Aviseringar
Rensa alla

Överdoser


Ämnesstartare

Läst mycket om att folk undrar hur överdoser av benzo och panodil/alvedon (paracetamol) skadar kroppen.
Paracetamol: Går direkt till levern 20g räcker för att man ska få skader med dödlig utgång, detta tar ca 10timmar och man ligger och spyr, har huvudvärk och ont i levern under tiden

Benzo: Precis som om man är full, man blir yr, ibland illamående, svårt att andas och sen så kommar man oftast inte ihåg ett skit efter det. Ja man kan dö men det krävs en Enorm dos av benzo för att det ska uppnås, över 500mg (det finns bara tabletter 2mg,5mg och 10mg) Har tagit det 3ggr och hamnat i koma, hade tur som vaknade igen.

Detta vet jag då jag överdoserat båda medicinerna.


   
Citera
Åtta

Vad har du för källor på detta? Så vida du inte är läkare så känns det förhåller jag mig rätt skeptisk till påståenden gällande LD50-värden för diverse läkemedel - speciellt när inga källor anges.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Meningslös tråd..
Vad fan är det man ska snacka om?

Men ehh, visst - grattis till dina självmordsförsök eller något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jah avilket bra liv du har haft en så länge[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TS:

Är syftet att vi ska komma med fler mängder på olika läkemedel för att dö? Sounds illegal.

[smile]


   
SvaraCitera

Fan vilken merit.


   
SvaraCitera

2Shae:

hur överdoser av benzo och panodil/alvedon (paracetamol) skadar kroppen.

Du har ju inte skrivit något alls om hur dom skadar kroppen vilket ju var avsikten utan hur man mår då man förgiftar sig på det!Blodkärlen som ligger runt tarmarna går direkt till levern via portavenen så alla substanser som tas upp måste naturligtvis gå 'direkt till levern'. Altså inte så mycket mening med att skriva det. Kan man verkligen ha ont i levern??? Man får chirros av paracetamol och jag har då aldrig hört att t.ex alkoholister som ju också får chirros med tiden har ont i levern. Dock att resistansen i portavenen ökar och då stiger trycket i kärlen före portavenen så att man kan få skador på mag-tarmkanalen som kanske kan vara smärtsamma.
Benzo, eller benzodiazepiner som det kallas, är ju en benämning på flera olika ämnen med mycket olika potencitet. 0.5 mg flunitrazepam ger mycket kraftiga effekter medans 20 mg oxazepam inte är så kraftigt.

Så om jag får göra ett försök att svara på frågorna...
Paracetamol: Levern bryter ner främmande ämnen genom att oxidera dessa (ung. samma process som när man eldar upp något fast här utan eld). Paracetamol är däremot ej bra att oxidera sönder. Den bildar en mycket aggressiv substans som heter N-acetylbenzokinonimin som angriper levern. Tar man bara en tablett paracetamol så kan levern förstöra denna agressiva produkt med ett ämna som heter glutation. Tar man stora mängder paracetamol så tar leverns förräd av glutation slut och då börjar levern att skadas.

Benzodiazepiner: I hjärnan finns ett system som heter GABA-systemet som har till uppgift att lugna ner olika delar av hjärnan. benzodiazepiner aktiverar GABA-systemet så att hjärnan lugnas ner. En effekt blir att blir trött och kanske somnar, en annan att hjärnans signaler till kroppen om att andas minskar. Tar man en överdos så finns risk att man helt enkelt slutar andas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan trodde detta var en tråd om en idoser på steroider:/


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera