Aviseringar
Rensa alla

Om Jonas Sjöstedt


Ämnesstartare

Hej!

Jag undrar vad ni tycker om Vänsterpartiets nya partiledare! Han heter Jonas Sjöstedt vilket ni som är politiskt aktiva säkert redan känner till. Vad tycker ni om honom? Vad tycker ni om hans approach hittils? [smile]


   
Citera

En gammal förvirrad kommunist. Han drömmer om en stat som kontrollerar allt och armér av arbetare som bor i gigantiska betongkomplex. Sann stalinist.


   
SvaraCitera

Blir väl lite lättare för ungdomar att identifiera sig med honom än med Ohly hursomhelst.


   
SvaraCitera

har skamligt nog ingen koll alls på honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker han är retoriskt duktig och vill driva bra politiska idéer.
bättre än ohly som var en mysig fjant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker han verkar bra, någon som ordentligt skär av banden till det sjunkande skepp som heter Socialdemokraterna och för en ordentligt vänstrig vänsterpolitik.


   
SvaraCitera

Han räknas till partiets förnyare, och var en av de första att ta avstånd från kommuniststämpeln (redan innan muren föll.) Han är karismatisk och populär både inom och utanför partiet, och har ett hyfsat bra grepp om vad som krävs för att modernisera V; mindre gnäll, mer konkreta förslag, tydligare grön profil och fokus på praktisk politik snarare än ideologisk retorik.

Det verkar som att han främst kommer att driva miljöfrågor (inklusive satsningar för att få en fungerande järnväg igen,) arbetsrätt, stopp för vinstuttag inom vård och skola samt åtta timmars arbetsdag. En intressant kontrast mot tidigare ledare är att han inte pushar särskilt starkt för höjd skatt på arbete, utan verkar ha mer av en grön skatteväxling i åtanke.

Personligen tror jag att han kommer att vara riktigt bra för oppositionen i allmänhet och V i synnerhet; S och MP har båda lallat iväg betydligt längre åt höger än vad deras respektive väljarbas tycker är vettigt, så ett starkt vänsteralternativ kan dels plocka en hel del röster av dem, men också hjälpa till att sätta en agenda som är mer fördelaktig för den övriga oppositionen.

acadi och Macktorsken verkar mest ha tagit sina förutfattade meningar om vänsterpartister i allmänhet och applicerat dem på Sjöstedt.


   
SvaraCitera

Ja jävlar, nu blir man nästan motiverad att rösta på V igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ville hellre se Rosanna Dinamarca som partiledare, men men.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

mindre gnäll, mer konkreta förslag, tydligare grön profil och fokus på praktisk politik snarare än ideologisk retorik.

Precis, V har varit ett parti som har bråkat och delat upp sig hela tiden. Det har gjort att rent praktiskt så har de inte varit en röst att räkna med, de har helt enkelt inte varit trovärdiga. Jag skulle gissa på att det var S som såg till att det blev så, men nu har man verkligen lyckats känns det som rent organisatoriskt.

Gentlernen:

Det verkar som att han främst kommer att driva miljöfrågor (inklusive satsningar för att få en fungerande järnväg igen,) arbetsrätt, stopp för vinstuttag inom vård och skola samt åtta timmars arbetsdag.

Jag har inte satt mig in i vänsterns politik någonsin. Så det ska bli spännande att faktiskt göra det. Förut har det räckt att titta på hur de varit organisatoriskt så har man förstått att vad som än står på dedär papprena så är de inte trovärdiga.

Gentlernen:

acadi och Macktorsken verkar mest ha tagit sina förutfattade meningar om vänsterpartister i allmänhet och applicerat dem på Sjöstedt.

Jag håller med. Jag tycker han verkar vara sympatisk, rak och pragmatisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymbaline:

Ville hellre se Rosanna Dinamarca som partiledare, men men.

Jo jag med hon verkade vara toppen men Jonas var ju lätt en tvåa där. Den där unga killen var ju inget att hänga i granen dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känns som att jag väntar till skuggbudgeten innan jag bedömer hans kvalitet som partiledare. Förhoppningsvis är han så pass praktiskt lagd att han inte står, likt Juholt och andra vänsterledare, och målar upp storslagna ideologiska bilder som får det att vattnas i munnen hos vänsterfolket, för att sedan lägga en budget som ett barn på småskolan hade kunnat göra bättre.

Jag hoppas verkligen att han motsvarar de förväntningar som finns på honom, för alliansen behöver en bra opposition. När Reinfeldt och Borg i en presskonferens bemötte sossarnas senaste skuggbudget var det som kattens lek med råttan. Sedan kom Juholt dessutom igång med sina skandaler. Sossarna är slut, förhoppningsvis kan något annat parti ta plats istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Jag hoppas verkligen att han motsvarar de förväntningar som finns på honom, för alliansen behöver en bra opposition.

[y]

Pickaboo:

Sossarna är slut, förhoppningsvis kan något annat parti ta plats istället.

Om man gillade S politik förut så är inte M politik så dåligt nu. Den går i princip ut på att fortsätta i samma spår som S. M är dock mer proffsiga helt enkelt än vad S är idag vilket gör att de vinner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Om man gillade S politik förut så är inte M politik så dåligt nu. Den går i princip ut på att fortsätta i samma spår som S. M är dock mer proffsiga helt enkelt än vad S är idag vilket gör att de vinner.

Det är sant att M har närmat sig mitten för att locka fler väljare, vilket de också har lyckats med. I många frågor är S och M överens, särskilt i utrikespolitiska frågor, just för att inget av partierna är särskilt extremt i endera riktning. Jonas Sjöstedt sa i en intervju med TV4 att han tyckte att Centern låg till höger om moderaterna idag, och det kan jag till viss del också hålla med om.

Vad som skiljer S och M är vad man kanske kan kalla de ideologiska ambitionerna, vilket märks främst i debattklimatet och deras respektive budgetar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

S och M

s'n'm [blush]

mitt kval är att, å ena sidan är moderaterna och hela den bunten, som är giriga äckliga fascistsocitéöversittare som borde arkebuseras allihop, men å andra sidan är vänstrarna som.. Är lite för hippiga :c Men måste ju ändå rösta på dem to fight the evil power


   
SvaraCitera