Aviseringar
Rensa alla

Övningskörning- körkortstillstånd!


Ämnesstartare

Hej! Jag fyller snart sexton och vill sätta igång och övningsköra snarast möjligt. Men jag har bara en fråga: exakt hur ska jag gå till väga för att få körkortstillstån/få övningsköra? Exakt vad ska jag göra och exakt i vilken ordning??

(Min pappa var på handledarkurs med min syster för några veckor sedan och från och med första september behöver han inte gå igen)


   
Citera
Ämnesstartare

Jag har för mig att man måste gå en sådan kurs tillsammans med sin handledare..

Sedan gör man ett syn-test, fyller i ett papper och skickar in..

Så gick det till för 2 år sedan i.a.f... [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Jag har för mig att man måste gå en sådan kurs tillsammans med sin handledare..

Jag tror att föräldern måste gå på en handledarkusr medan barnet måste gå på en annan. Man väljer ifall man vill gå tillsamans, tror jag...?


   
SvaraCitera

Ansökan om körkortstillståndet kan du fylla i och skicka in här:
https://etjanster-kk.vv.se/korkortstillstand/KorkortstillstandAnsokan.aspx
(Kostar 220 kr)

Du måste sedan göra ett syntest som du också ska skicka in till Vägverket, det gör du via post. Du kan få en blankett hemskickad till dig som du ger till din optiker så att denne kan fylla i det åt dig. Syntest för körtkort brukar kosta kring 90 kr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är samma kurs för båda, och även fast din pappa redan gått den så tror jag han måste gå med dig också.


   
SvaraCitera

nejnej, man måste gå på kursen med sin handledare, sen som sagt synd test och fylla i en massa papper som du hittar på transportstyrelsens hemsida..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marko94:

Man väljer ifall man vill gå tillsamans, tror jag...?

Så var det inte för 2 år sedan. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula:

Det är samma kurs för båda, och även fast din pappa redan gått den så tror jag han måste gå med dig också.

Jaha, så det finns bara en kurs vi måste gå på och den måste vi gå på tillsamans??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marko94:

Jaha, så det finns bara en kurs vi måste gå på och den måste vi gå på tillsamans??

Ja, det är väl den regeln som ska ändras senare i år?


   
SvaraCitera

marko94:

S3ON: Jag har för mig att man måste gå en sådan kurs tillsammans med sin handledare..

Ja, så är det nu. Men i september som tidigare sagt, om föräldern eller vem som nu skall vara handledare, redan gått kursen med syskon ect, så behövs det inte igen. Endast den som skall övningsköra (:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har du skaffat körkort nu?


   
SvaraCitera