Aviseringar
Rensa alla

Överviktig


Ewelajna:

jag har provat GI och jag gick ner men tycker dock att jag blir fortare hungrig när man ersätter potatis/pasta/ris med salla

Jag rekommenderar dig inte GI-metoden, eller något annan metod heller för den delen. För att en metod ska funka så måste man följa den slaviskt, vilket väldigt få gör.

Jag anser att man mycket väl kan äta potatis, ris och pasta eftersom du blir mätt. Det du ska tänka på dock är att hålla låga portioner och när det gäller pasta så kan du ju välja fullkornspasta.

Kött blir man mätt av också, så var inte rädd för fett. Följ bara tallriksmodellen! En fjärdedel kött... och om man nu vill gå ner i vikt så en fjärdedel pasta/ris/potatis och två fjärdedelar grönsaker. Alltså halva tallriken ska bestå av grönsaker, sen ska den andra halvan delas på kött och potatis/ris/pasta.

Vad inte rädd för fett, det är socker som är värst. Titta alltså på hur mycket socker dina produkter innehåller och kom ihåg att lightprodukter oftast innehåller sötningsmedel. Själv förespråkar jag naturliga råvaror alltså utan massa tillsatser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hannajkl:

Ta en promenad med helst stavar i rask takt varje morgon innan frukost i ungefär en halvtimme

Träna utöver det minst 3 ggr i veckan.
Ät nyttigt. Undvik vetemjöl och socker.

Jag försöker gå iaf 3-4 ggr i veckan men före frukost hinner jag nästan aldrig orkar knappt upp när klockan ringer dessutom ska jag till skolan blir det mkt mkt tidigt om jag ska hinna gå före frulost typ vid halv 5. Som sagt något annat än promenad har jag inte råd med... tack för ditt stöd! [smile]


   
SvaraCitera

Ewelajna:

Men det är oftast efter dom två tre veckorna jag slutar... det blir som att jag ger upp.. Har inte så många kompisar och de få kompisar jag har, har alltid fullt upp med skola, jobb, annat... Nope har inte fått något PM av dig..

Ok.

Men om du hittar motivationen, så ska du tänka på den extra mycket när din bristningsgräns kommer efter två-tre veckor.

Kompisar är bra att ha, men du kan klara det själv. Du måste bara bestämma dig. VERKLIGEN bestämma dig. Skaffa en morot (alltså att du får en belöning när du når ditt mål). Kom ihåg att ha delmål, för annars blir slutmålet alladeles för långt bort att du kan tycka att det tar längre tid.

Det är bra att gå ner i vikt långsamt, och inte snabbt, eftersom du annars riskerar att gå upp igen när du väl kommit ner. Det tar tid att ändra kost och för kroppen att inser att den har fått en ny kropp.

Om du regelbundet äter något så kommer kroppen inte att spara på dina reserver och därmed göra av med dem eftersom den snart får mat igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istället för att promenera, jogga typ 5 minuter eller något så mycket du orkar varje dag och ät inga kolhydrater!!

träna inte musklerna, tex situps. Bara jogga!


   
SvaraCitera

Ewelajna:

Jag är 166 lång väger 86 kg

Väger typ lika mkt ... tror jag vägde 80-85 ~


   
SvaraCitera

Riiikard:

80-85

80-85 Kg o e bara 15 !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bitch:

Kompisar är bra att ha, men du kan klara det själv. Du måste bara bestämma dig. VERKLIGEN bestämma dig. Skaffa en morot (alltså att du får en belöning när du når ditt mål). Kom ihåg att ha delmål, för annars blir slutmålet alladeles för långt bort att du kan tycka att det tar längre tid.

det känns verkligen inte som om jag kommer klara detta själv. jag orkar snart inte kämpa mera. Jag drömmer om att kunna köpa fina kläder inte behöva ha ångest för att jag ser fet eller gravid ut. Jag vill helst gå runt i mjukisbyxor 7 dagar i veckan för det är skönast.. jag hatar jeans och tajta byxor.. Ingenting i min garderob är fin på mig längre.. Vad skulle det vara för mål.. att köpa nya kläder?? har små mål typ promenad 3 ggr/veckan, godis/fika en gång i veckan..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dubido:

träna inte musklerna, tex situps. Bara jogga!

varför ska man inte träna musklerna? Du menar anaerob träning? Varför kan man inte köra både anaerob och aerob träning för?

Riiikard:

80-85 Kg o e bara 15 !

Och hur lång är du då?


   
SvaraCitera

Riiikard:

Väger typ lika mkt ... tror jag vägde 80-85 ~

Riiikard:

80-85 Kg o e bara 15 !

Ewelajna:

bmi på 31,6

Och det innebär ?


   
SvaraCitera

Hannajkl:

Och hur lång är du då?

inte lång..


   
SvaraCitera

Ewelajna:

Vad skulle det vara för mål

Det är det som är problemet. Du måste ha ett mål/motivation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Riiikard:

Och det innebär ?

googla på bmi. Så hittar du en massa sidor. Det är en uträkning som man får av att göra nåt med vikten och längden. Jag har 22 och det är normalviktig.


   
SvaraCitera

Riiikard:

Och det innebär ?

Du kan räkna ut din BMI här!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lär dig springa


   
SvaraCitera

Hannajkl:

Jag har 22 och det är normalviktig

Hadde 26,2 [n] Måste bantaaah !! aah juste du fråga hur lång ja var .. e ca 179 cm


   
SvaraCitera