Aviseringar
Rensa alla

övervikt ffa 1 symptom


b1son
Ämnesstartare

Pardon:

Du når inte fetma (om du inte har någon genetisk störning, finns någon sjukdom kommer ej ihåg vad den hette, eller om du är extremt känslig för viktuppgång) om du äter bra och rör på dig. Sen är det skillnad på att vara diagnostiserad med fetma och vara "lite över vad samhället anser vara en acceptabel vikt". Är du det sistnämnda tror jag inte att du befinner dig i någon farozon what so ever då dagens kroppsideal är helt sjuka i huvudet, men det är inget vi behöver gå in på här.

Jag förstår vad du menar med tråden, tror jag, och håller med. Fetma leder per se inte till diabetes, hjärtproblem osv osv, men för att bli diagnostiserad med fetma så måste det ligga något i bakgrunden. Antagligen brist på motion och riktigt risig mat. Skulle du, mot förmodan, få fetma enbart av att äta extremt bra och röra på sig dagligen, så tror jag rent teoretiskt inte att du skulle ligga i någon som helst farozon för att få hjärtproblem, diabetes osv osv...

om det var det du försökte säga! 🙂

m e väl typ vad jag försöker säga. poängen är som sagt att de e skitviktigt o skitbra att ge folk tips för att de ska må bra o va så hälsosamma som möjligt, t ex att äta rätt o motionera, men att koppla samman detta med kroppsvikt e alltid onödigt o ofta skadligt

o med att ge tips menar ja att typ i allmänhet uppmuntra alla (=patienter i sjukvården egentligen) att gå 1 promenad om dan ist för o säga "denna workout bränner fett" eller nåt.


   
SvaraCitera

Stämmer på många


   
SvaraCitera

isola: Övervikt behöver inte vara ett symptom på en dålig livsstil utan kan ha medicinska och genetiska orsaker som gör det väldigt svårt att gå ned i vikt

Oftast så är orsaken till övervikt bara dålig självdisciplin, ren lathet, psykiska besvär eller en kombination av samtliga. Är ganska sällan som det faktiskt ligger en fysisk sjukdom bakom. 

böghög: va tkr ni om d1a teori???????????????? diskutera

Du har rätt i vissa avseenden. Diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar som ofta tas upp i samband med övervikt har säkert mer med ens leverne som sådant än med kroppsvikten i sig att göra. Däremot så finns det en del som själva övervikten bidrar till, exempelvis artros, och nedsatt immunförsvar.


   
SvaraCitera

som symptom är det väl också ett mått på ohälsa om än kanske inte så ohälsosamt i sig


   
SvaraCitera

böghög: om du menar mej så vet ja inte om d e kritiskt tänkande
kräker mest upp 1 sammelsurium av va ja läst som smarta msk har skrivit

om d va t isola: hehe oops

menade inget specciellt, bara folk som resonerar "min kompis sa att han kan hoppa 10 meter upp i luften, så världsrekordet är inte det nuvarande, han har det egentligen"


   
SvaraCitera

Buddah: Oftast så är orsaken till övervikt bara dålig självdisciplin, ren lathet, psykiska besvär eller en kombination av samtliga. Är ganska sällan som det faktiskt ligger en fysisk sjukdom bakom.

neeeej du har fel för min kompis säger att den äter jättebra typ bara 1 salladsblad om dagen men ändå så går den inte ner i vikt!! personen har en "sjukdom" som gör att den omvandlar typ luft och vatten till livsmedel med högt kalorieinnehåll!!


   
SvaraCitera

lemons or fruit: neeeej du har fel för min kompis säger att den äter jättebra typ bara 1 salladsblad om dagen men ändå så går den inte ner i vikt!! personen har en "sjukdom" som gör att den omvandlar typ luft och vatten till livsmedel med högt kalorieinnehåll!!

Mycket glad


   
SvaraCitera

Buddah:

Oftast så är orsaken till övervikt bara dålig självdisciplin, ren lathet, psykiska besvär eller en kombination av samtliga. Är ganska sällan som det faktiskt ligger en fysisk sjukdom bakom. 

fast det ligger ju då ofta fysiska grejer bakom. jag, liksom många andra, skulle vara sjukt överviktig om jag/vi ej hade bra gener. även om jag absolut håller med dig i stort.


   
SvaraCitera

isola: fast det ligger ju då ofta fysiska grejer bakom.

Nej. Vad har du för belägg för detta påstående? Fråga vilken läkare som helst så kommer denne att säga till dig att majoriteten av de som är överviktiga inte är det på grund av någon annan fysisk åkomma. 

isola: jag, liksom många andra, skulle vara sjukt överviktig om jag/vi ej hade bra gener.

Att låta bli att köpa den där chipspåsen eller att kanske bara ta en portion fast det är buffé har inte så mycket med gener att göra. 


   
SvaraCitera

d sitter här

image_94.jpg


   
SvaraCitera

Buddah:

Nej. Vad har du för belägg för detta påstående? Fråga vilken läkare som helst så kommer denne att säga till dig att majoriteten av de som är överviktiga inte är det på grund av någon annan fysisk åkomma. 

Att låta bli att köpa den där chipspåsen eller att kanske bara ta en portion fast det är buffé har inte så mycket med gener att göra. 

Fast alla överviktiga går ju inte till läkare för att bli utredd för sådant.

Nej men alla överviktiga äter heller inte skräpmat eller tar för mycket mat, men många gör nog.


   
SvaraCitera

bra du styckeindelar


   
SvaraCitera

isola: Fast alla överviktiga går ju inte till läkare för att bli utredd för sådant.

Nej men alla överviktiga äter heller inte skräpmat eller tar för mycket mat, men många gör nog.

Alla som har en vanlig förkylning går inte till läkaren heller, innebär detta att de med största sannolikhet egentligen har SARS?

isola: Nej men alla överviktiga äter heller inte skräpmat eller tar för mycket mat, men många gör nog.

Så länge du inte har en bakomliggande sjukdom, vilket är en ganska liten del av de som är överviktiga, så får du på något sätt i dig mer energi än vad du gör av med (dvs. äter "för mycket" av fel saker). Det är inget som kroppen magiskt hittar på, utan äter du mer än vad din kropp förbränner så går du upp i vikt.

Det behöver inte på något sätt vara att man äter mat i hiskeliga mängder, utan att du helt enkelt äter fel mat. Spelar ingen roll om du är vegan då du kan laga mat som ger mycket kalorier även utan kött och andra djurprodukter. 


   
SvaraCitera

Attitydinkontinent:
bra du styckeindelar

😀


   
SvaraCitera
b1son
Ämnesstartare

ahh självdisciplin
övervikt e 1 symptom på DÅLIG SJÄLVDISCIPLIN SÅ ÄR DET


   
SvaraCitera