Aviseringar
Rensa alla

Övernaturliga?


aamine
Ämnesstartare

Tror ni på liv efter döden? Det övernaturliga?


   
Citera

Nej, det vore (med tanke på hur vårt medvetande fungerar) konstigt om det fanns något sådant.


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera

Nope.


   
SvaraCitera
mynona

Min åsikt är att det är lika naivt att inte tro som att tro: vi har ingen information om det och har ingen som helst möjlighet att veta. Därför känns det mest moget att erkänna att man inte vet, vilket ju bara är ett erkännande av faktum. 


   
SvaraCitera

Ja, absolut.


   
SvaraCitera

mynona: Min åsikt är att det är lika naivt att inte tro som att tro: vi har ingen information om det och har ingen som helst möjlighet att veta. Därför känns det mest moget att erkänna att man inte vet, vilket ju bara är ett erkännande av faktum.

Man kan ändå se till sannolikhet grundat på vår kunskap om medvetandet. Visst är det ganska naivt att tro utan bevis, men min intuitiva uppfattning är solklar och jag känner inte att jag (för min psykiska hälsas skull) tjänar något på att tvivla i nuläget. Dyker det upp fakta som indikerar att jag kan ha fel tar jag självklart till mig det.


   
SvaraCitera

ja, det gör jag


   
SvaraCitera

Jag tror på det naturliga.


   
SvaraCitera
mynona

Schism:

Man kan ändå se till sannolikhet grundat på vår kunskap om medvetandet. Visst är det ganska naivt att tro utan bevis, men min intuitiva uppfattning är solklar och jag känner inte att jag (för min psykiska hälsas skull) tjänar något på att tvivla i nuläget. Dyker det upp fakta som indikerar att jag kan ha fel tar jag självklart till mig det.

Ja, men även den kunskapen är ofullständig. Problemet är att om man gör en hypotes att det övernaturliga existerar, så är det något som existerar inom en annan "sfär"/annat medvetandeplan, och man kan därmed inte förvänta sig bevis inom vår "sfär". Det gör frågan besvärlig och svår att tala om nyktert, men det är ändå något man tvingas ta hänsyn till. Man bör följa den övertygelse man känner att man behöver följa för sin jämvikts skull. Jag känner dock inte att man behöver tvivla: man gör sig en övertygelse grundat på sannolikhet dragen ur den kunskap man har. Man kan hålla på den åsikten fram till att man övertygas om motsatsen. Det skiljer sig inte från andra ämnen. Jag har starka åsikter, men det är möjligt att övertyga mig, det är bara det att kraven på motagument är höga. Huvudsaken är att man trots allt är öppen för att övertygas om motsatsen, och det kan man vara även om man har en stark övertygelse. Det jag tycker är viktigt är att hålla ett öppet sinne. 


   
SvaraCitera

mynona: Huvudsaken är att man trots allt är öppen för att övertygas om motsatsen, och det kan man vara även om man har en stark övertygelse. Det jag tycker är viktigt är att hålla ett öppet sinne.

Ja, då anser vi ungefär samma sak, även om jag har lite mindre tålamod med sådant som känns fel.


   
SvaraCitera
mynona

Schism:

Ja, då anser vi ungefär samma sak, även om jag har lite mindre tålamod med sådant som känns fel.

Ja, det verkar så. Man ska inte vara en fanatiker åt något håll. Även om ateistiska fanatiker nog kan göra mindre skada än religiösa är det begränsande. 


   
SvaraCitera

aamine: Tror ni på liv efter döden? Det övernaturliga?

Finns inget som tyder på det därför säger jag nej, Vill vara död när jag dör, finns ändå inget mer än 10 awesome saker här på jorden som skulle få mig att stanna endå


   
SvaraCitera
aamine
Ämnesstartare

Man har ju sina funderingar faktiskt, efter livet behöver man frid helt enkelt,

ToxicWithaHintOfSteam:
Finns inget som tyder på det därför säger jag nej, Vill vara död när jag dör, finns ändå inget mer än 10 awesome saker här på jorden som skulle få mig att stanna endå


   
SvaraCitera

aamine: frid

Frid ingår inte i det hela slutet är slutet du existerar inte, kan inte ångra dig


   
SvaraCitera