Aviseringar
Rensa alla

Olja inte slut förens om 4 miljoner år


Ämnesstartare

På nyheterna igår presenterade en forskare på kth i sthlm sina nya rön om ämnet.

han sa att olja inte alls framkommer på det långsamma sättet som vi tidigare trott (LOL, det står fel i våra böcker!). processen går tydligen mycket snabbare och han sa sig ha bevis för detta då han själv hade lyckats tillverka oljemolekyler i sitt testlabb.

han sa att våran tro om att oljan tar slut efter 2050 är helt felaktig. det kommer snarare ta 4 miljoner år. jag antar att han har gjort den uppskattningen bildat på hur det ser ut idag med olje användningen.
dock känns inte uppskattningen helt säker i o med att han omöjligt kan veta hur vi använder olja om 200år.

fast jag kanske hörde fel om hur oljan framkom.. satt på skype


   
Citera
Ämnesstartare

Åh vad bra då kan vi alltså fortsätta kriga om olja i 4 miljoner år till![party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Åh vad bra då kan vi alltså fortsätta kriga om olja i 4 miljoner år till!

yippie!
[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hörde också det där, jävla BS [mad] Hade det varit sant känns det som att det borde varit hur stort som helst, typ stått på alla löpsedlar eftersom det är ett ganska stort ämne. Han ljuger! [no-no]

Hoppas han dör en långsam död.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

partelow:

Hoppas han dör en långsam död.

det där är väl lite.. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

det där är väl lite..

[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

partelow:

Hade det varit sant känns det som att det borde varit hur stort som helst, typ stått på alla löpsedlar eftersom det är ett ganska stort ämne. Han ljuger! [no-no]

jaa, trodde okcså det skulle stå överallt. jag tittade på kth:s hemsida och där stog inget, tittade på dn.se där stod inget heller.

håller med dig. men man måste kolla om nyheten stämmer eller ej. det är för tidigt att säga om kåtgubben ljuger elelr ej 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

håller med dig. men man måste kolla om nyheten stämmer eller ej. det är för tidigt att säga om kåtgubben ljuger elelr ej 🙂

Iofs, men han var ful så tills vidare tänker jag tro att han ljuger [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oljan är väl i vilket fall som helst ändå inte det bästa för miljön och då vi alla tänker på miljön (höhö) så kommer man väl ändå, om nu hans forskning stämmer, folk använda miljövänligare alternativ framför oljan känns det som?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

partelow:

Iofs, men han var ful så tills vidare tänker jag tro att han ljuger [blush]

en mycket bra grund [y]

men jag är en sådan som går på typ allt. så jag tror att han inte ljguer.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Crypto:

olk använda miljövänligare alternativ framför oljan känns det som?

ja precis. men oljeföretagen kan pusta ut lite o tänka "nu kan vi tjäna mer pengar på jordens bekostnad. o sen när vi har JÄÄTTE mkt pengar o jorden gått under, ja då har vi vunnit"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl mer i USA man bryr sig i just det då miljöargumenten mot olja inte verkar ha haft sånt stort genomslag där. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Det är väl mer i USA man bryr sig i just det då miljöargumenten mot olja inte verkar ha haft sånt stort genomslag där. [confused]

Och i dem flesta u-länderna men det har ju sina förklarliga skäl


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Och i dem flesta u-länderna men det har ju sina förklarliga skäl

Ja USA. [confused]


   
SvaraCitera
Tyrael

partelow:

[blush]

HAHAHHAHA FJORTIS


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om det stämmer är vi körda, oljebolagen kommer aldrig släppa sin makt och sitt oljemonopol och kommer aldrig låta oss övergå till alternativa bränslen.

Men; utgår man från nuvarande oljekällor vi har så kommer oljan vara slut år 2050 eller kanske till och med tidigare.

Aldrig tidigare har jag hört om människor som skapat olja i sitt labb.

Anledningen att olja är dåligt för miljön är just för att koldioxiden bundits till jordens system under en lång tid och inte längre hör till det naturliga systemet - och på 200 år har vi förbränt tusentals GTon olja - koldioxid som automatiskt gått in i ekosystemet.

Att skapa olja skulle kräva en input av CO2 och att förbrännar den skulle innebära en output av samma mängd CO2. Det i sig behöver inte vara farligt, däremot. Baaah, jag känner att jag behöver diskutera det här med en expert på området.


   
SvaraCitera