Aviseringar
Rensa alla

Om homoadoption.


misfits:

Oh, tack [blush] Jag tycker bara det är så självklart att homosexuella ska ha samma rättigheter. Vi är alla människor 🙂

precis 🙂 ja menar, kärlek som kärlek, de e väl bra om barnehms barn får föräldrar eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bexxen:

precis 🙂 ja menar, kärlek som kärlek, de e väl bra om barnehms barn får föräldrar eller?

Absolut! Det finns alldeles för många barn idag som lever på barnhem eller på gatan. Om homosexuella i högre grad fick adoptera så skulle det åtminstone hjälpa litegrann!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Well, vi är väl beredda att kämpa mer för jämlikhet än veka personer som du helt enkelt.

Dock menar jag inte att homoadoptioner är en jämlikhetsfråga.. Den är en fråga som rör barnen, inte de vuxna!

Nickynamo:

Då borde ensamstående föräldrar förbjudas också, eller hur?

"Förbjuda","Eller hur?"
Vem har talat om förbud?

misfits:

Man vet inte så mycket om huruvida ett barn behöver både manliga och kvinnliga förebilder eller ej

Jo, där har man ganska bra koll.. Skulle jag vilja påstå, trots allt!
Jag har jobbat en del inom förskolan... Där märker man, i arbetet med barnen, att behovet av manliga- och kvinnliga är viktigt!
Varför tror du att förskolan skriker efter män?

misfits:

för självklart finns det grundläggande anledningar till varför vissa människor idag är emot homosexuella.

Jag ser inte frågan om homoadoptioner som en fråga som rör de homosexuella.. Det är en fråga som rör barnen!
... men som sagt, jag har inte tillräckligt mkt kött på benen för att ha en benhård åsikt i adoptionsfrågan. Men däremot så har jag tror jag att BRIS har det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bo ko:

Dock menar jag inte att homoadoptioner är en jämlikhetsfråga.. Den är en fråga som rör barnen, inte de vuxna!

Nja, jag håller inte riktigt med där. Det rör ju vuxna på andra plan. Genom att tillåta homoadoptioner visar man att homosexualitet är okej, och denna attityd sprids vidare till barnen. Vuxna påverkar små barns åsikter, både på gott och ont!

Bo ko:

behovet av manliga- och kvinnliga är viktigt!
Varför tror du att förskolan skriker efter män?

Ok, jag lägger mig där då 🙂 Men som sagt, barn får alltid både manliga och kvinnliga förebilder i livet! Och som jag också sa - det är sällan föräldrarna som väljs ut till förebilder.

Bo ko:

Men däremot så har jag tror jag att BRIS har det.

Jag ska nog läsa in mig lite på vad de tycker, så får jag se huruvida jag anser att det är fördomar eller fakta som står bakom!


   
SvaraCitera

misfits:

Absolut! Det finns alldeles för många barn idag som lever på barnhem eller på gatan. Om homosexuella i högre grad fick adoptera så skulle det åtminstone hjälpa litegrann!

ja tror att det skulle hjälpa väldigt mycket, det finns ju asmånga homosexuella par som vill adoptera fast att de inte får o.o helt sjukt egentligen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

misfits:

Nja, jag håller inte riktigt med där. Det rör ju vuxna på andra plan.

Jag är väldigt kritisk till att använda barn som "metod" i kampen för jämlikhet!
Men självfallet är vuxna fria att göra vad dom vill (och inte vill). Jag är den förste att försvara de lagar som ger homosexuella samma rättigheter(och skylldigheter) som heterosexuella i parrelationer.
Det är just bara adoptionen jag är tveksam till (inte emot).

misfits:

Jag ska nog läsa in mig lite på vad de tycker, så får jag se huruvida jag anser att det är fördomar eller fakta som står bakom!

Ja, gör gärna det! Berätta för mig sen.. [wink] För det är delvis på deras motstånd jag bygger min tveksamhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

misfits:

Är det någon som håller med mig om detta?

Word! Håller även med om att "barnen kommer att bli retade-anledningen" är löjlig. Om man ser det så så borde väl inte handikappade personer få adoptera?

Bo ko:

Absolut! Att barnen har bra föräldrar är det absolut viktigaste! Men viktigt är också att barnen har både manliga och kvinnliga förebilder.

Att barn blir utan manlig/kvinnlig förebild är ju inte bara ett "problem" för homosexuella par. Det blir ju lika dant för barn vars ena förälder stuckit och inte tar sitt ansvar, fast många av dom barnen klarar sig bra ändå.


   
SvaraCitera

Bo ko:

och att folk i sin längtan efter det totala jämlika samhället ibland snubblar fram lite väl fort!

misfits:

Men är det inte bra då, att folk vill skynda på jämlikheten?

Fast det han säger stämmer.
Ett barn ska inte användas som ett "vi får om heteros får" medel av bögar/flator.


   
SvaraCitera

misfits:

Det är ingenting barn kommer på själva, utan föräldrar ligger alltid bakom sådana åsikter, vad gäller barn i småskolan.

Jag kan hålla med om resten du skrev, men det här håller inte, en otrevlig egenskap som människor har, är att genast märka när människor inte är helt som de själva, och sen stöta bort denne. Det är lika biologiskt som något annat. Homofobi(konstigt ord, man är väl inte rädd för homosexuella?) är en naturlig reaktion, det är sorgligt att den finns, men den är naturlig.


   
SvaraCitera

misfits:

Och argumentet "de kommer att bli retade i skolan"

Kanske inte på låg och mellanstadium, och av folk som känner dem, men på högstadiet när de får nya skol och klasskamrater och ungdomarna börjar tänka mer på sexualitet, blir det inte roligt för den som har föräldrar som bryter mot den sexuella normen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Fast det han säger stämmer.
Ett barn ska inte användas som ett "vi får om heteros får" medel av bögar/flator.

Fast det är inte det det handlar om. Det handlar om att fler barn skulle få möjlighet till ett bättre liv, utan svält och fattigdom, samtidigt som de homosexuella skulle kunna få lyckan att ha barn. Dock är det självklart fel att bara använda barn som ett "vi skall också få"-argument. Men tänker man så så tänker man fel redan från början.

EkarN:

Det är lika biologiskt som något annat. Homofobi(konstigt ord, man är väl inte rädd för homosexuella?) är en naturlig reaktion, det är sorgligt att den finns, men den är naturlig.

Ja, man skulle väl kunna kalla det naturligt (gillar inte det ordet egentligen). Det kommer ju från vår kultur, som i sin tur utgår från vår biologi, så visst är det "naturligt". Dock är människan så pass intelligent att vi bör förstå att de är människor precis som vi, och de har samma rätt som alla andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EkarN:

och ungdomarna börjar tänka mer på sexualitet, blir det inte roligt för den som har föräldrar som bryter mot den sexuella normen.

Som sagt, har man lärt sig från sina föräldrar (som jag har gjort) att det inte är fel att vara homosexuell, då retar man inte heller andra. Har man däremot lärt sig från päronen att homosexualitet är konstigt, ja, då tycker man det. Det gäller ju deras vänner också - de har ju lärt sig det någonstans ifrån. Nu inser jag ju att de tär naivt att tro att alla föräldrar skall lära sina barn att vara öppna, men man kan ju hoppas =)


   
SvaraCitera

misfits:

Det är ingenting barn kommer på själva, utan föräldrar ligger alltid bakom sådana åsikter, vad gäller barn i småskolan.

Det där stämmer verkligen inte för jag var starkt homofobisk fram tills jag var typ 16-17 trots att båda mina föräldrar är emot homofobi och min farsa hotade mig t.o.m. med stryk när jag kallade saker för bögiga.

Håller dock med dig om att homoadoption inte borde vara ett problem för det är som att förbjuda tjocka människor att adoptera eftersom barnen lika gärna kan bli retade för att de har feta föräldrar.


   
SvaraCitera

misfits:

Är det någon som håller med mig om detta?

Håller med dig helt och hållet. Att homosexuella par inte skulle få adoptera barn bara för att de kanske blir retade är fånigt. Det är ju föräldrarna och samhället som ska upppfostra barnen till att acceptera andra.


   
SvaraCitera

misfits:

Dock är människan så pass intelligent att vi bör förstå att de är människor precis som vi, och de har samma rätt som alla andra.

En vuxen kan nog tänka så, men en tonåring tänker inte så, utan då slår man ner hårt och skoningslöst på allt annorlunda, och då sitter det nogi sedan också.

misfits:

Nu inser jag ju att de tär naivt att tro att alla föräldrar skall lära sina barn att vara öppna, men man kan ju hoppas =)

De flesta föräldrar säger varken bu eller bä för att man inte vågar prata med sina barn om sånt här, och då blir det oftast så att barnen blir "homofobiska".


   
SvaraCitera