Aviseringar
Rensa alla

Överviktiga får orättvist mycket stöd! Läsvärt


Ämnesstartare

Hej! Nu kommer värsta åsikts texten här och det kanske inte ens passar in på denna sidan eller något.. Vill bara ta upp en sak som jag funderat mycket på. Beredd er på mycket text, men läsvärt!

Det är mycket snack om att man ska våga visa sig och vara nöjd med sin kropp. Om någon som är lite överviktig postar bilder på sig själv stående och visar hela sin kropp så brukar inte folk direkt kommentera "Du är för tjock" osv, dom får ju mest kommentarer att hon är vacker, för att folk vill visa att det är okej att se ut hur som helst. Det är ju bra, eller hur? Det har skett en stor positiv förändring den senaste tiden. "De överviktiga" får väldigt mycket stöd nu för tiden tycker jag, och det är mycket snack om att det är bra att dom vågar vara stolta över sina kroppar.
Men.. ingen som tänker på de som är för smala? De som har problem med det? Om en underviktig människa postar en bild på sin kropp på till exempel instagram eller Facebook så får dom massa negativa kommentarer, till exempel "För smal, äckligt!", "Vad har du gjort med din kropp, det är inte vackert att se ut så!" eller "Anorexia eller?" osv. Tycker ni att det är okej!? Varför är det okej att vara för tjock men inte att vara för smal!? Det känns som att alla tror att de som är för smala har en gång varit normala, men har bantat så mycket och är nöjda med sina beniga kroppar. Så är det inte. Många har kanske problem med att gå upp i vikt eller orkar kanske inte så mycket mat. Dom kan inte hjälpa det! Dom kanske har det jättejobbigt dom med.
En väldigt orättvis sak är att de smala jämt får höra att dom är för smala. Folk kommer fram och säger "Men oj vad smal du är! Ät lite mer", eller "Ååh vad spinkig du är!" osv. (Tro mig jag vet, jag har fått leva med det hela livet, fått höra av klasskompisar, släkt osv.) Har de överviktiga det? Nej!! Man kan ju inte bara gå fram och säga "Men ååh vännen vad fet du är, du måste banta lite!", till sin vän. Då kan ju hen bli ledsen och osäker med sin kropp. Tänk då på de underviktiga stackarna, som får höra det hela tiden. Tror ni inte att dom blir ledsna eller!? Tänk lite! Det är exakt samma sak som att gå fram och kalla någon för fet! Varför är det okej att säga vad som helst till de smala men inte till de tjocka? Det är riktigt orättvist! Förstår ni inte hur osäker man blir på sin kropp då, man vågar inte visa sig i bikini längre. Jag tycker att det är så respektlöst att bara gå fram och säga så.
En sak till jag har tänk på är att det överallt är reklamer om att gå ner i vikt osv. På TV, på datorn osv. Dom får massa hjälp överallt, men har ni någonsin sett en "Gå upp i vikt reklam"? Jag har aldrig gjort det i alla fall. Det är faktiskt svårare att gå upp i vikt än att gå ner i vikt. När det gäller att gå ner i vikt behöver man bara vara motiverad och lägga ner lite energi på det hela, att börja motionera och äta nyttigare. (Visst, det är jobbigt men bara man är motiverad så går det.) Men är man för smal finns det inte så mycket att göra. Det är inte så lätt att trycka i sig mer mat när man är så mätt att man nästan spyr. Vissa människor kan inte gå upp i vikt även om dom äter mycket. Och ja, fler är överviktiga än underviktiga, men jag tycker ändå att nästan all positiv energi går till de överviktiga. Det är orättvist för de smala får jättemycket hat medan alla stödjer de överviktiga och visar att dom är vackra. Jag tycker att det har gått för långt. Nu tycker folk till och med att hälsosamt smala människor har anorexia, för att stödja de lite mer mulliga. Jag tänker på H&M's reklam jag såg på Facebook där modellerna gick med bikini i smala kroppar, men inte FÖR smala kroppar. Det var hälsosamma och tränade kroppar bara. Folk kommenterade att modellerna hade Anorexia osv, när dom inte ens var för smala. Jag håller med att det var dåligt att dom inte har olika vikter på modellerna, men det betyder inte att man får skriva vad som helst. (Vill ni se videon så är det bara att söka på "H&M summer 2015: Summer starts now". Men det är i alla fall väldigt lustigt. Jag tycker att ni ska googla på anorexia så att ni får se hur man verkligen ser ut för det ordet används på fel vis. Ska bara nämna en sista sak. Det var en tid då jag brukade titta på Americas next Top Model. Det brukar alltid finnas med några "Plusmodeller" i programmet, och det tycker alla är bra för då sprider dom tydligen ett BRA budskap. En gång såg jag en ganska smal tjej som var med, och hon åkte ut för att hon var för smal! För då spred hon FEL budskap, man får tydligen inte vara för smal?? Men man får vara tjock? Att ha plusmodeller sprider ju inte budskapet att man ska vara stolt över sin kropp hur man än ser ut om man inte får vara för smal!  Detta måste ändras! Och nu menar jag inte att alla ska gå runt och vara för smala nu, det är ju ohälsosamt. Men jag menar att jag tycker att ALLA ska vara lika mycket värda och att ALLA ska ha samma rättigheter även om dom är tjocka eller smala. En smal människa visar ju också budskapet om att det är okej att se ut hur som helst utan att dömas, eller hur? Är det bara överviktiga som får stöd så kommer ju de underviktiga få stora problem och känna sig misslyckade eftersom att det inte är okej att vara för smal. Och egentligen så tycker jag att det snackas för mycket om modeller. Vem har egentligen sagt att alla ska se ut som modeller för att vara perfekta? Bara för att dom alltid ser ut på ett visst vis betyder inte det att du ska se ut så. Bli inte deprimerad om du är tjock och modeller är smala, eller tvärt om. Modeller har ingen betydelse på det viset. Hade man skitit i hur man ser ut hade inte alla modeller varit smala med fina former, haft perfekt hy och vackert hår. Dom är ju "perfekta" för att modeller har den stämpeln. Och i dagens samhälle är modeller perfekta. Så om man bara skiter i hur dom ser ut och inte ser modeller som perfekta så kommer det förändras snart. Då är VI perfekta, och ingen annan bestämmer hur man ska se ut. Då är det inte snyggt att vara i toppform och ha ett barbieansikte, då är det snyggt att se ut som man gör.
Men jag vill bara att innan ni tänker säga till någon att hen är för smal, tänk efter lite. Det är exakt samma sak som att säga att en tjock person är för tjock. Alla tar illa upp oavsett vilken form man har.
Det var mina åsikter. 🙂


   
Citera

Har sett jääääätte många som stöttar folk med anorexia och sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:
Har sett jääääätte många som stöttar folk med anorexia och sånt.

Då förstod du min text fel. Klart att det finns folk som stöttar folk med anorexia, och det finns ju folk som stöttar överviktiga för lite. Men nu snackade jag om underviktiga människor och inte om folk med anorexia.


   
SvaraCitera

Alltså. Ibland måste man förstå att människor har väldigt svårt att förstå hur olika beteenden påverkar andra människa och har dessutom svårt att greppa tanken på att det kan finnas mer än en utsatt grupp. Man får helt enkelt acceptera att folk inte förstår orsakssamband och faktiskt själv upphöra med att jämt och ständigt bry sig om vad andra tycker om en snarare än vänta sig en förändring av alla andra. 


   
SvaraCitera

hejsvejs41:

Då förstod du min text fel. Klart att det finns folk som stöttar folk med anorexia, och det finns ju folk som stöttar överviktiga för lite. Men nu snackade jag om underviktiga människor och inte om folk med anorexia.

Det är tydligen farligare med undervikt än övervikt, kan det ha något med det att göra?

(jag vet inte själv såå)


   
SvaraCitera

Getrekt:

Det är tydligen farligare med undervikt än övervikt, kan det ha något med det att göra?

(jag vet inte själv såå)

det är lika farligt med undervikt som övervikt är iaf det jag fått höra från läkare.


   
SvaraCitera

Axelinaaas:

det är lika farligt med undervikt som övervikt är iaf det jag fått höra från läkare.

jag kanske har fel, du kanske har fel men som sagt jag vet inte.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Att vara smal är dagens skönhetsideal och därför ses det inte lika illa att basha på underviktiga.  Det har alltid, och kommer alltid att finnas, folk som känner sig lite bättre med sig själva av att kritisera andras utseenden och dessa människor behöver både lavetteras och terapias. Dock kan jag tycka att det är lite vanskligt att vissa utöver att driva kampen om att få se ut hur de vill uppmuntrar andra kraftig överviktiga att inte göra någonting åt sin egen övervikt.


   
SvaraCitera

Du har rätt. Vi borde sluta uppmuntra övervikt.


   
SvaraCitera

Folk som mobbar smala är i regel tjockisar som vill projicera sin egen osäkerhet på andra. Osäkra människor som för att känna sig bättre själva behöver hoppa på någon annan helt enkelt. 


   
SvaraCitera

NiklasW: Folk som mobbar smala är i regel tjockisar som vill projicera sin egen osäkerhet på andra.

Vice versa också. Vilket du mer eller mindre sa här:

NiklasW: Osäkra människor som för att känna sig bättre själva behöver hoppa på någon annan helt enkelt.

Och nu till TS: Jag orkar inte läsa hela din text då du inte lyckats med styckesindelning. I vilket fall: Nej jag tycker inte att överviktiga får orättvist mycket stöd. Det finns betydligt fler överviktiga än underviktiga - därför är stödet också "mer synligt" om du förstår hur jag menar - för just överviktiga. Det betyder inte att det är orättvist mycket eller att underviktiga får inget eller dåligt stöd.

Att vara för tjock är ungefär lika med att vara för smal som jag ser det. Jag anser båda vara lika rätt - eller fel, beroende på hur man ser det. Allt hänger på hälsan. Man kan vara ohälsosamt överviktig och ohälsosamt underviktig (ja, jag vet att att "ohälsosamt" var överflödigt där eftersom övervikt eller undervikt per automatik är ohälsosamt men whatever). Det finns gott om folk som kämpar med att gå ner i vikt och det finns långtifrån lika många som kämpar med att gå upp i vikt - men även om dom är betydligt värre så finns dom.

Jag har ändå skummat lite och jag reagerade lite på detta:

hejsvejs41: De som har problem med det? Om en underviktig människa postar en bild på sin kropp på till exempel instagram eller Facebook så får dom massa negativa kommentarer, till exempel "För smal, äckligt!", "Vad har du gjort med din kropp, det är inte vackert att se ut så!" eller "Anorexia eller?" osv.

hejsvejs41: Man kan ju inte bara gå fram och säga "Men ååh vännen vad fet du är, du måste banta lite!", till sin vän.

Dessa två jämförelser - den första - om sociala medier - jag känner igen den typ av kommentarer - det är främmande människor, människor som inte känner den som laddat upp bilden - har väldigt lätt att vara hatiska och hårda. Tjejer är mer hatiska mot tjejer än mot killar och vice versa. Man skriver inte sådana saker på sin väns instagram eller liknande, precis som man inte bara kan gå fram och säga det du skrev till sin vän.

hejsvejs41: En väldigt orättvis sak är att de smala jämt får höra att dom är för smala. Folk kommer fram och säger "Men oj vad smal du är! Ät lite mer", eller "Ååh vad spinkig du är!" osv. (Tro mig jag vet, jag har fått leva med det hela livet, fått höra av klasskompisar, släkt osv.) Har de överviktiga det? Nej!!

Ehh jo, tro mig - överviktiga har det problemet också. Jag vågar rent av höfta med en gissning på att det är ungefär i samma utsträckning som smala. Sen beror det förstås också på hur överviktig man är och kanske ett par andra faktorer, men jo, överviktiga har detta problem.

hejsvejs41: men har ni någonsin sett en "Gå upp i vikt reklam"?

Detta har återigen att göra med att övervikten är så mycket mer utspridd än undervikten. Det kallas ju på vissa håll trots allt för "fetma-epidemi", "fetma-epidemin" sprider sig, "fetma-epidemin" hit och "fetma-epidemin" dit.

Sen är det lättare att bli överviktig än underviktig - därav så många som är det.

Du skriver dina åsikter om det stöd överviktiga får - men har du även tänkt på hur många fler överviktiga det finns? Och återigen så vill jag klargöra detta: Överviktiga förtjänar inte mer stöd än underviktiga, inte heller tror jag att dom får det, men trösten överviktiga får är lättare att "se" eftersom det är så många fler som är överviktiga än underviktiga.

Sist men inte minst så tror jag också att det är betydligt fler som avundas underviktiga och vill själv vara det än folk som avundas överviktiga - just för att - som det skrivits - att vara smal är ett skönhetsideal och undervikt, anorexia och liknande är inte någon gräns - det är fortfarande ett skönhetsideal för många. Det var väl inte för så länge sedan det startades en tråd om att någon modellagentur i Frankrike avsiktligt anlitar modeller med anorexia (eller var det som är underviktiga?)

Som sagt, jag orkade inte beta av hela din text på grund av ingen styckesindelning. Får se om jag gör ett nytt försök imorgon... eller ja, senare idag.

Hjärta


   
SvaraCitera

Känner igen mig i delar av detta. Har oxå alltid fått höra av släkt och vänner att jag är för smal och måste gå upp fast jag har försökt att gå upp nu i flera år. Alla har det inte så lätt att gå upp i vikt. Jag äter mig alltid mätt (förutom i skolan då maten är oätlig) och jag är inte rädd för att äta godis eller dricka läsk! Jag fattar inte vad folk tänker med när de säger att någon är för small...! 

Bra skrivet Tumme upp


   
SvaraCitera
reben

förstår vad du menar och självklart tråkigt för den som lider av undervikt. samtidigt kan du ju knappast ha missat att med det ideal som råder är en underviktig kropp en snygg kropp och en överviktig kropp en ful och äcklig kropp. 

sen vet väl folk om detta och dfr inte vill trampa på någon öm tå hos tjocka eller något. medan man anser att den som är väldigt smal inte mår alls dåligt över att den är smal, vilket självklart är fel. har svårt att ta att du säger att tjocka får mer "stöd". du skriver exempelvis att det är hur mycket "gå ner i vikt"-reklamer som helst men inga "gå upp i vikt". ja och varför är det så? för att det ena värderas som sjukt mycket sämre än det andra. har svårt att se det som ett "stöd"  att det görs reklamer till tjocka med budskapet att de ska ändra på sin kropp. du skriver att "En smal människa visar ju också budskapet om att det är okej att se ut hur som helst utan att dömas, eller hur?" - fast de flesta modeller är ju redan smala eller hur? 

däremot kan jag inte hålla med dig mer om att kommentera folks kroppar öht är ett jävligt vidrigt beteende som folk borde sluta med.


   
SvaraCitera

reben: förstår vad du menar och självklart tråkigt för den som lider av undervikt. samtidigt kan du ju knappast ha missat att med det ideal som råder är en underviktig kropp en snygg kropp och en överviktig kropp en ful och äcklig kropp.

Knappast längre. Snarare tvärtom i många fall. Överviktiga kvinnor som lägger upp bilder på sig själv där deras övervikt syns blir hyllade på sociala medier, att någon skulle kalla personen i fråga tjock är otänkbart. Smala kvinnor, som inte ens behöver vara underviktiga, kan många gånger bli hånade, kallade för olika saker, få frågor om anorexia för att inte tala om olika reklamaffischer där sådana kvinnors bilder blir vandaliserade och hånade. I modebranschen ser det ju annorlunda ut, men på sociala medier och på internet är det närmast helt omvända förhållanden.  


   
SvaraCitera
reben

NiklasW:

Knappast längre. Snarare tvärtom i många fall. Överviktiga kvinnor som lägger upp bilder på sig själv där deras övervikt syns blir hyllade på sociala medier, att någon skulle kalla personen i fråga tjock är otänkbart. Smala kvinnor, som inte ens behöver vara underviktiga, kan många gånger bli hånade, kallade för olika saker, få frågor om anorexia för att inte tala om olika reklamaffischer där sådana kvinnors bilder blir vandaliserade och hånade. I modebranschen ser det ju annorlunda ut, men på sociala medier och på internet är det närmast helt omvända förhållanden.  

ja men varför lägger de upp bilderna? 
sen är det väl klart att man från början "inte får prata om att någon är tjock för det är fult och då kan den bli ledsen" - pga det är en dålig grej. det finns väl en anledning att dessa människor blir hyllade? de vågar visa kroppar som ser annorlunda ut och visa på att det är ok. när det blivit fullt ut accepterat finns det väl ingen anledning att hylla detta.

ja, smala kroppar blir också hånade, har inte förnekat det.


   
SvaraCitera