Aviseringar
Rensa alla

Om inte Romarriket hade splittras!


Ämnesstartare

Hur skulle Europa se ut då?

Jag tror att Europa skulle vara en nation och tala någon slags modern Latin. Även Sverige skulle vara en del av Riket. [smile]


   
Citera

Hm svår fråga ... Europa hade nog sluppit många av de krig som plågat oss iaf. Hade inte haft något emot att tala latin/italienska(modern latin) .. fint språk.


   
SvaraCitera
smisk

Heya Rommarna!


   
SvaraCitera

Vi skulle försmäkta i rena medeltiden av utveckling


   
SvaraCitera

Då skulle alla vara bögar marfus!!! [y][y][y]


   
SvaraCitera

Vi skulle befinna oss i nutiden i medeltiden.


   
SvaraCitera

Marfus:

Hur skulle Europa se ut då?

Jag tror att Europa skulle vara en nation och tala någon slags modern Latin. Även Sverige skulle vara en del av Riket.

Det säger sig ju självt vad som hade hänt om det aldrig splittrats:Om romarriket aldrig hade splittrats, då hade vi såklart varit förenade i hela Europa nu, och romarriket hade fortfarande existerat. Hell Caesar! Hur utvecklingen skulle ha sett ut är svårt, troligtvis skulle den inte gått i samma takt då den drivande konkurrenskraften inte funnits, och dessutom hade nog många moderna idéer tryckts ner av kyrkan, och då det inte funnits några länder att söka skydd i så hade nog vetenskapen blivit rejält sinkad.


   
SvaraCitera

vad skulle hänt om inte nazityskland hade störtats :O


   
SvaraCitera

Evro:

vad skulle hänt om inte nazityskland hade störtats :O

Då hade hitler blivit bög[surprised][surprised]


   
SvaraCitera

jojOzZz:

Då hade hitler blivit bög

lol


   
SvaraCitera

Evro:

lol

sannolikehetn är 95,7683%


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

modulat:

Europa hade nog sluppit många av de krig som plågat oss iaf.

Måhända skulle krigen inte ha sett ut som de har gjort, men det skulle inte göra att mindre människoblod skulle spillts. Inbördeskrigen skulle troligtvis dugga tätt och med tanke på hur jävla många minoriteter Romarriket hade och hur många fler de skulle få om det skulle expandera ytterligare skulle även uppror vara vanliga, vilka också skulle sluta i stora människoförluster.


   
SvaraCitera

jojOzZz:

sannolikehetn är 95,7683%

varför skulle han bli bög?


   
SvaraCitera

stigvig:

Måhända skulle krigen inte ha sett ut som de har gjort, men det skulle inte göra att mindre människoblod skulle spillts. Inbördeskrigen skulle troligtvis dugga tätt och med tanke på hur jävla många minoriteter Romarriket hade

De flesta av minoritetern i Romariket var/blev vänligt inställda till rommersk kultur/civilisation. Det som kunde leda till uppror var istället om Rom misskötte styret av provinserna, vilket hände då och då beroende på vilka som hade makten i Rom. Inbördeskrigen tog i stort sätt slut när romarriket slutade vara en republik.

Jag tror mindre människor hade dött om romariket varit kvar än utan romarriket, men utvecklingen hade förmodligen inte gått så bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

modulat:

Jag tror mindre människor hade dött om romariket varit kvar än utan romarriket, men utvecklingen hade förmodligen inte gått så bra.

Du kanske har rätt, jag har precis kollat på "Romerska Rikets uppgång och fall" och är kanske lite påverkad av den serien (där tar de mest upp uppror och inbördeskrig). Dock så tror jag att upproren skulle eskalera i och med folkvandringarna, skulle vara intressant att se hur romarriket skulle hantera dem. Med tanke på den höga andelen slavar i Romarriket kanske det skulle blivit något/några slavuppror också.

Visst förekom det inbördeskrig även efter att republiken föll, efter kejsar Neros död bröt ett stort inbördeskrig ut. Innan Konstantin blev ensam kejsare hade väl Rom också fyra stycken olika kejsare, Konstantin tog om jag inte missminner mig makten över hela riket med hjälp av vapenmakt.

Jag är inte allt för påläst om romarriket, dessa kanske bara är undantag i ett annars lugnt rike. Men visst förekom det stridigheter inom riket även efter att kejsardömet införts.


   
SvaraCitera