Aviseringar
Rensa alla

Om man ej betalar sina böter


Ämnesstartare

Vad händer då? Har ej råd, hade betalat annars, men känns som en jävla stor summa pengar för en person utan inkomst att hosta upp. Är två ringa brott, skedde för flera evigheter sedan (mh, det går undan hos polisen) och vill helst bara glömma skiten.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Jag ringer inte samtal, det är inte min grej, och att jag skulle gå ned till polisstationen och fråga dem... Bahaha! Nej, det sker inte ens under pistolhot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler: Vad händer då? Har ej råd, hade betalat annars, men känns som en jävla stor summa pengar för en person utan inkomst att hosta upp.

De kommer att gå till Kronofogden tillslut om de inte betalas. Borde väl dock gå att lägga upp någon form av avbetalningsplan kan jag tycka? Om det inte går direkt så brukar det gå när ärendet har gått vidare till inkasso. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ah, googlade och kan nu svara på min egen fråga: Ingenting händer, mer än ev. inkasso och sådant som ej spelar roll för en person som ej äger någonting och ej planerar att göra det inom den närmsta tiden heller. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: De kommer att gå till Kronofogden tillslut om de inte betalas. Borde väl dock gå att lägga upp någon form av avbetalningsplan kan jag tycka? Om det inte går direkt så brukar det gå när ärendet har gått vidare till inkasso.

Ja, men för att få en betalningsplan så måste man ringa samtal, gå på möten o.s.v. Kan inte göra det p.g.a. socialfobin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Två bra inledande frågor är - hur stor är skulden och VEM är du skyldig - stat, kommun, landsting eller privat företag? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler: Ja, men för att få en betalningsplan så måste man ringa samtal, gå på möten o.s.v. Kan inte göra det p.g.a. socialfobin.

Måste det vara du som gör det då? Kan du inte be någon ringa åt dig? Typ förälder, syskon eller dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ghostwriter: hur stor är skulden

Alltså vet inte riktigt, står att jag skall betala för analyser, men antar att jag bara betalar för mina blodprov och inte scanningen av alla grejer de hittade? Hade saker som var helt ok som de ändå testade, alltså sådant du kan köpa på apoteket + saker som inte var helt ok på mig och i kroppen. Så är 65 dagsböter á 50kr + två blodprov + brottsofferjouren.

ghostwriter: VEM är du skyldig

Är ju bara mig själv som jag skadat, så mig själv IMO... Men nu är det ju inte min åsikt som styr rättssystemet i Sverige (tyvärr) så antar att det är någon annan, jag vet inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Måste det vara du som gör det då? Kan du inte be någon ringa åt dig? Typ förälder, syskon eller dylikt.

Det måste vara jag tror jag, min socialsekreterare har fixat möten för mig att gå på men jag tar mig inte dit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler: Det måste vara jag tror jag, min socialsekreterare har fixat möten för mig att gå på men jag tar mig inte dit.

Jag tror nog att det skall gå om du kan fixa läkarintyg för din socialfobi. Tycker att du borde kolla upp i alla fall, det är sjukt ovärt att få en betalningsanmärkning om du kan undvika. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Jag tror nog att det skall gå om du kan fixa läkarintyg för din socialfobi. Tycker att du borde kolla upp i alla fall, det är sjukt ovärt att få en betalningsanmärkning om du kan undvika.

Har redan jättemånga tror jag, orkar ej lägga tid och energi på det där. Min ekonomi rasade efter att JAG blev utsatt för ett allvarligt brott, blev utkastad från skolan, fick mina mediciner indragna, fick gå omkring och oroa mig över HIV och andra blodsmittor, mådde för dåligt för att ta mig till soc/läkare så blev utan inkomst i flera månader.

Det fungerar dock just nu, men har ej råd med extragrejer utöver det alla i mitt hushåll behöver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler: Det fungerar dock just nu, men har ej råd med extragrejer utöver det alla i mitt hushåll behöver.

Okej, men jag råder dig ändå att försöka om du orkar. Blir ju mycket lättare för dig själv sen när du kan söka lägenhet och så när dina gamla betalningsanmärkningar har försvunnit. 

Känner du att du inte orkar så är det väl inte så mycket att göra åt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler: ghostwriter: VEM är du skyldig

Geigerzähler: Alltså vet inte riktigt, står att jag skall betala för analyser, men antar att jag bara betalar för mina blodprov och inte scanningen av alla grejer de hittade? Hade saker som var helt ok som de ändå testade, alltså sådant du kan köpa på apoteket + saker som inte var helt ok på mig och i kroppen. Så är 65 dagsböter á 50kr + två blodprov + brottsofferjouren.

Läste dit första inlägg lite dåligt. Rodnar

Så det är böter? Torskat för röka, eller?

3.250 kronor i böter + två blodprov + brottsofferjouren?

Har du inga pengar dvs inga pengar på bankkonto så är det bara att skita i att betala. Förutsatt att du inte äger lägenhet (bostadsrätt), fastighet, bil eller båt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Blir ju mycket lättare för dig själv sen när du kan söka lägenhet och så när dina gamla betalningsanmärkningar har försvunnit.

Är nöjd med mitt boende som jag har just nu. Men ja, det lättaste vore ju att få bort dem så att jag kan få större i framtiden... Får försöka ta tag i det, ska få en tid hos en skuldrådgivare efter sommaren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler: så antar att det är någon annan

du har kränkt staten, därför betalar du skadestånd till denne
den är otroligt lättkränkt den där staten


   
SvaraCitera