Aviseringar
Rensa alla

Om man äter en tumör?


Ämnesstartare

Har funderat lite på det, OM en person som inte har cancer skulle äta en cancertumör, skulle denne få cancer då?[confused]


   
Citera

det tror jag inte


   
SvaraCitera

det var något pungdjur o australien där hannarna bråkade och bet varandra så de fick så i munnen och på något vis smittade cancern från saliven till såren, eller från blod till blod eller något knas


   
SvaraCitera
kachin

Nej, käka på


   
SvaraCitera

Karen Eliot:

det tror jag inte


   
SvaraCitera

Jösses.


   
SvaraCitera

Haha, har också funderat på det faktiskt. Vad som skulle hända.


   
SvaraCitera

nej, cancer är ju okontrollerade celldivision, så om du käkade en tumör så skulle ju inte dina celler börja delas okontrollerat


   
SvaraCitera

Låter rätt äckligt hursomhelst.


   
SvaraCitera

Kan inte förstå varför man skulle göra det även om det inte innebar en direkt livsfara, men då är jag å andra sidan inte så äventyrlig när det gäller mat.


   
SvaraCitera

Vi äter cancerceller hela tiden, från växter djur och så vidare. Cancer är när en cell inte kopierar sig rätt i delningen. Det kan orsaka att cellen avviker från den normala cellen och i vissa fall avviker cellen från den vanliga celldelningen vilket kan göra att cellen börjar dela sig okontrollerat. Oftast tar kroppen hand om en ny cell som innehåller fel information.

När man äter en cancercell går den igenom vår matspjälkningssystem och vi bryter ner den för att få ut det kroppens celler behöver av den levande cancercellen, detta kan vara socker, proteiner fett mm. Den behöver alltså inte DNAt ifrån cellen som den äter eftersom den har sitt egna DNA. Det är i DNAt cancern sitter så cancern kan inte föras över på det sättet via maten. Dock kan jag tänka mig att cellen iom cancern har utvecklat vissa toxiska effekter men ser det som högst osannolikt. 🙂


   
SvaraCitera

ja


   
SvaraCitera