Aviseringar
Rensa alla

Övertyga mig om gud(ar)s existens!


hixaren:

Att två väl utvalda bilder liknar varandra skulle bevisa att det finns en gud?

Kom igen nu UM lite, liiiiiite seriöst!

Annars, watchmaker-hypotesen. Att något så komplicerat som en klocka kräver en skapare. Och något så komplicerat som oss och världen kräver en väldigt avancerad skapare. Många deister åsymptade detta på Voltaires tid.


   
SvaraCitera
leafar

köttfärssås:

något så komplicerat som oss och världen kräver en väldigt avancerad skapare. Många deister åsymptade detta på Voltaires tid.

Det var dock innan man upptäckte att levande organismer kunde bli mer komplicerade för varje generation. Innan hade man alltid trott att det var omöjligt att en mer komplicerad organism skulle uppstå ur en mindre komplicerad.

Tack vare Darwin vet vi ju numera att det inte stämmer.


   
SvaraCitera

Han skapade oss.


   
SvaraCitera
leafar

Macktorsken:

Han skapade oss.

Det besvarade inte en enda av frågorna:

hixaren:

Vad övertygade dig om guds existens (vilk/en/a gud(ar))?

hixaren:

Vilka bevis för dess existens tror du på?

hixaren:

Vad kan övertyga en kritiker om att det finns en eller flera deiteter eller andra övernaturliga ting?


   
SvaraCitera

leafar:

Det besvarade inte en enda av frågorna:

Jaha?

hixaren:

Vad övertygade dig om guds existens

Du kanske är lite seg, men jag besvarade en av dom.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

hixaren:

även om det mesta idag handlar om att säga att vetenskapen inte kan förklara det eller det då måste gud ligga bakom...

Det är då man kontrar med "inte kan förklara än". Närapå alla påståenden som kyrkan har kommit med har senare förklarats vetenskapligt (jordens form, placering i galaxen, vad stjärnor är osv, osv.)

leafar:

Tack vare Darwin vet vi ju numera att det inte stämmer.

Darwin is my homeboy.


   
SvaraCitera

För min egen del så består min tro av 2 stora saker.

En personlig övertygelse, frälsningen allt där till. Relationen med Jesus.

Min andra sak består av "bevis". Det jag ser som bevis är antagligen inte bevis för okristna eller dem som inte tror på någon Gud. Så man kan mer kalla det "anledningar", som förstärker min tro.

Vilka "bevis" finns?

Universums precision och hur allt är uppbyggt, inklusive alla varelser. Godheten som existerar i världen men även ondskan. Mirakler, tecken, under sker, saker som jag ser och som jag hör talas om.
Bibelns trovärdighet ( ja jag tycker den är trovärdig).
Det finns mycket mer som kan läggas till men det orkar jag inte.

Som sagt finns det inte mycket som kan bevisas i dagens samhälle för alla är så kritiska mot allt och alla.

En tro är en övertygelse, en visshet om det man inte kan bevisa.

Edit: Lägger till att jag tror det är svårt om inte omöjligt att övertala någon att bli kristen genom "bevis".


   
SvaraCitera

hixaren:

SLCD: Trodde religion handlade om att acceptera att det inte finns några bevis mao tro.

Nja, det är ju inte riktigt sant...tänker på typ Thomas av aquino, Pascal, ontologiska beviset, det kosmologiska beviset osv...

De som tror på en gud och är intelligenta nog att medge att det bara är en tro och inte kunskap har alltid fått min respekt.

Jag tycker ganska mycket om det kosmologiska "beviset", inte för att den bevisar något utan för att den brister på varenda punkt>.< [bigsmile]


   
SvaraCitera

hixaren:

Kom igen nu UM lite, liiiiiite seriöst![smile]

weed


   
SvaraCitera

hixaren:

Vad övertygade dig om guds existens (vilk/en/a gud(ar))?

Jag tog en promenad och en cigg och kände att "ja jävlar, det verkar ganska vettigt" (Notera att jag tror på Gud snarare än kyrkan).

hixaren:

Vilka bevis för dess existens tror du på?

Inga alls. Jag finner jakten på bevis ganska meningslös.

hixaren:

Vad kan övertyga en kritiker om att det finns en eller flera deiteter eller andra övernaturliga ting?

Kritikern själv, Gud(arna) eller en kombination, vill jag gissa.

Marome:

De som tror på en gud och är intelligenta nog att medge att det bara är en tro och inte kunskap har alltid fått min respekt.

Min också. Skål!


   
SvaraCitera

Gud finns inte ju [zzz][zzz][zzz]


   
SvaraCitera

jag e gud[ops]


   
SvaraCitera

Snask:

En tro är en övertygelse, en visshet om det man inte kan bevisa.


   
SvaraCitera