Aviseringar
Rensa alla

översätta "ban" till svenska


Ämnesstartare

mörknäs:

tänk typ simba i lejonkungen. bannlyst är mer auktoritärt på ett bra sätt, som den rättfärdiga kungen som bannlyser den giriga juden som parasiterar på stadens affärsmän.

Jag tycker faktiskt tvärtom, lite som att en muslimsk krigsherre bannlyser rockmusik och att en stolt men vis ledare förvisar en bråkstake från klanen, eftersom att han bara är till förtret.

Men båda är rätt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Bann (två n) är korrekt svenska annars.

mörknäs:

just "bannad" är ju faktiskt ganka så korrekt svenska, men i obestämd form så blir det "bann", vilket är korrekt, men extremt ålderdomligt. och de flesta skulle bara tolka det som en fulöversättning.

Mawns:

Jag tycker faktiskt tvärtom, lite som att en muslimsk krigsherre bannlyser rockmusik och att en stolt men vis ledare förvisar en bråkstake från klanen, eftersom att han bara är till förtret.

mja. skeptisk. fast oavsett vilket så är ju "bannlysning" mer slagkraftigt än "förvisning". och förvisning antyder ju även fullständigt utanförskap, medans ban-funktionen i kusaba (beroende på inställningar) faktiskt kan tillåta personen i fråga att lurka även efteråt. det känns mer rimligt att bannlysa någon från en särskild uppgift, än att förvisa någon från den.


   
SvaraCitera

mörknäs:

mja. skeptisk

http://runeberg.org/svetym/0117.html

Längst ner till höger


   
SvaraCitera
Issen

ban är ju detsamma som banlyst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Längst ner till höger

är du helt tappad? jag skrev för fan samma sak högre upp i tråden, innan du gjorde det. mitt svar var till mawns. mitt svar till dig var quoten på mitt tidigare inlägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

ban är ju detsamma som banlyst

banlyst är ej ett ord.


   
SvaraCitera

mörknäs:

är du helt tappad? jag skrev för fan samma sak högre upp i tråden, innan du gjorde det. mitt svar var till mawns. mitt svar till dig var quoten på mitt tidigare inlägg.

Ja och det kunde du varit mer tydlig med... Läste inte tråden utan bara huvudinlägget.

Men då behöver du uppenbarligen ingen hjälp eftersom du redan visste att bann fanns, så vad är då grejen med tråden...?

Tycker för övrigt du överreagerar och är onödigt otrevlig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Ja och det kunde du varit mer tydlig med... Läste inte tråden utan bara huvudinlägget.

man bör läsa tråden innan man postar, och den är inte särskilt många inlägg lång ens.

StenenSven:

Men då behöver du uppenbarligen ingen hjälp eftersom du redan visste att bann fanns, så vad är då grejen med tråden...?

ja, ordet bann finns. det finns även 700 synonymer eller så. det jag undrade var vad som låter vettigast.

StenenSven:

Tycker för övrigt du överreagerar och är onödigt otrevlig...

nej, att läsa trådar är inte partikelfysik. vem som helst borde klara av det. att läsa svar på egna inlägg korrekt är inte heller svårt. den som inte klarar av att läsa trådar klarar iallafall av det senare. om inte så beror det på ren lathet.


   
SvaraCitera

mörknäs:

man bör läsa tråden innan man postar, och den är inte särskilt många inlägg lång ens.

Och det var därför jag bara postade, eftersom det fanns en möjlighet att ingen hade skrivit det.

mörknäs:

ja, ordet bann finns. det finns även 700 synonymer eller så. det jag undrade var vad som låter vettigast.

Och jag uttryckte min åsikt.

mörknäs:

nej, att läsa trådar är inte partikelfysik. vem som helst borde klara av det. att läsa svar på egna inlägg korrekt är inte heller svårt. den som inte klarar av att läsa trådar klarar iallafall av det senare. om inte så beror det på ren lathet.

Att skriva ordentligt med stor bokstav i början av en mening är inte partikelfysik. Vem som helst borde klara av det. Att kolla upp ord på Internet är inte heller särskilt svårt [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Att skriva ordentligt med stor bokstav i början av en mening är inte partikelfysik. Vem som helst borde klara av det. Att kolla upp ord på Internet är inte heller särskilt svårt [rolleyes]

anledningen till att jag inte använder versaler är att versaler är ett idiotiskt påfund som mängder av skriftspråk klarade sig alldeles utmärkt utan under väldigt lång tid innan någon jävla idiot kom på att det vore fint att variera sig. han var garanterat full, och hade sannolikt ocd. vill du ha fler exempel på folk som ignorerat versalisering så kan du kolla på exempelvis ​bauhaustypograferna, eller som sagt vilket av de tidiga skriftspråken som helst, och många sen dess. det är knappast heller någon slump att den övervägande trenden de senaste typ 200 åren har rört sig mot att använda allt mer sparsam versalisering i princip gällandes alla språk som överhuvudtaget använder det.

så, hur motiverade du att du misslyckades med att läsa ett inlägg, nu igen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

översätta svenska till barn


   
SvaraCitera
Issen

mörknäs:

banlyst är ej ett ord.

bannlyst då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet ååh interntetet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bannlyst, portad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera