Aviseringar
Rensa alla

Olika livsåskådning?


Ämnesstartare

Om ni var troende, skulle ni kunna vara ihop med en ateist, och tvärtom? Hur viktigt är egentligen livsåskådning för ett seriöst förhållande?


   
Citera

The May Queen:

Om ni var troende, skulle ni kunna vara ihop med en ateist, och tvärtom? Hur viktigt är egentligen livsåskådning för ett seriöst förhållande?

inte alls, vem fan bryr sig lixx.


   
SvaraCitera

Öppet religiösa människor går mig på nerverna så näe[sad]


   
SvaraCitera

Skulle inte kunna vara tillsammans med någon som har helt andra värderingar än jag, sen huruvida det är kopplat till en annan sorts tro eller liknande spelar väl ingen roll även om det ofta hör ihop. Ehh ja.


   
SvaraCitera

Så länge det inte är en militant förespråkare av någon religion så hade det nog kunnat fungera. Beror lite på hur pass noga de är med sin religion.


   
SvaraCitera

Jag kan vara tilsammans med någon från en annan religion så länge inte han eller hans föräldrar försöker prackapå mig en tro jag inte vill ha.


   
SvaraCitera

Det hade nog kunnat fungera om personen i fråga respekterade mina och andras åsikter och inte försökte pracka på folk sin religion.


   
SvaraCitera

Smått kristen kanske skulle funka men känns som "nääää"
Har aldrig varit med om så vet inte hur jag skulle agera när jag är där..


   
SvaraCitera

Bara den inte är fanatisk så ska det nog gå bra.


   
SvaraCitera

ja om han e värd det


   
SvaraCitera

Beror på. Skilda åsikter är bara en frisk fläkt, men gillar bland annat en kristen kvinna, vilket gör att vi har vitt skilda relationsideologier, så det funkar tyvärr inte.


   
SvaraCitera

Nja, jag föredrar en kille som någorlunda delar mitt sett att se livet och relationer.


   
SvaraCitera

Det beror på till vilken grad personen är troende.

Det är svårt att säga, jag har ju vänner som jag som inte tror på något alls, jag har vänner som tror lite på något eget, tror på en gud, tror på reinkarnation, tror och utövar religion.
Och det går bra, så egentligen borde en partner med stark tro också fungera.
Kanske.

Fast skulle jag skaffa barn och hela tjosanhejsan vill jag inte uppfostra dem med en religiös övertygelse.
De ska få välja själva... (även om jag lär påverka med ateisttankar)


   
SvaraCitera

Hellre en troende än en blåröstande tror jag. Men det är fan en svår fråga.


   
SvaraCitera

kan inte vara ihop


   
SvaraCitera