Aviseringar
Rensa alla

Ohly - den enda politiker som fördömer SD-överfall


Ämnesstartare

Leijonsparf:

syftar du istället på våldshandlingar som maktmedel rent allmänt så är inte det så mycket en del av den fascistiska läran

Jaså? Du får gärna utveckla, och gärna bifoga källor som styrker detta. Annars tar jag allt du skriver som jag vanligt brukar göra, med en nypa salt. Du är ju inte känd för att ha någon vidare grad av sanning i det du skriver.

Kan du vara vänlig att förklara varför vänsterextrema använder sig utav benämningen "fascist-svin" på poliser som använder våld som maktmedel vid, låt säga, exempelvis demonstrationer? Hur går det ihop med det du nyss skrev?

Eller kan man bara vara fascist när det gäller att bekämpa ligister och vänsterextrema?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

SD jagar muslimer.
Vänsterextrema jagar SDare.

Moderater jagar arbetslösa och norrlänningar jagar varg. Ser inte riktigt kopplingen/relevansen.

Dessutom är det ganska få fysiska attacker på sverigedemokrater.

Chryseus:

Nej, inte i den utsträckningen som det hade nämnts om det var en valarbetare för ett parti i Riksdagen. Kan du inte tänka dig varför?

Ja, främsta skälet är för att han och hans parti inte är lika stora. Av samma skäl som jag inte skulle få hundrafemtio helsidor om någon kastade tårta i fejset på mig, trots att kungen fick det.

Alltså, du tycks klaga över både att det får för lite uppmärksamhet i media och att ohly uppmärksammar det.

Rödingajävel:

Förövrigt är det inte ens säkert att det hela har hänt

Det är faktiskt en bra poäng. Kan mycket väl ha hänt, men kan ju vara bluff.

Kan faktiskt inte se att någon av de större vänstergrupperna skulle vara så korkade att de gjorde en sådan här sak bara några dagar innan valet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Har jag fel när jag får känslan att du verkar hålla med Reinfeldt i detta? Bara som en teaser liksom[cute]

Ja, det har vi sagt hela tiden. Tror dock jag och Reinfeldt har olika syn på t.ex. ifall det är rätt att angripa SD eller inte. Jag tycker iofs den här grejen låter jävligt osmaklig och otaktiskt ifall det nu skulle stämma, vilket jag än så länge inte tänker ta ställning till. Jag tror inte man uppnår något genom att attackera individuella Sverigedemokrater, jämfört med att attackera enstaka ledare i små fascistsekter.

Chryseus:

Förväntar du dig att jag ska svara på övriga posten innehållande dina ständiga teoretiska (inte praktiska) definitions-förklaringar? Med tanke på att du inte svarar på mina inlägg till dig?

Gör som du vill. Ville bara påpeka att du antingen tror fel eller aktivt ljuger. Man handlar inte fascistisk, precis som man inte handlar kommunistisk eller liberalt. Fascism är en strömning, kommunismen en annan. Enda sättet en handling kan bli fascistisk är ifall den utförs av fascister, vänsterradikaler är dock inte fascister utan kommunister. Om du tror att det var kommunister, vilket du verkar göra, blir det totalt ologiskt att kalla det hela fascistiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Moderater jagar arbetslösa och norrlänningar jagar varg.

Skillnaden är visserligen att de jakterna jag nämnde är lite mer kontroversiella än att "jaga arbetslösa" för att få ut de i arbetslivet. Du jämställer det alltså med att vilja slänga ut muslimer och stänga gränserna för alla invandrare. Samt med att banka på SDare och rista hakkors i pannan?

Stringburka:

Dessutom är det ganska få fysiska attacker på sverigedemokrater.

Ser inte riktigt relevansen i det. Hur många fysiska attacker är det på vänsterextrema utförda av SDare?

Stringburka:

Alltså, du tycks klaga över både att det får för lite uppmärksamhet i media och att ohly uppmärksammar det.

Nej, jag ifrågasätter varför just Ohly fördömer det. Valfläsk?

Stringburka:

men kan ju vara bluff

Klart det är en bluff om ni får säga det.[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Kan faktiskt inte se att någon av de större vänstergrupperna skulle vara så korkade att de gjorde en sådan här sak bara några dagar innan valet.

Jag vet att det inte är någon autonom grupp i Skåne som har gjort det, kan gå i god för det. Om någon gjort det är det oorganiserade människor. Men som sagt är det en stor chans att han bara hittat på det, han har ju tidigare påstått sig ha blivit knivattackerad av en palestinasjalsmaskerad person (typisk stereotyp av kommunister, hint hint) som han lyckades spraya i ansiktet med röd färg (var nu den kom ifrån, var han ute och spraymålade eller?). Det finns inga bevis för att detta heller skulle ha hänt och polisen har inte fått fram någonting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Enda sättet en handling kan bli fascistisk är ifall den utförs av fascister, vänsterradikaler är dock inte fascister utan kommunister.

Så med andra ord kan jag kalla detta för en kommunistisk handling? Är det verkligen så du vill benämna den, om den nu är utförd utav vänsterradikaler? (vem skulle annars ha gjort det förresten?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Skillnaden är visserligen att de jakterna jag nämnde är lite mer kontroversiella än att "jaga arbetslösa" för att få ut de i arbetslivet. Du jämställer det alltså med att vilja slänga ut muslimer och stänga gränserna för alla invandrare.

Nej, jag jämför dem inte. Jag säger att det inte finns någon relevans i att jämföra någon av dessa saker då de har olika orsak, olika metoder och olika mål.

Chryseus:

Ser inte riktigt relevansen i det. Hur många fysiska attacker är det på vänsterextrema utförda av SDare?

Har ingen aning. Menade mer att det är lite skumt att säga att "vänsterextremisterna jagar SDare" när det är väldigt få attacker på SDare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jag säger att det inte finns någon relevans i att jämföra någon av dessa saker då de har olika orsak, olika metoder och olika mål.

Metoderna är dock lika avskyvärda även om de har olika mål.
Att de har olika mål är väl ganska självklart för övrigt.

Stringburka:

Menade mer att det är lite skumt att säga att "vänsterextremisterna jagar SDare" när det är väldigt få attacker på SDare.

Det är inte väldigt få attacker på SDare om du jämfört med attacker mot övriga partimedlemmar. Kan vi inte för en gångs skull vara överens om det?

Jag vet att du inte håller SD högt på din lista, det gör inte jag heller.. men come on, är inte du pacifist och f.d Amnesty-arbetare? Det krävs bara normalt vett och etikett för att inse att detta är riktigt jävla fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Om någon gjort det är det oorganiserade människor.

Ja precis.

Rödingajävel:

han har ju tidigare påstått sig ha blivit knivattackerad av en palestinasjalsmaskerad person (typisk stereotyp av kommunister, hint hint) som han lyckades spraya i ansiktet med röd färg (var nu den kom ifrån, var han ute och spraymålade eller?).

Det var väl det som polisen lite lustigt definierade som mordförsök också va?

Lite lustigt om man definierar våld som en "fascistisk handling", är emot fascism, och samtidigt vill ha en stark polis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Så med andra ord kan jag kalla detta för en kommunistisk handling? Är det verkligen så du vill benämna den, om den nu är utförd utav vänsterradikaler? (vem skulle annars ha gjort det förresten?)

Om du tror det är vänsterradikala som utfört det så skulle jag tycka det var mer korrekt då dessa är en del av en kommunistisk strömning.

Stringburka:

Det var väl det som polisen lite lustigt definierade som mordförsök också va?

Ja. Tror även han gjorde samma sak där, lade till en massa till berättelsen. Först blev han attackerad, sen hade angriparen palestinasjal och kallade honom rasist, tror det sen blev att personen dessutom bröt på arabiska. Väntade bara på att han skulle berätta att han blivit halalslaktad av blodtörstiga och fradgatuggande arabar för att hedra Allah.

Denna gången börjar det med att någon bryter sig in hos honom, knivhotar honom och tar hans dator. Nu tror jag vi är uppe i ett nazistkors i pannan, brytning på arabiska, AFA-spray utanför, AFA-klistermärken i hela området och jag vet inte vad. Han verkar ha en väldigt livlig fantasi i alla fall.

Stringburka:

Lite lustigt om man definierar våld som en "fascistisk handling", är emot fascism, och samtidigt vill ha en stark polis.

Håller med. Med en så borgerlig och urvattnad definition av fascism är det ju fascism när småbarn bråkar på skolgården. Bara löjligt i mina ögon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Väntade bara på att han skulle berätta att han blivit halalslaktad av blodtörstiga och fradgatuggande arabar för att hedra Allah.

haha [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Om du tror det är vänsterradikala som utfört det så skulle jag tycka det var mer korrekt då dessa är en del av en kommunistisk strömning.

Ålrajt [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

haha [love]

Den unge mannen syntes även till på Skånepartiets torgmöte i Malmö (bara jag som ser motsättningen mellan Skåneseparatism och Sverigenationalism?) där han skrek om att han ville "köra" mot folk och att vi ses den 10:e, kanske nån slags skära sig själv-grej för att han inte fick veva på torgmötet i fredags?

Killen är en patetisk idiot och troligen mytoman, när jag ser bilder på ärret och får höra polisens syn på det hela tänker jag börja tycka synd om honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Hur kommer det sig att Ohly är den enda partiledaren i riksdagen som har fördömt denna attack? Är det för att han känner att det är hans anhängare som har utfört attacken?

Här har du världens anledning att sätta dit alla sju övriga partiledare i riksdagen, och vad gör du? Försvarar dem och lägger över skulden på Ohly! Jag har förstått att du är höger - är det möjligtvis så att det är svårt för dig att vara opartisk när det plötsligt inte längre handlar om partiprogrammen? [cute]

Chryseus:

Är det inte dags att även frysa ut extremvänsterns olika partier på samma sätt som man fryser ut SD? Jag menar, det verkar inte finnas någon vidare skillnader i deras mentalitet. Båda förtjänar samma behandling, om nu SD förtjänar det.

Jag vill inte säga att SD är extremhöger, även om många av deras anhängare är och några få undantag bland medlemmarna...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Jaså? Du får gärna utveckla, och gärna bifoga källor som styrker detta. Annars tar jag allt du skriver som jag vanligt brukar göra, med en nypa salt. Du är ju inte känd för att ha någon vidare grad av sanning i det du skriver.

källor på vad, exakt? att våld inte är något fascistiskt påfund? som sagt, gå ut i närmaste skog och observera djurlivet. varelser har dödat varandra sedan långt innan 1900-talet.

Chryseus:

Kan du vara vänlig att förklara varför vänsterextrema använder sig utav benämningen "fascist-svin" på poliser som använder våld som maktmedel vid, låt säga, exempelvis demonstrationer? Hur går det ihop med det du nyss skrev?

det borde förvåna mig att du tar lösryckta, ej källhänvisade, generiska citat från personer och situationer som du inte redogör för överhuvudtaget, och sedan använder dessa påhittade uttalanden som källhänvisningar för att påvisa något helt ovidkommande. men, det gör det faktiskt inte. det är helt i linje med din vanliga argumentationsteknik. med detta inte sagt att det inte är idiotiskt.

att helt skriva om historien, och ändra definitionen av "fascism" bara för att du säger att någon annan säger någonting känns inte särskilt meningsfullt. om person a berättar för dig att person b kallade person c för x, använder du då detta uttalande för att bilda dig en uppfattning om vad x innebär, och anser du att en sådan uppfattning väger tyngre än den idéhistoriskt vedertagna definitionen av termen i fråga?


   
SvaraCitera