Aviseringar
Rensa alla

Övervikt, hjälp


Ämnesstartare

Hej, jag är 14 år, 170 cm, och väger 80kg,
kille, ja jag är övervikt, men jag vet inte hur jag ska gå ner i vikt, jag kan inte ha nyttig mat hemma för alla gillar inte nyttigaste maten. Men jag är bra på att inte äta godis, snabbmat o läsk, jag vet inte varför jag är övervikt, jag brukar inte vara ute ofta, kanske är det? Men ge mig gärna sätt att gå ner i vikt, helst inte jogga . Tack! <3


   
Citera

Gå ett antal kilometer om dagen, skippa sötsaker, ät mer sallad istället för kolhydratrika saker (pasta, potatis, ris etc). Ät långsamt tills du är mätt.


   
SvaraCitera
Cobrak

Det första steget mot en viktnedgång är det faktum att inse att det är en förändring av sin livsstil och att det därför måste få ske i sin egen takt. Sedan vad nyttig mat betraktas som är en definitionsfråga beroende på vem man frågar. För att få en så stabil viktnedgång som möjligt skulle jag rekommendera att försöka använda dig av lågkolhydratkost samt vardagsmotion.


   
SvaraCitera
b1son

det är sjukt lätt att gå ner i vikt, det är att låta bli att gå upp allt och mer sen igen som är utmaningen så försök att inte gå ner för fort och gör ändringar du faktiskt kan hålla

eller så accepterar du att en övervikt på tio kg inte direkt är något att oroa sig för FÖR DET ÄR BÄTTRE ÄN ATT BÖRJA JOJOBANTA OCH PÅ SÅ VIS GÅ UPP ÄNNU MER


   
SvaraCitera

Var också på den vikten i våras. Nu är jag på normalvikt. Jag är dock inte den som ska ge tips om bantning :p


   
SvaraCitera

Ät frukost, lunch och middag varje dag, småät inte, testa att promenera en mil varje dag (leta efter pokémons så blir det roligare eller börja gymma (på en del gym får man snacka med en pt)


   
SvaraCitera

Ät bättre, styrketräna. 


   
SvaraCitera

Det simplaste är att skaffa en stegräknare och gå 10 000 steg per dag.


   
SvaraCitera

 Rör på dig mer och sluta äta onyttigheter bara. Du är ju sedan knappast speciellt överviktig.


   
SvaraCitera

Tycker inte promenader låter som en bra idé överhuvudtaget. Ingen större kaloriförbränning, det tar väldigt mycket tid och är dessutom tråkigt.

Satsa på att försöka springa en halvtimme varje dag istället. Och såklart äta betydligt mindre än vad du gör idag.


   
SvaraCitera
b1son

ingen av er vet hur man går ner i vikt och håller den borta <3


   
SvaraCitera
Cobrak

Det första steget mot en viktnedgång är det faktum att inse att det är en förändring av sin livsstil och att det därför måste få ske i sin egen takt. Sedan vad nyttig mat betraktas som är en definitionsfråga beroende på vem man vänder sig till. För att få en så stabil viktnedgång som möjligt skulle jag rekommendera att försöka använda dig av lågkolhydratkost samt simpel vardagsmotion. Det är åtminstone den metoden som fått mig att väga 10 kilo mindre utan träning och må susen under processen men även nu.


   
SvaraCitera
Cobrak

Det första steget mot en viktnedgång är det faktum att inse att det är en förändring av sin livsstil och att det därför måste få ske i sin egen takt. Sedan vad nyttig mat betraktas som är en definitionsfråga beroende på vem man vänder sig till. För att få en så stabil viktnedgång som möjligt skulle jag rekommendera att försöka använda dig av lågkolhydratkost samt simpel vardagsmotion. Det är åtminstone den metoden som fått mig att väga 10 kilo mindre utan träning och må susen under processen men även nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svar!!


   
SvaraCitera

Försök att få in så mycket motion i vardagen som möjligt. Tänk hur mycket du sitter stilla på en dag (på bussen, i skolan, när du äter, framför tv/dator osv). Du kan exempelvis cykla eller gå till skolan. Försök minska de stillasittande timmarna.Sedan i kosten, vet inte hur du äter nu men antingen äter du för mycket eller så rör du på dig för lite. Antagligen en kombination av båda. Se över din kost, minska på kalorierika matprodukter som kött och kolhydrater men ät mer grönsaker. Ett bra mått är halva tallriken om du vill gå ner i vikt. Man vill alltid ha en quick-fix men att gå ner i vikt tar tid. Gör små förändringar mot en hälsosammare livstil. Det kanske inte går jättesnabbt men vad är långsammare än att inte ens börja?Om du vill ha mer konkret hjälp feel free att PMa mig. Jag är ingen expert men jag känner att jag har kunskapen så 🙂


   
SvaraCitera