Aviseringar
Rensa alla

Olagligt att bära vissa symboler på kläderna i svergie? o.o


Ämnesstartare

Jo asså, nej jag är INTE nazist, men nu är det så att jag ska cosplaya (Klä ut mig) Till en karaktär från en serie som har ett hakkors (stavning?) på sin arm och en uniform.
Shrödinger från hellsing ultimate om någon vill veta.

Så som jag vet kan vissa personer tycka det är stötande, så det är väl inget man ska gå runt med på stan direkt. Jag tänkte mest ha det på konvent och så. Men om det nu är olagligt kan man rita ett streck över symbolen då så det blir en anit-nazist symbol istället? eller anses det lika stötande?

Jag är mest nyfiken och som sagt, NEJ JAG ÄR INTE NAZIST..
Och jag vill mest veta om det är tillåtet för vill inte få böter och sånt, pfft...
<_<


   
Citera
Ämnesetiketter

Väldigt liten risk att något händer. Olagligt är det men såvida det inte går runt massa poliser där är det chill.


   
SvaraCitera

Det kan ses som stötande, men att tränga undan historia har sällan varit lämpat. Så gör som du vill.


   
SvaraCitera

Legobiten:

Så som jag vet kan vissa personer tycka det är stötande, så det är väl inget man ska gå runt med på stan direkt.

Får jag föreslå att du knyter ett band runt när du går på stan?


   
SvaraCitera

hets mot folkgrupp är olagligt, men det förutsätter uppsåt. om syftet är att cosplaya, och du håller cosplayandet på ett konvent, så bör det inte vara någon fara. det är väl inte omöjligt att någon försöker polisanmäla dig för det, om det vill sig illa, men rimligen så bör du inte dömas för det. jag menar, hakkors i sig är inte omöjliga, det förekommer ju i mängder av sammanhang (filmer och dylikt, främst) där det inte används i något sammanhang som innebär hets mot folkgrupp. där är det ju okej.

så, igen fara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Får jag föreslå att du knyter ett band runt när du går på stan?

Låter som en bra idé!
Man tackar ^^


   
SvaraCitera

Legobiten:

Låter som en bra idé!
Man tackar ^^

[y]

Är det för övrigt en kille eller tjej? Ser inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Är det för övrigt en kille eller tjej? Ser inte.

Personen jag ska cosplaya är en kille, jag själv är en tjej. ^^


   
SvaraCitera

Legobiten:

Personen jag ska cosplaya är en kille, jag själv är en tjej. ^^

Det senare såg jag. Verkar som en speciell typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det senare såg jag. Verkar som en speciell typ.

Japp, crossplay kallas det.
Ganska vanligt faktiskt 😛
Men det är mycket vanligare är tjejer cosplayar killar än tvärtom.


   
SvaraCitera

Legobiten:

Japp, crossplay kallas det.
Ganska vanligt faktiskt 😛
Men det är mycket vanligare är tjejer cosplayar killar än tvärtom.

Precis som i verkliga livet, eller vad man ska säga, om du förstår vad jag menar.

Fast vad jag menade var att Schrödinger verkar som en speciell typ. Är du lik honom från början?


   
SvaraCitera

Legobiten:

Så som jag vet kan vissa personer tycka det är stötande

Ja, det skulle jag säga. Om jag hade sett dig på stan i dräkten skulle jag inte tänka "haha oj vad kul hon har klätt ut sig". även fast jag kanske skulle fatta att det var en dräkt så skulle jag ändå ta det på största allvar.
Det är inte okej.
Bli inte förvånad om du får stryk


   
SvaraCitera
Exner

Vänta med att sätta på bindels tills du är i ett slutet sällskap.


   
SvaraCitera

Är det något con på gång eller?


   
SvaraCitera

Eller så gör du som Chaplin och kör på ett kryss istället för svastika.


   
SvaraCitera