Aviseringar
Rensa alla

Ogilla apple


Ämnesstartare

Hej, visste ni att stora mobiltelefontillverkaren apple  är ett väldigt dåligt märke, inte på produktkvaliten men för arbetarna. Dels för deras ynka 3kronor i timmen men också hur dom behandlar dem här är lite som jag hittade: "Nu ser hon hur företaget flyttar jobb från självmordsfabriken i Shenzhen vid kusten till en ny stor fabrik inne i landet, i Chengdu. Där ska Apples nya ipads monteras.
I Chengdu är lönerna ännu lägre än i Shenzhen. I Chengdu tjänar arbetarna 900 yuan ( 880 svenska kronor) vilket är ungefär hälften av vad en Shenzhen-arbetare tjänar. Arbetstiderna är långa. 100 övertidstimmar per månad är vanligt.
– Självmorden i Shenzhen har snabbat på flytten inåt landet. Där står provinsregeringar beredda till vad som helst för att få investeringar. De erbjuder billig mark, fastigheter, byggnader och billig arbetskraft
När Dagens Arbete träffar henne har hon just återvänt från Chengdu, en fabrik där en kvarts miljon människor kommer att arbeta. Hittills har 60 000 börjat.
– Allt har gått mycket fort. Det tog bara tre månader från att Foxconn fattade sitt beslut till att produktionen startade. Mycket är provisoriskt, inte minst arbetarnas bostäder. Jag såg 22 personer bo i samma lägenhet.
– Jag såg också nyrekryterade arbetare tränas som om de vore rekryter till armén. Innan jobbet fick de marschera fram och tillbaka som soldater.
Myndigheterna bygger 18-våningshus med sovsalar där de 250 000 arbetarna ska bo. Kommer bostäderna att utrustas med nät för att förhindra självmord som i Shenzhen?
– Nej, jag såg inga nät, säger Debby Chan Sze Wan.
Arbetmiljön är mycket farlig. Tre arbetare dog nyligen i Chengdu-fabriken efter en explosion i den del av fabriken där surfplattorna poleras. Många arbetare har förgiftats av polermedlet och fått allergiska besvr.
På YouTube har Sacom nyligen lagt ut en video om arbetsvillkoren i Chengdu. (Se klippet här)
Sacom har länge försökt få kontakt med Apple för att diskutera arbetsvillkoren vid de fabriker som tillverkar deras produkter.
– Men de väljer att inte tala. De är tysta och vill inte ha någon diskussion och struntar helt enkelt i kritiken. Med de flesta andra företag kan vi skapa en dialog, men inte med Apple. De är som en sekt, de är värst av alla." så vad tycker ni, är apple bra, sprid detta!!


   
Citera
Ämnesstartare

Det stod nyligen om ungefär samma sak på aftonbladet mm har jag för mig.
Sedan efter en eller två månader så gick Appel ut med att dom nu driver sina kontor (eller så, minns ej exakt) med solenergi. Detta tror jag dom gick ut med för att rädda sitt företag från den tidigare skandalen, fjäska in sig bland kunderna igen kanske man kan säga?.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja kanske men deras huvudkontor ligger på irrland så dom slipper betala skatt 


   
SvaraCitera

Det gör många andra mobiltillverkare osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

H&M, Dressman, Cubus, Apple, Samsung etc etc etc använder sig av slavlöner och av barnarbetare... Trodde det redan var allmänt känt. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja men apple är värst, dom har satt ett nät på den största fabriken för att dom inte ska ta självmord, och har man skrivit på kontraktet att man ska jobba där så måste man det i flera år (vet inte hur många) och strejkar man eller begär högre lön så torteras man och det är apple ensamma om


   
SvaraCitera

Vilka källor har du? Är dem pålitliga? Har du varit källkritisk?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja faktiskt, jag kollade upp det för nåt år sedan och ja jag var källkritisk. Min lärare (då) kollade också upp det och det stämde, men det var svårt och hitta, det är inte direkt nåt apple vill sprida


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har vetat om detta ganska länge. Jag Har svårt att först att apples försäljning av iphone går så bra fast de är piss dåliga. Jag menar iOS 7 & 8 kraschar oftare än android 4.4 & 5.0. Dessutom är hårdvaran inget man skryter om. En skärm på 750 x 1334 pixlar och 326 ppi (iphone 6) medans min nexus 5 har 1080x1920 och 445 ppi. En 1,4 GHz processor medans min nexus 5 klockar 2,3 GHz. 1 GB ram medans min nexus 5 har 2 GB. Batteritid på 14 timmar (3G uppkopplad hela tiden) medans min nexus 5 har 17 timmar (också 3G uppkopplad hela tiden) Och det bästa av allt, min nexus kostade bara 2790kr medans iphone 6 kostar 6395kr.

Men ni som har iPhone har något som jag inte har, ett äpple på baksidan av min telefon. Så till alla ni som har en iPhone, ni har spolat ned flera tusen i toan på när det finns så många telefoner som är så mycket bättre. NI ÄR GRUNDLURADE!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq: Men ni som har iPhone har något som jag inte har

Det man betalar för med apple är väl huvudsakligen för operativsystemet, men även för varumärket. Vet för några år sedan när jag köpte bärbar dator som kostade 8 000, det fanns en för 20 som bara var något bättre än min. Prisskillnaden berodde förstås på att det var en "Ferraridator" - man betalade alltså för Ferrariloggan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq: ni har spolat ned flera tusen i toan

Det är väl grejen med apple-produkter? Håna de fattiga.Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Har vetat om detta ganska länge. Jag Har svårt att först att apples försäljning av iphone går så bra fast de är piss dåliga. Jag menar iOS 7 & 8 kraschar oftare än android 4.4 & 5.0. Dessutom är hårdvaran inget man skryter om. En skärm på 750 x 1334 pixlar och 326 ppi (iphone 6) medans min nexus 5 har 1080x1920 och 445 ppi. En 1,4 GHz processor medans min nexus 5 klockar 2,3 GHz. 1 GB ram medans min nexus 5 har 2 GB. Batteritid på 14 timmar (3G uppkopplad hela tiden) medans min nexus 5 har 17 timmar (också 3G uppkopplad hela tiden) Och det bästa av allt, min nexus kostade bara 2790kr medans iphone 6 kostar 6395kr.

Men ni som har iPhone har något som jag inte har, ett äpple på baksidan av min telefon. Så till alla ni som har en iPhone, ni har spolat ned flera tusen i toan på när det finns så många telefoner som är så mycket bättre. NI ÄR GRUNDLURADE!

Äntligen någon som tycker/tänker lika!.


MaximusPrime:
Det gör många andra mobiltillverkare osv.

MaximusPrime:
Vilka källor har du? Är dem pålitliga? Har du varit källkritisk?

Dock så är det vad jag vet bara Apple som har blivit upptäckta av media stort. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har iphone, men har inte fattat att det är så dåligt på så många sätt ska snart byta+ iphonen (4s) dör efter ca 5 timmar med 3g och wifi på, så har flyplansläge på nästan hela tiden räcker ca10 timmar då:) nån som har tips på bra android telefon för en billig peng (lär inte få nåt för den här skiten) den går inte att synka heller, och har virus (den blir svart och det står error) ibland sen står det att den måste laddas när det nyss var 20% batteri. HELT KNÄPP MOBIL!! jävla apple, så nåt tips?


   
SvaraCitera
Kudhos

välkommen till alla stora tillverkare någonsin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
välkommen till alla stora tillverkare någonsin

Det är ok för alla andra gör såTumme upp


   
SvaraCitera