Aviseringar
Rensa alla

Överbelastning i fötterna


Ämnesstartare

Jag har sjukt ont i fötterna, speciellt den högra. Den känns väldigt stel och knäcker till så fort jag rör den. Jag tror att det beror på tidigare överbelastningar och stukningar i fötterna i samband med tidigare träningspass, men att det också beror på mina skor jag använder med 5 cm klack.

Skadar man fötterna kan även andra kroppsdelar skadas, och i mitt fall har jag även väldigt ont i högra knät och ryggen..

När jag överbelastade min högra fot förra året tog det 3 månader innan jag kunde börja träna igen, efter att ha besökt en sjukgymnast regelbundet där jag gjort små träningsövningar. Hon rekommenderade mig att börja använda gympadojor med specialgjorda inlägg i, men det sket jag i.. Tycker ni att jag ska följa hennes råd? Finns det en garanti på att det hjälper?

Vad ska jag göra?? Mår psykiskt dåligt av det här [sad]


   
Citera

Jag tycker att du ska följa hennes råd. Man ska nog inte gå med klack när man har ont i fötterna 🙂


   
SvaraCitera

Sluta gå, börja göra masken för att ta dig fram. Inte nog med att dina fötter kommer tacka dig, du kommer även vara center of attention, stämnings-förhöjare #1.


   
SvaraCitera

men det är väl klart att du ska


   
SvaraCitera

Caroline123:

Tycker ni att jag ska följa hennes råd?

Ja. Gå till en specialläkare och kolla upp, du kan få en remiss från din husläkare. Sedan kan du se om du behöver hålfotsinlägg, de brukar hjälpa om man har problem med fötterna.


   
SvaraCitera

Skaffa rullstol. [bigsmile]


   
SvaraCitera

Vid besvär bör kontakt tas med sjukgymnast eller läkare för undersökning/bedömning. Innan en behandling påbörjas ska alltid en undersökning av sjukgymnast eller läkare utföras.

Både akuta och överbelastningsskador är vanliga. Varje fot tar upp (hos en person med normal vikt) ca 60 tons belastning vid en promenad på 1 km. Det är lätt att förstå att det lätt blir överbelastningsskador pga de mycket stora krafter foten måste ta upp. Överbelastningsbesvär beror ofta på en felaktig fotställning.


   
SvaraCitera

Caroline123:

Hon rekommenderade mig att börja använda gympadojor med specialgjorda inlägg i, men det sket jag i..

...

kolla upp'et hos läkare så du vet vad det beror på. jag tycker inte du ska försöka behandla din nuvarande okända krämpa med iläggssulor du fick/rekommenderades för en annan skada. lyssna på vad sjukgymnasten säger, sabba inte din kropp!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket allihopa! [love]


   
SvaraCitera

Caroline123:

Hon rekommenderade mig att börja använda gympadojor med specialgjorda inlägg i, men det sket jag i..

Tycker du ska använda så naturliga och platta fötter som möjliga skor som möjligt.


   
SvaraCitera

men hallå sluta använda klackskor


   
SvaraCitera

Caroline123:

Finns det en garanti på att det hjälper?

Fråga henne bara, det finns ju andra skor som är bra för fötterna med.


   
SvaraCitera

Myksa:

Tycker du ska använda så naturliga och platta fötter som möjliga skor som möjligt.

.

platta skor skapar jättemkt probs [no-no] min läkare på vårdis sa att tex converseskor är ena riktiga bovar och inte bara jättefula


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

men hallå sluta använda klackskor

[sad]


   
SvaraCitera

isola:

platta skor skapar jättemkt probs [no-no] min läkare på vårdis sa att tex converseskor är ena riktiga bovar och inte bara jättefula

Går man med platta skor så blir det ju naturligt. Inne med barfotaskor och liknande.
Tror barfota är bäst.


   
SvaraCitera