Aviseringar
Rensa alla

Ok, kolla tråden för I need help och hittar inget svar själv


Ämnesstartare

Ledsen att jag gör två trådar idag men kom på att jag måste ha listat ut detta snart för ska träffa min psykolog snart och mi syrra har inte tid och mamma okar inte hjälpa mig.

Iaf grejen var att hon ville att jag skulle komma ut mer för att må bättre men grejen är att jag kan verkligen inte komma på vad jag kan göra. Har inga vänner alls som jag kan faktiskt umgås med så blir liksom inte att jag kommer ut så mycket (ända"kompisarna"jag har är online av andra sidan sverige typ, kanppt det). Kan inte göra saker som kostar penga och våga INTE säga gå ut i skogen eller promenader för det är verkligen inte min grej. Jag gör inte det. Vad ska man göra liksom? Bara gå runt!? Gör mig bara ännu mer deprimerad. 
Så behöver hjälp att komma på vad jag kan göra för kan inte komma på en ända sak. Det är som att allt är uteslutet.


   
Citera
Ämnesstartare

Cykla?
Jogga?
Fotografera? (brukar jag göra)
Gå runt i lite butiker å kolla?
plocka blommor/bär/svamp? (Om det ä sommar)
fiska?


   
SvaraCitera
Exner

Förslag: skriv inköpslista på mat. Handla en vara varje dag, så har du ett faktiskt ärende. Kommer att sänka tröskeln.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Är det något du vill göra? Någon fritidsaktivitet eller så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du skulle kunna testa att gå på olika pass på gymmet, tex spinning och bodypump. Många som ogillar annan typ av träning, tex att springa ute, som tyckt att det passat dem. Träning är ju också en enorm fördel eftersom det motverkar ångest och depression. Det skulle man ju kunna testa iallafall.

Annars är ju föreningar det bästa om man varken vill träna eller bara gå runt ute utan något egentligt mål. Det finns ju föreningar för allt. Djur, musik, dans, politik, spel, teater, internet osv. Det gäller bara att hitta något man är intresserad av. Och intresse är ju inte något som bara dyker upp utan det är något som man måste hitta genom att läsa och testa saker kring ämnet.


   
SvaraCitera

Att må bättre är inget man bara börjar göra utan bara sådär. Det kräver att man investerar tid i att faktiskt vilja må bättre. Det viktiga är inte vad du gör utan att du faktiskt gör något. Du har fått en massa förslag här men du hittar ursäkter till att inte kunna göra något av det. Är nu promenader absolut inte din grej så ta en promenad och under den funderar du på vad du skulle tycka är roligare än att gå en promenad och sluta leta ursäkter att inte kunna göra saker. Tycker du ska ringa/skriva till någon från skolan imorgon och fråga om den personen vill hitta på något, till exempel fönstershoppa, gå på bio, åka och bada eller vad som. Vad har du att förlora?


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Försök höra med någon lärare om hur stort intresset för att skriva kan vara? Har ni någon skoltidning? Kanske kan det startas upp en liten skrivargrupp och/eller skoltidning? 


   
SvaraCitera