Aviseringar
Rensa alla

Överhettad grafikkort


Ämnesstartare

God afton gott folk.
Igår var första gången jag spelade bf3 (eller något grafikkrävande öht) sen jag satte i mitt andra radeon 6950-kort och körde crossfire. Det gick bra i typ 45 minuter innan datorn hänger sig och jag fick starta om den, andra gången tpg det typ 15 minuter och så även tredje.
Idag testade jag för att se om det var likadant, då lyckades jag spela i ungefär 90 minuter kanske innan det skedde.

Började då kolla lite saker med ati-tools osv, och det visar sig att det ena kortet ligger på ungefär 40C i idle medan det andra är runt 60-sträcket. I bf3 ligger det svalare på ~55 och det andra går upp mot 90-92C.
Samme med GPUn, när jag spelar så ligger de på rätt jämna nivåer gentemot varandra, men när jag tex är urtabbad så går allt på det varma kortet och inget på det andra, kanske ska vara så?
Det är normalt att ena kortet blir varmare och använder mer GPU har jag förstått, men inte i de här nivåerna.

Någon som har något fint tips på att få ner värmen på det? Jag har provat att dra upp fläktarna till 100% ett tag för att kolla skillnaden, men det sjunker bara ett par grader, vilket jag tycker verkar väldigt lite, såvida det nu är rätt fläktar som höjs.

Några fler fläktplatser har jag inte lediga, och specsen i övrigt är;

intel i7 960@3,1ghz
12gb ddr3
en ssd-disk samt win7 64


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Mitt HD6970 idlar på 48C.. Kommer också upp mot 90C under hård press, men det har aldrig någonsin hängt sig..

Inte heller är chassit mitt, Fractal Design R3 med medföljande originalfläktar så värst bra ventilerat..

CPU:n, Phenom II X4 3,4GHz kyls med hjälp av stock-kylaren, och kan gå upp mot 55-60C under press.

Lirade BF3 7 timmar om dagen i ett par veckor, gick hur bra som helst bortsett från buggarna.. [crazy]

Kanske du fick ett måndagsexemplar, dra tillbaks med kortet! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

t

Har också ett R3 btw, men med fullt på fläktarna.
När jag bara hade ett kort så var det inga som helst problem, kan däremot inte för allt i världen komma ihåg vilket av dem som är det gamla nu.

ska testa att köra bara det ena kortet imorn, och se om det fortfarande är så, isåfall är det ett garantiärende


   
SvaraCitera

God kväll.
Tycker det låter lite konstigt att ett kort ligger på 55 medans det andra ligger på 90 även punkten att det låser sig vid 90 låter lite konstigt men är inte säker om det ligger någon inbygd spärr i kortet.

Börja med att testa en benchmark för att kolla om det verkligen är grafikkortens fel och inte mjukvaran som åter igen strular med den nya grafiklotorn frostbite 2

Annars är min rekomendation att du tar bort sidan av chassiet och kör med en rums fläkt in i chassiet har du tillgång till det lägg även in någon. Form av termometer NÄRA korten. Var dock säker på att inget rör vid komponenterna så att du råkar av misstag få en kortslutning det skulle kunna sluta förödiskt för dina komponenter.
Under testet var säker på att dina chassie fläktar är i gång och sen kan du alltid sätta upp grafikkorts fläktarna om du vill vara 110% på att det inte är av överhättning kortet lägger ner.

Lägger det fortfarande av/låser sig så skulle jag rekommendera dig att sen kan du ju alltid testa att köra båda korten var för sig och se om något av korten ger dig problem.


   
SvaraCitera