Aviseringar
Rensa alla

Om den andra, främmande, omänskliga människan


Ämnesstartare

När jag gick på mellanstadiet så hatade jag verkligen tyskar, jag har själv delvis ursprung därifrån (visste inte det då) men oavsett  jag hatade dom verkligen. Vad de hade gjort nära i historien var fruktansvärt, jag tyckte dom verkligen var monster, alla tyskar var omänskliga monster. Efter mycket hårt arbete så slutade jag tillslut att uppfatta tyskar som omänskliga. 

Då tyckte jag däremot att araber var ociviliserade monster, araber därför att de hade förstört Iran, det var arabernas fel, dom var äckliga. Jag visste hela tiden att dessa känslor var irrationella, men jag kände som jag gjorde. Efter stora ansträngningar så slutade jag tillslut även att uppfatta araber som omänskliga. 

Jag har nästan aldrig kommit i kontakt med afrikanska svarta människor, på ett plan så kan jag känna respekt, men ofta kan jag uppfatta det utseendet som obskyrt och overkligt, som om en gud från en annan dimension, spontant skrämmande, men det väcker samtidigt en nyfikenhet inom mig. 

Jag tror att när Jesus pratade om hur man skulle behandla sin  granne, då menade han precis dom andra, som vi uppfattar som obskyra och overkliga. 

Vad är era upplevelser och tankar av dom andra, dom främmande?


   
Citera
Ämnesstartare

Vad menar du? Vilka andra?

kulturmarxisten

Vad är era upplevelser och tankar av dom andra, dom främmande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sicilianmind:
Vad menar du? Vilka andra?

andra i abstrakt form, menar ingen specifik grupp. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahahah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förklarade ingen för dig att det inte att det inte var för att de var tyskar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jadu, tänker inte i dessa banor. Tänker individer av en ganska naturlig anledning, just att det bara finns individer. Alla är individuella (#no shit, YOLO, swag osv)
Fast då tänker jag ju "Jag mot De andra" men de andra kan vara vem som helst...

Aja, vettefan hur det blev med sammanhanget.


   
SvaraCitera

kulturmarxisten: Jag har nästan aldrig kommit i kontakt med afrikanska svarta människor, på ett plan så kan jag känna respekt, men ofta kan jag uppfatta det utseendet som obskyrt och overkligt, som om en gud från en annan dimension, spontant skrämmande, men det väcker samtidigt en nyfikenhet inom mig.

vart är du uppväxt ??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

...


   
SvaraCitera

jag känner mig osäker när jag ensam passerar män i stan på nätterna. jag vet att jag inte tillhör den största riskgruppen för att bli utsatt men det hjälper inte. 
jag känner mig minst trygg när det är en grupp med män, men enstaka individer kan också ge obehagskänslor. särskilt om dom har en hund med sig. 
värst är män i 20-40 års åldern. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

vart är du uppväxt ??

Det var ett tag sedan jag skrev det där, är inte säker att det stämmer längre osäker. Oavsett så är jag uppvuxen i Uppsala, sj? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Förklarade ingen för dig att det inte att det inte var för att de var tyskar?

Tydligen inte tillräckligt tydligt. 


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

Det var ett tag sedan jag skrev det där, är inte säker att det stämmer längre osäker. Oavsett så är jag uppvuxen i Uppsala, sj? 

men du är 20 + och har fram till maj 2013 knappt kommit i kontakt med mörkhyade människor? hur blir det så? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

men du är 20 + och har fram till maj 2013 knappt kommit i kontakt med mörkhyade människor? hur blir det så? 

Inte alla mörkhyade. Jag har levat under uppfattningen att det inte lever så mycket personer i Sverige som är födda i Afrika. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Inte alla mörkhyade. Jag har levat under uppfattningen att det inte lever så mycket personer i Sverige som är födda i Afrika. 

du behöver gå ut mer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Jag har levat under uppfattningen att det inte lever så mycket personer i Sverige som är födda i Afrika. 

de lever ofta fattigt och segregerat utanför välfärdssamhället 🙁


   
SvaraCitera