Aviseringar
Rensa alla

Övertyga dom?


Ämnesstartare

Hejsan!

Jo, det är så här... Jag är väldigt troende kristen. Jag har två nära ganska så nära vänner och dem pratar om att gå ur den svenska kyrkan. Jo visst, jag vet att de inte tror på Gud eller så, men jag har alltid hoppats att de skall börja. Men nu så skall de gå ur kyrkan och då känns det som om det aldrig kommer att gå.

Jag känner iallafall så att om de går ur kyrkan så vill jag inte vara vän med dem längre. Hur skall jag kunna övertyga de om att inte gå ur kyrkan och vända sig till Gud, istället för Satan?

Tacksam för svar.


   
Citera
Ämnesstartare

Du kan ju inte tvinga dem att tillhöra en religion. Och säger du upp vänskapen med dem bara för att de inte delar din tro, så är du ingen bra vän.


   
SvaraCitera

Bwahaha, bara för att man går ur Svenska Kyrkan behöver man inte tro på satan och liknande...


   
SvaraCitera

Nintendo:

Du kan ju inte tvinga dem att tillhöra en religion. Och säger du upp vänskapen med dem bara för att de inte delar din tro, så är du ingen bra vän.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man behöver ju inte ha något med kyrkan att göra för att tro på gud.
Kyrkan är ju bara en hycklarbyggnad som ger skydd åt pengasugna sektledare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur vet du att de tror på Satan? De kanske bara inte tror på nånting. Och det är väldigt "dumt" att bli ovän med människor bara för att de inte har samma tro som sig själv. De kanske är underbara människor i övrigt? Man kan nog aldrig bli riktigt lycklig om man tänker som du. Alla människor är olika, de har olika åsikter och tycker på olika sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha. Det är de som borde övertyga dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Bwahaha, bara för att man går ur Svenska Kyrkan behöver man inte tro på satan och liknande...

Nej, de kanske inte TROR på Satan. Men eftersom de inte vänder sig emot Gud, så är det ett tecken på att de fått sig bli övertygade av Satan att det inte finns någon Gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarleksBarn:

Hur skall jag kunna övertyga de om att inte gå ur kyrkan och vända sig till Gud, istället för Satan?

Enkelt, ge dem en bibel, där i finns ju alla svar, eller hur?


   
SvaraCitera

KarleksBarn:

Nej, de kanske inte TROR på Satan. Men eftersom de inte vänder sig emot Gud, så är det ett tecken på att de fått sig bli övertygade av Satan att det inte finns någon Gud.

Kul, kul. Alla behöver inte tro på Gud. Man har inget gjort något fel om man inte inte tror på Gud. Man saknar tro, och man kan inte bli tvingad till att ha den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Palett:

Och det är väldigt "dumt" att bli ovän med människor bara för att de inte har samma tro som sig själv.

Jag har ju inte tänkt att bli ovän med dem, bara sluta prata med dem. För att jag känner mig obekväm att vara med människor som vänt sig emot Satan. Så är det bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Kul, kul. Alla behöver inte tro på Gud. Man har inget gjort något fel om man inte inte tror på Gud. Man saknar tro, och man kan inte bli tvingad till att ha den.

Nej, inte tvingad.. Men övertygad om att Gud finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarleksBarn:

Jag har ju inte tänkt att bli ovän med dem, bara sluta prata med dem. För att jag känner mig obekväm att vara med människor som vänt sig emot Satan. Så är det bara.

Fan vad trångsynt du va då. Sluta prata med sina vänner för att de inte vill gå i kyrkan. Man behöver inte gå i kyrkan eler tro på bibeln för att tro på en gud. Kyrkan hjärntvättar bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lycka till


   
SvaraCitera

KarleksBarn:

Nej, inte tvingad.. Men övertygad om att Gud finns.

Du kommer inte kunna få dem att tro det du tror på om du så kör ner det i halsen på dem.


   
SvaraCitera