Aviseringar
Rensa alla

Okej att misshandla djur.


Ämnesstartare

Papper:

Dom vill nog hellre dö. Än bli våldtagen eller lemlästad.

Vad grundar du det på? Jag skulle heldre bli våldtagen och stympad dö.

BLODÅDRA:

"ta hand om"

Är det okej att döda dem då?


   
SvaraCitera

Teal Crab:

Är det okej att döda dem då?

Ja, vi är rovdjur och ska äta kött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BLODÅDRA:

Ja, vi är rovdjur och ska äta kött.

Vi är iofs allätare. Är det bättre att döda djuret än att skära loss en bit och äta den?


   
SvaraCitera

Teal Crab:

Vi är iofs allätare. Är det bättre att döda djuret än att skära loss en bit och äta den?

Vadå skära bort en bit? :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BLODÅDRA:

Vadå skära bort en bit? :s

ta din kniv. skär bort en bit kött från önskat djur, stek det och ät =)


   
SvaraCitera

Teal Crab:

ta din kniv. skär bort en bit kött från önskat djur, stek det och ät =)

Djuret då?


   
SvaraCitera
Misael

Teal Crab:

så det skulle vara mer okej att döda människor än att misshandla dem? Eller?

Jämställer du djur med människor? Djur har inga rättigheter per se. Däremot har människan ett moraliskt ansvar över att djuren har det bra som husdjur, födokälla eller i vilt tillstånd. Klart man inte ska misshandla eller våldta någon levande varelse över huvud taget.

Djurkött äter man. Man ska inte döda djur för nöjes skull tycker jag inte men jag dömer inte andra efter mitt samvete. Vill du inte äta kött så låt bli. Enkelt va? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Jämställer du djur med människor?

Ifall du anser att det är fel att att skada djur, om avsikten inte är att döda betyder det att du ger djur rättigheter. Om du accepterar att man hugger en kniv i pannan på djuret (så att det dör) men inte att du knivar det i exempelvis sidan så att det överlever är detta ändå dubbelmoral om något?[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

Är det okej att döda dem.

Ett djurs liv är också heligt för Skaparen.

En kristen får döda djur för att få mat och kläder eller för att skydda sig mot sjukdom och fara. (1 Moseboken 3:21; 9:3; 2 Moseboken 21:28)

Men det är fel att behandla djur illa eller att döda djur bara för nöjes skull.

Ordspråken 12:10:
"Den rättfärdige vårdar sig om sitt husdjurs själ, men de ondskefullas barmhärtighetsgärningar är grymhet."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra fåren:

En kristen får döda djur för att få mat och kläder eller för att skydda sig mot sjukdom och fara. (1 Moseboken 3:21; 9:3; 2 Moseboken 21:28)

frågan har inget med fucking kristendom att göra. tänk själv för en sekund, är det rätt att döda djur när det är fel att skada dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är skillnad på att döda och misshandla, jag skulle aldrig varken döda eller misshandla ett djur.
Men dödar du djuret utan att det ska behöva vara oroligt, ha ont eller så så tycker jag att det är okej... fasst ändå inte.
Men när jag hör att dom våldtar och misshandlar djur börjar jag må illa, det gör dom ju enbart för att skada det, kan ju itne finnas någon annan anledning ?


   
SvaraCitera

Om jag skulle se någon som misshandlade ett djur. Vi säger slänger en hund i en sopbil (har faktist hänt) så skulle jag aldrig tveka på att döda människan som gjorde det!
Om det är rätt att döda djur, ska det bannemig vara rätt att döda människor också, eftersom vi också är ett slag av djur.

Djur ska väl få leva, precis som vi.


   
SvaraCitera
Misael

Teal Crab:

Ifall du anser att det är fel att att skada djur, om avsikten inte är att döda betyder det att du ger djur rättigheter. Om du accepterar att man hugger en kniv i pannan på djuret (så att det dör) men inte att du knivar det i exempelvis sidan så att det överlever är detta ändå dubbelmoral om något?

Slutade du läsa efter första meningen i mitt inlägg?

Misael:

Djur har inga rättigheter per se. Däremot har människan ett moraliskt ansvar över att djuren har det bra som husdjur, födokälla eller i vilt tillstånd. Klart man inte ska misshandla eller våldta någon levande varelse över huvud taget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OPe_:

Men när jag hör att dom våldtar och misshandlar djur börjar jag må illa, det gör dom ju enbart för att skada det, kan ju itne finnas någon annan anledning ?

Att bli våldtagen är ändå ett mildare alternativ än att bli dödad tycker jag. Det är ju enligt lag mer okej att våldta och misshandla en människa än att döda den, så varför skulle inte samma sak gälla djur, om du nu tycker att de har rättigheter.


   
SvaraCitera

Papper:

Om man ska äta dom så.

Hihi, du är rolig[bigsmile]

Misael:

Klart man inte ska misshandla eller våldta någon levande varelse över huvud taget.

Tack för ett bra svar!

Till trådskaparen: .................jag vet faktiskt inte hur jag ska uttrycka mig så jag skiter i det. Känns ändå som en väldigt oseriös tråd.


   
SvaraCitera