Aviseringar
Rensa alla

ogilitig frånvaro?


B3ll4
Ämnesstartare

Ifall man har för mycket ogilitig frånvaro så dras ju studiebidraget in, men hur är det dem räknar? börjar dem om från början varje termin?. och ifall man har precis på gränsen vid 20% och sen går en hel vecka utan skolk, och sen veckan efter skolkar i ca. 1h och 30min, hinner frånvaron att sjunka eller kommer den stiga över 20%? och om man sen inte skolkar på flera veckor efter det, då måste det väl sjunka rejält eller?

är lite nyfiken bara ifall någon vet[smile] fast menar inte att det är jag som skolkar såklart. bara undrar hur det fungerar


   
Citera

B3ll4:

är lite nyfiken bara ifall någon vet[smile] fast menar inte att det är jag som skolkar såklart. bara undrar hur det fungerar

Det finns ingen specifik gräns så vitt jag vet, det är din kontaktlärare som kontaktar CSN om den anser att din frånvaro är för hög, nästan alla i min klass låg på 20-30% frånvaro, det kunde dock inte räknas som ogiltig eftersom man bara skickar ett sms med "Ont i magen gick hem." så är man sjukanmäld.


   
SvaraCitera

Äsch, bara vara lite sär så dras det inte in.


   
SvaraCitera
B3ll4
Ämnesstartare

Men det jag menar är att om det sjunker ifall man är en hel vecka utan skolk och sen bara skolkar en gång sen veckan efter? eller sjunker det inte så snabbt[shake]


   
SvaraCitera

B3ll4:

Men det jag menar är att om det sjunker ifall man är en hel vecka utan skolk och sen bara skolkar en gång sen veckan efter? eller sjunker det inte så snabbt[shake]

Jag tror att man kan sänka det ganska snabbt, antagligen inte på en vecka men kanske på en månad. Men jag vet inte


   
SvaraCitera

B3ll4:

Men det jag menar är att om det sjunker ifall man är en hel vecka utan skolk och sen bara skolkar en gång sen veckan efter? eller sjunker det inte så snabbt

Om du är borta en hel vecka har jag för mig att om du inte är 18 så ringer dom till föärldrarna och fårgar lite saker. tror det var ett ganska bra svar på din fråga eller?


   
SvaraCitera
B3ll4
Ämnesstartare

devil666:

Om du är borta en hel vecka har jag för mig att om du inte är 18 så ringer dom till föärldrarna och fårgar lite saker. tror det var ett ganska bra svar på din fråga eller?

Men det är inte så jag menar. Jag menar ifall man har 20% frånvaro och sen så går man en hel vecka i skolan utan skolk, och sen skolkar man en lektionen veckan efte det (alltså bara typ en och en halv timmes skolk på två veckor) då borde det väl sjunka lite? eller höjs det? [shake]


   
SvaraCitera

[no-no]


   
SvaraCitera

man blir kickad innan man får indragen studiebidrag på min skola [no-no]


   
SvaraCitera

B3ll4:

Men det är inte så jag menar. Jag menar ifall man har 20% frånvaro och sen så går man en hel vecka i skolan utan skolk, och sen skolkar man en lektionen veckan efte det (alltså bara typ en och en halv timmes skolk på två veckor) då borde det väl sjunka lite? eller höjs det?

Jag tror det men man får bara ha en viss frånvaro om man överstiger det får man inget så var det när jag gick i skolan


   
SvaraCitera

På min skola kan man vara borta en dag i veckan, alltså 20%. Så jag antar att dom räknar per vecka. Men sen är det ju säkert olika på olika skolor [smile]


   
SvaraCitera
blum
 blum

CSN räknar per månad. Får du över 20% ogiltig frånvaro en månad så får du en varning typ. Du blir inte av med bidraget direkt alltså, utan får en månad på dig att skärpa dig.

Så om du har 20% frånvaro efter två veckor, och sen är där en hel vecka så är ju frånvaroprocenten mindre än 20 efter 3 veckor. Sen beror det ju på hur mycket du skolkar sista veckan, om du får över 20% sammanlagt på hela månaden..


   
SvaraCitera

ingen brukar bry sig;S


   
SvaraCitera

Jag har skolkat som bara fan [bigsmile] men jag har inte förlorat studiebidraget. Ska skärpa mig nu iaf & bli duktig flicka [cute]


   
SvaraCitera
B3ll4
Ämnesstartare

Men jag är bara orolig ifall mina föräldrar skulle få hem en varning. Men det är väl lättare nu i början av ny termin att få mycket % frånvaro eftersom det inte gått så lång tid, och har man då skolkat ett par lektioner blir det ju ganska mjycket iochmed att man inte haft speciellt många lektioner sammanlagt ännu, eller?


   
SvaraCitera