Aviseringar
Rensa alla

Övningsköra när det är halt ute? KRävs halk-utbildning?


kachin
Ämnesstartare

Hej

Orkar inte googla runt eller ringa trafikskola, trevligare att fråga er.

Så ja: det är snö ute på vägarna. Antar att jag inte kan övningsköra med min far då? Har inte gått några lektioner eller halk-utbildningen...

Tack på förhand o sköt om er

(kanske återkommer med fler frågor om övningskörning i denna tråd)


   
Citera

Borde inte spela någon roll.
Du ska inte direkt göra som man ska göra på halkbanan (förhoppningsvis). Vore dumt om man inte fick övningsköra p.g.a att man inte gått risk 2.an än med tanke på Sveriges fina vänder 🙂


   
SvaraCitera

kachin:

Antar att jag inte kan övningsköra med min far då?

Går bra att övningsköra. Bra att lära sig att köra på vinter väglag. Det är stor skillnad mellan halkbanan och riktigt vinter väglag.

Testa gärna på en tom parkering med pappa och känn hur bilen beter sig. Testa även att panik broms i snö (behöver inte vara så hög hastighet) så känner du hur ABS-bromsarna fungerar.
Kan vara ganska lärorikt faktiskt.


   
SvaraCitera
kachin
Ämnesstartare

Okey, men jag har ju aldrig varit med om att tappa kontrollen över bilen. Vad skulle jag göra om jag gjorde det? Har inte dubbelkommando på bilen ju... Även om jag bara skulle köra på lugna, hyfsat raka vägar, eller i ngt bostadsområde. Finns inget som sägs om det?


   
SvaraCitera
kachin
Ämnesstartare

mrman:

esta gärna på en tom parkering med pappa och känn hur bilen beter sig. Testa även att panik broms i snö (behöver inte vara så hög hastighet) så känner du hur ABS-bromsarna fungerar.
Kan vara ganska lärorikt faktiskt.

Aah sant, mjo det är nog väldigt smart att börja med.


   
SvaraCitera

kachin:

Vad skulle jag göra om jag gjorde det?

Är nog ingen fara om du kör på vanliga vägar och tar det lugnt i kurvor och liknande.


   
SvaraCitera

nä det är bara att köra.


   
SvaraCitera
kachin
Ämnesstartare

Tack för snabba svar [love]

Bar' o åk ja..

Får övertala pappa att det är lugnt då.

Återkommer eventuellt


   
SvaraCitera

Ah ni har väl vinterdäck osv osv
papi tar nog över om det skiter sig.


   
SvaraCitera

mrman:

(behöver inte vara så hög hastighet) så känner du hur ABS-bromsarna fungerar

Detta är vilseledande då ABS-bromsar inte funkar om hastigheten är för låg. Jag vet inte riktigt var den gränsen går dock, undrar om det inte är vid typ 40...

[love]


   
SvaraCitera

Storchen84:

Detta är vilseledande då ABS-bromsar inte funkar om hastigheten är för låg. Jag vet inte riktigt var den gränsen går dock, undrar om det inte är vid typ 40...

30 fungerar det i på min bil iaf, mena mer att man inte behöver ligga i 80 och brommsa.


   
SvaraCitera

första gången jag övningskörde var det halkigt.
körde på någon gräsplan.
pappa tyckte dock det var tråkigt så jag fick rätt snabbt köra på vägen istället.
så lättuttråkad


   
SvaraCitera

isola:

Ah ni har väl vinterdäck osv osv

det är olagligt att inte ha vinterdäck efter den 1:a december om det är halt så gissar att du inte nehöver oroa dig


   
SvaraCitera

mrman:

30 fungerar det i på min bil iaf

Jaja, men man kan ju inte ligga o krypköra o tro att abs-bromsarna ska funka. Sen har jag också hört att det inte är bra att hålla på att bromsa på ett sådant sätt att ABSen går in, utan det är liksom en "nödgrej". Detta tycker jag dock låter orimligt, så... jag vet inte.

[love]


   
SvaraCitera

Storchen84:

Jaja, men man kan ju inte ligga o krypköra o tro att abs-bromsarna ska funka. Sen har jag också hört att det inte är bra att hålla på att bromsa på ett sådant sätt att ABSen går in, utan det är liksom en "nödgrej". Detta tycker jag dock låter orimligt, så... jag vet inte.

Om det är halt och man vill få stopp pp bilen när det är halt ska man hålla ner pedalen helatiden och inte släppa som man gör på en bil utan abs, annars gör det ingen större bromsverkan.


   
SvaraCitera