Aviseringar
Rensa alla

Officiell tråd för kattköp och relaterade ämnen


Ämnesstartare

den här och liknande sidor satt jag inne på innan Skrållans ankomst;
http://www.chanshund.com/texter/katter/skaffakatt.htm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

kommer du bo i villa hela livet? Kommer du ta med den när du flyttar till eventuell lägenhet? Då ska du inte ha den ute. Blir ju plågsamt för den om den får vara ute nu och inte sen. Räkna med att du kommer ha katten 15-20 år, så planera därefter.

vill kommer jag förmodligen inte bo i hela livet, nej. däremot lär jag kunna ha tillgång till relativt trygga utomhusplatser, men givetvis förstår jag din poäng.

ska försöka göra mina framtidsplaner klara, för att sedan se huruvida katt är kompatibelt med dom planerna. vill inte åtaga mig något jag inte kan fullfölja.

Fingerprints:

den här och liknande sidor satt jag inne på innan Skrållans ankomst;
http://www.chanshund.com/texter/katter/skaffakatt.htm

mm, håller på och kollar sådana sidor. om jag ska skaffa katt, vill jag gärna hjälpa sådana.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

ska försöka göra mina framtidsplaner klara, för att sedan se huruvida katt är kompatibelt med dom planerna. vill inte åtaga mig något jag inte kan fullfölja.

så länge du har den tankegången så kommer allt gå fint tror jag [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

så länge du har den tankegången så kommer allt gå fint tror jag

vad bra! 🙂 tack! tar gärna emot tips om du kommer på något mer sen. vill veta så mycket som möjligt om god skötsel och sånt, för att dom ska må så bra som möjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Adoptera från ett katthem. Finns tusentals och åter tusentals katter som behöver hem. Stöd inte uppfödarna!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Adoptera från ett katthem. Finns tusentals och åter tusentals katter som behöver hem. Stöd inte uppfödarna!

Det är planen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Det är planen!

[y][y]

http://tinyurl.com/dx5s2at

Skulle gärna adopterat honom själv den lille tussen


   
SvaraCitera
Paseo

isola:

Adoptera från ett katthem. Finns tusentals och åter tusentals katter som behöver hem. Stöd inte uppfödarna!

mmm precis va jag tänkte säga.
tänk på det alla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://svekatt.se/index.php?ID=36&nyhet=36

blir så jävla ledsen på samhället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

vad bra! 🙂 tack! tar gärna emot tips om du kommer på något mer sen. vill veta så mycket som möjligt om god skötsel och sånt, för att dom ska må så bra som möjligt.

En katt är väl i regel väldigt lättskött. Skaffar du en kattunge får du räkna med ett, vilt, nästan alltid understimulerat djur under ett års tid. Haha fråga mig, jag har inte sovit en hel natt sen jag skaffade Skrållan. De går likt oss igenom olika faser med larvigheter, trotsåldrar och allt vad det innebär.
Det gäller att från dag 1 bestämma alla regler och uppfostran ni vill att katten ska lära sig, metoder för att uppnå detta och se till så att alla gör lika. Katten kommer klösa på fel ställen och det måste ni tillrättavisa direkt, annars kommer ni få det jobbigt. Jag brukar göra ett "ttshhh"-ljud och gå och sätta Skrållans tassar på klösbrädan istället.

Katter älskar att klättra. Ett klösträd kommer behövas men ni ska även tänka innan på var ni tycker det är okej för katten att hoppa upp och inte. Köksbord? Bänkar? Bokhyllor?

Jag har i mina bekymmer stött på att många tipsar om att ta en vattenspruta och spruta på katten när katten gör något fel. Gör absolut ALDRIG detta, den dagen ni kommer behöva tvätta katten kommer ni få ett helvete. Bestraffningsmetoder på djur kommer inte utan komplikationer.

Kattmat behöver ni också ta ett beslut till, jag låter torrfoder stå framme jämt (kolla så att ni hittar ett torrfoder med så lite spannmål som möjligt när ni väljer det), men hon får även en portion blötmat om dagen. blötmat är det absolut bästa ni kan ge en katt då det knappt innehåller spannmål och mycket kött och proteiner. DOck innebär blötmat att ni måste finnas till hands för att ge det regelbundet. Men för att undivka njur och magsjukdomar och/eller övrvikt rekommenderar jag blötmat i alla fall en gång om dagen. Torrfoder har så himla mycket i sig som katter inte behöver, även om det är dyrt. Hört en katt som behöver ris och morötter i sin tallriksmodell? NEJ.. Katter är köttätare

Något som även är bra att veta är att i naturen åt inte katter fisk (motsatsen framstår ju dock i film o tv), de åt som sagt kött, så det är vanligt att många katter är allergiska/känsliga mot fisk. Jag har valt foder som är helt fritt från fisk då Skrållan har känslig mage. En annan myt är att katter ska ha mjölk... Vilket du inte ska ge då katter kan vara väldigt laktoskänsliga.

Kattlådan ska göras rent minst en gång om dagen men jag skulle rekommendera minst två. Jag brukar göra rent varje gång skrållan bajsar. Kattlåda med tak brukar väl vara det bästa för både oss och katten, katten får privatliv och vi behöver inte sopa sand efter varje toabesök. Kattsand får du också prova dig fram, jag gillar de parfymerade sorterna då de känns väldigt fräscha, jag har turen att Skrållan går med på detta men det är många katter som inte gör det. Everclean är mitt favoritmärke iaf, det är dyrt men håller sig fräscht länge.

Det var allt jag kunde komma på nu. kanske återkommer [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Det var allt jag kunde komma på nu. kanske återkommer [smile]

Wöööö, tack så mycket! Matnyttig information - tar till mig av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

tack så

såg du helmer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Wöööö, tack så mycket! Matnyttig information - tar till mig av det.

[y]

Det är bara att fråga om det är något specifikt du undrar över. Skulle lite skrytsamt påstå att jag kommer kunna svara på det allra allra mesta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

r. Skulle lite skrytsamt påstå att jag kommer kunna svara på det allra allra mesta

alltså försöker du peta ned mig från kattanttronen [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

alltså försöker du peta ned mig från kattanttronen

hahaha nej, jag är ingen tant. Jag är en galen-katt-b-rud!


   
SvaraCitera