Aviseringar
Rensa alla

Offentliggöra skolarbeten?


Ämnesstartare

Hej! Jag upptäckte att våran skola har en skoltidning på nätet, och så fanns det två dikter i tidningen. Jag började läsa den första och så blev jag helt iskall... för herregud, det var ju min dikt. Min dikt som jag gjort på en svenskalektion för ett år sedan. Det är samma lärare jag hade då som tar hand om kursen som gör skoltidningen.

Nu är min fråga.... är detta acceptabelt? Ingen har frågat mig om det är okej att lägga upp min dikt, och jag tycker inte att det är det heller! Nu bryr jag mig inte speciellt mycket om den där dikten, men det vet väl fan inte dom... tänk om det där var mina allra djupaste känslor? Jag blir jätteirriterad, för även fast den inte betyder speciellt mycket för mig, så vill jag ändå inte att vem som helst kan ta del av den.

Får lärare göra såhär? [cry]


   
Citera

lol, typ samma sak hände mig [bigsmile]

Antar att läraren redan hade sagt att det skulle publiceras på nätet, och att jag hade glömt bort det.


   
SvaraCitera

Jag tror bestämt att de får det, tyvärr. Vilket är rätt dåligt, de borde behöva ett godkännande från eleven.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men alltså det låter ju helt sjukt att dom ska få det. Blir så frustrerad!

Nåja... antagligen så var den väl GRYMT jävla bra! [ops]


   
SvaraCitera
Åtta

mediakatt:

Jag tror bestämt att de får det, tyvärr.

Varför skulle de få det? Hon äger väl ändå upphovsrätten till sin dikt och får således bestämma själv under vilka termer hon vill ge ut den. Sen är det ju klart att det kanske står i något avtal hon godkänt när hon började på skolan att de äger allt hon skapar där, det är fullt möjligt, men det vore ju väldigt tråkigt och aningen ondskefullt gjort av dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Hon äger väl ändå upphovsrätten till sin dikt

Det var det jag tänkte också... men ja, jag har skrivit ett mail till läraren iallafall där jag skrivit att jag aldrig godkänt att min dikt ska upp på sidan. Bort ska den! [bigsmile]


   
SvaraCitera

Så länge det står vem det är som gjort den, vad är det som är sån jävla big deal?


   
SvaraCitera

Åtta:

Varför skulle de få det? Hon äger väl ändå upphovsrätten till sin dikt och får således bestämma själv under vilka termer hon vill ge ut den

Nej, hon äger antagligen inte upphovsrätten, den har hon gett bort i samband med att hon gjort skolarbetet i fråga. Skolan är upphovsrättsinnehavare (precis som att arbetet är upphovsrättsinnehavare av det som de anställda gör under arbetstid).

Åtta:

Sen är det ju klart att det kanske står i något avtal hon godkänt när hon började på skolan att de äger allt hon skapar där, det är fullt möjligt, men det vore ju väldigt tråkigt och aningen ondskefullt gjort av dem.

Det har hon knappast gjort, varför det hela egentligen är en enda fet gråzon.

Sålänge du inte har ett jävligt stort företag bakom dig (som kan stämma/hota att stämma skolan) eller skolan är snälla mot dig så kan du glömma att få dina rättigheter [sad]
Det är så copyrightpolitiken fungerar idag.


   
SvaraCitera

Avatar:

Så länge det står vem det är som gjort den, vad är det som är sån jävla big deal?

Den personen kanske inte vill att sin dikt ska blottas, hon kanske har skrivit en massa saker som hon helst inte vill ska komma ut?
Vad vet jag, tycker det inte är så mycket begärt att läraren måste ha tillstånd av eleven för att få publicera sådant som alla kan se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Så länge det står vem det är som gjort den, vad är det som är sån jävla big deal?

Det står inte att det är jag som har gjort den. Men jag vet att det är min dikt.

k1337oris:

Det är så copyrightpolitiken fungerar idag.

Det låter ju mycket märkligt. Ett företag kan man ju förstå med tanke på att de skriver under anställningsavtal osv, där det förmodligen står. Men jag har inte skrivit under något avtal, förutom att de får publicera bilder på mig på nätet. Hur kan dom få publicera sådant jag gör på nätet, men inte bilder som är tagna på mig under skoltid?

Jag förstår inte.


   
SvaraCitera

Åtta:

Varför skulle de få det? Hon äger väl ändå upphovsrätten till sin dikt och får således bestämma själv under vilka termer hon vill ge ut den.

Har för mig att det konstaterades i någon annan diskussion på ämnet att skolarbeten inte faller in under upphovsrätten (tror att de dessutom går offentlighetsprincipen). Ska inte säga säkert, och jag orkar inte leta upp källa, men jag vill minnas att så är fallet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läraren har bett om ursäkt nu iallafall, och han sa att dom valt ut två av dom bästa dikterna. Så jag får väl ta det som en komplimang istället.... hihi[bigsmile]


   
SvaraCitera

Personligen tycker jag inte att det är något fel.
Fri och offentlig kultur för alla!

HallonBlåbär:

Så jag får väl ta det som en komplimang istället.... hihi[bigsmile]

Klart du ska se det som en komplimang!


   
SvaraCitera
Åtta

mediakatt:

Har för mig att det konstaterades i någon annan diskussion på ämnet att skolarbeten inte faller in under upphovsrätten (tror att de dessutom går offentlighetsprincipen)

Ja i och för sig. Det kan nog stämma. Tänker på Gifted senaste text, som till en viss del tog upp det.


   
SvaraCitera

Åtta:

Ja i och för sig. Det kan nog stämma. Tänker på Gifted senaste text, som till en viss del tog upp det.

Okej. Har som sagt inte superkoll.


   
SvaraCitera