Aviseringar
Rensa alla

Okej att cykla mot rött?


Själv fattar jag inte varför cyklar ska vara i trafiken överhuvudtaget. Trodde att cykelbanor var till för cyklisterna.. 


   
SvaraCitera

Tickstart:

FörvånadFörvånadFörvånad

Eller ja, där jag bor iallafall..


   
SvaraCitera

Okej. Måste sluta vara sån lantis Rodnar de är ju så korkade


   
SvaraCitera

NiklasW:

Sådana finns ju överallt? Skeptisk

Nej


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Definitivt inte! Många cyklister kör mot rött, dem verkar tro de är odödliga. Har flera gånger varit nära att köra på cyklister som kört mot rött, tur för dem att det var sommarväglag, hade det varit vinter då hade inte hunnit stanna.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

NiklasW:
Själv fattar jag inte varför cyklar ska vara i trafiken överhuvudtaget. Trodde att cykelbanor var till för cyklisterna.. 

Där det inte finns cykelbanor där måste cyklister samsas med övrig trafik. Har för mig det finns en lag på att där det finns cykelbanor, då måste cyklister cykla på cykelbanor.


   
SvaraCitera

Ice: Har för mig det finns en lag på att där det finns cykelbanor, då måste cyklister cykla på cykelbanor.

nope Icke! cyklar har alltid rätt att vistas på vägen
ja förutom kanske motorväg etc, vet inte hur reglerna ser ut då, men det där med cykelbana och att man måste köra där stämmer ej


   
SvaraCitera

Absolut inte. I Göteborg uppträder cyklisterna redan mycket farligt.
Mer lämpligt hade det varigt med fler MC poliser som bötfäller dessa cyklister.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Tickstart:

nope Icke! cyklar har alltid rätt att vistas på vägen
ja förutom kanske motorväg etc, vet inte hur reglerna ser ut då, men det där med cykelbana och att man måste köra där stämmer ej

Grundläggande bestämmelsen är att cyklar skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns. Dock så finns det undantag när får cykla på vägar när det finns cykelbana:
http://www.ntf.se/konsument/default.asp?fragor_RecID=3637&katID=22

På motorväg där är det inte tillåtet att cykla.


   
SvaraCitera

isf måste man även få köra 30-moppe? ;((


   
SvaraCitera
mens
 mens

nej det låter inte så jättesäkert


   
SvaraCitera

lol det där stämmer inte


   
SvaraCitera
Cobrak

Men vad fan..


   
SvaraCitera

Om jag inte missminner mig så får man inte ens cykla över vid övergångsställen i Sverige.. Måste gå av cykeln och leda den över. "Säkerhet framförallt."


   
SvaraCitera

Xuzkie:
Om jag inte missminner mig så får man inte ens cykla över vid övergångsställen i Sverige.. Måste gå av cykeln och leda den över. "Säkerhet framförallt."

man får cykla över övergångsställen, men du har inget företräde som en fotgängare utan det ska utföras så att "ingen fara för bilisten eller cyklisten ska uppstå"


   
SvaraCitera