Aviseringar
Rensa alla

Om man får jobb i en annan stad... Förklara för mig!


Mario

Du kan hyra lägenhet i andra hand utan inkomst, förutsatt att du betalar hyran (detta gäller inte alla lägenheter, det beror på lägenhetens ägare). I första hand lär du inte hitta något utan ett jobb, vare sig bostadsrätt eller hyresrätt. Men om dina föräldrar har råd att hjälpa till kan de kanske stå som ägare av lägenheten, så gjorde mina med min första bostad för att de kunde ta förmånliga lån på banken till en bostadsrätt.

Du kan självklart inte få några bidrag för detta. Den enda form av bidrag du kan få är att om du har dubbel bosättning (till exempel en lägenhet i Stockholm och en i Halmstad) så kan du få göra avdrag på skatten för en del av kostnaderna, men det tror jag knappast är aktuellt för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mario:

Du kan hyra lägenhet i andra hand utan inkomst....

Äntligen! Tack för ett seriöst och nyttigt svar.[love]
Så mitt enda alternativ skulle då vara hyra i andra hand? Och för det får man inget bostads bidrag, för att?


   
SvaraCitera
Mario

Pepparkaksgubbe:

Och för det får man inget bostads bidrag, för att?

För att det inte finns någon som vill betala ditt liv. Varför skulle du få bidrag när du har ett jobb?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mario:

För att det inte finns någon som vill betala ditt liv. Varför skulle du få bidrag när du har ett jobb?

För att jobbet kanske inte ger 10.000 kr i månaden? eller nått annat som gör att man behöver bostadsbidrag. Inge ska behöva betala för mitt liv, men 1-2 tusen kr är inte mycket. Spec när man percis är ny inflyttad.


   
SvaraCitera
Mario

Pepparkaksgubbe:

Så mitt enda alternativ skulle då vara hyra i andra hand?

Nja. Dina föräldrar kan ju gå in och hjälpa till. När jag flyttade hemifrån så tog mina föräldrar lån och betalade min lägenhet (men jag fick själv betala lån och avgifter till bostadsrättsföreningen). De kunde ta lån för att de hade fast inkomst och kunde garantera banken att pengarna betalades. Men det finns bostadsrättsföreningar som inte släpper in nya medlemmar om de är arbetslösa, så det funkar inte överallt.

Och ska du hyra i första hand så krävs det att fastighetsägaren tar in dig utan jobb, vilket förvisso är möjligt men inte alls säkert att det funkar. Det kan gå men är alltså inte säkert.

Egentligen finns alltså alla tre möjligheterna: Första hand, andra hand och bostadsrätt. Men andra hand brukar vara lättast.


   
SvaraCitera
Mario

Pepparkaksgubbe:

För att jobbet kanske inte ger 10.000 kr i månaden?

Om du inte kan leva på jobbet så ska du inte ta det.
Du kommer inte att få vare sig bostadsbidrag eller socialbidrag så länge du har en inkomst och ägodelar.

Edit: Förresten kan du inte få några bidrag alls, inte ens om du är arbetslös. Så länge du är under 18 är dina föräldrar försörjningspliktiga för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mario:

Egentligen finns alltså alla tre möjligheterna: Första hand, andra hand och bostadsrätt. Men andra hand brukar vara lättast.

Första hand är egentligen bäst, men svårast.
Andra hand är lite jobbigt om ägaren till lägenheten skulle bestämma sig för att flytta tillbaka, men om man flyttar in i en andrahand, då betalar man direkt till personen som har sitt namn på lägenheten, eller?
Och kan du förklara lite hur bostadsrätt funkar?

Nu pratar jag om scenariot att man har fått ett jobb och ska flytta p.g.a av den, så när man får lägenheten har man inte hunnit få en inkomst. Hur funkar det då? Måste man inte ge en månads före hyra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mario:

m du inte kan leva på jobbet så ska du inte ta det.
Du kommer inte att få vare sig bostadsbidrag eller socialbidrag så länge du har en inkomst och ägodelar.

Jag har inte gjort det, jag pratar bara om ett scenario just nu.

Mario:

Edit: Förresten kan du inte få några bidrag alls, inte ens om du är arbetslös. Så länge du är under 18 är dina föräldrar försörjningspliktiga för dig.

Okej, TREVLIGT. (Inte för att jag hade tänkt att flytta utan att ha ett jobb precis..)


   
SvaraCitera
Mario

I första hand så hyr du lägenheten av fastighetsägaren. Fastighetsägaren har ett rätt stort ansvar för att fixa problem med lägenheten. Du betalar bara månadshyran.

I andra hand så hyr du lägenheten av den som bor där i första hand (även bostadsrätter kan hyras i andra hand). Då har du avtal med lägenhetsinnehavaren och betalar direkt till denne. Du kan få ett annat pris än vad innehavaren betalar. Innehavaren har samma ansvar att fixa problem med lägenhet som om du hade hyrt den i första hand. Ni kan skriva kontrakt på hur längde du får stanna, hur lång uppsägningstiden är etc. Jag hyrde ett tag en hyresrätt i andra hand med ömsesidig en månads uppsägningstid. Även här betalar du bara månadshyran.

En bostadsrätt äger du själv. Denna kostar mycket i inköp men är oftast billigare per månad. Då måste du få lån från banken för att få råd att köpa lägenheten. Lägenheten befinner sig i ett större hus som ägs gemensamt av en bostadsrättsförening. Du betalar då en månadsavgift till föreningen som täcker underhåll av byggnaden, och eventuella kringkostnader (eventuell vaktmästare, trappstädning, trädgård etc). Ditt ansvar för lägenheten är betydligt större än i en hyresrätt och om något går sönder är det nästan alltid du själv som får betala det (till exempel trasiga element och droppande kranar).

Personligen gillar jag bostadsrätter då man får tillbaka en hel del pengar när man flyttar och säljer lägenheten, men det är mycket runtomkring såsom lån och ansvar. Många hävdar att hyresrätter är att föredra som första bostad, men jag tycker det beror mer på vilken risk man är beredd att ta. Lägenheten kan ju gå upp i pris tills man flyttar och då är bostadsrätt oftast en bättre affär än en hyresrätt, men det beror mycket på område, dina förutsättningar etc.


   
SvaraCitera
Mario

Pepparkaksgubbe:

Okej, TREVLIGT. (Inte för att jag hade tänkt att flytta utan att ha ett jobb precis..)

Jag bara berättar hur det funkar. Kraven för socialbidrag är MYCKET höga. Du får till exempel inte äga några som helst egna pengar, fonder eller aktier (socialförvaltningen plockar ut dessa uppgifter från alla banker och fondförvaltare), och om du har ägodelar av värde så måste du sälja dessa först. När pengarna är helt slut så kan man börja överväga socialbidrag av olika slag, men dessa är så små att du knappt kan leva på dem. Och har du jobb så är bidrag bara att glömma.

Ett undantag är om du studerar. Då kan du få vissa bidrag från CSN. Du kan läsa om dem på CSN:s hemsida. Bidragen är generellt små, men du kan även få ta lån som brukar ha fördelaktiga återbetalningsregler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mario:

I första hand så hyr du lägenheten av fastighetsägaren.....

Jo, jag kom på vad en bostadsrätt var. Men det är helt omöjligt för en 17 åring att få miljonbelopp i lån av en bank, det är heller inget jag är intresserad av då det är svårt att sälja dem sen. Och dyrt att köpa en.

Andra hand låter faktigst det bästa valet, om det inte vore för tidsbegränsning :/ .. aja man får väl hitta någon som vill hyra ut väldigt länge.. eller tills man har fått en fast anställning och inkomst.

Men en fråga: Nu pratar jag om scenariot att man har fått ett jobb och ska flytta p.g.a av den, så när man får lägenheten har man inte hunnit få en inkomst. Hur funkar det då? Måste man inte ge en månads före hyra?


   
SvaraCitera
Mario

Pepparkaksgubbe:

Men det är helt omöjligt för en 17 åring att få miljonbelopp i lån av en bank

Min första lägenhet, en mycket fin lägenhet (är fortfarande lite kär i den) i en stabil förening med låg månadsavgift, kostade 300 000:- i inköp och knappt 2000:-/månad. Detta bara tjugo minuter från Jönköping där det råder bostadsbrist på grund av alla studenter.

Mina föräldrar tog lånet på banken med sitt eget hus som säkerhet. Jag betalade ränta och månadsavgift, totalt 3500:-/månad. När jag sålde lägenheten ett år senare gick den för 350 000:-.
Detta betalade, efter skatt och mäklarens provision, de studieskulder jag dragit på mig under tiden, samt halva handpenningen på den lägenhet jag har idag (handpenningen på en bostadsrätt är på 10% och dessa pengar kan du inte låna till).
Jag gick alltså plus på detta år; jag hade mer pengar på fickan än jag hade innan. Även om lägenheten INTE gått med vinst så hade den varit billigare än en hyresrätt.

Detta är anledningen till att jag föredrar bostadsrätter; alla avgifterna går till dig själv och inte till en fastighetsägare.

Pepparkaksgubbe:

Andra hand låter faktigst det bästa valet, om det inte vore för tidsbegränsning :/

Om det är tidsbegränsat så vet du ju när det är dags att leta ny lägenhet. Om det inte är tidsbegränsat ("tills vidare") så ska du se till att ha uppsägningstid från ägarens sida, så att du hinner hitta en ny bostad. Detta ska skrivas in i kontraktet.

Pepparkaksgubbe:

Nu pratar jag om scenariot att man har fått ett jobb och ska flytta p.g.a av den, så när man får lägenheten har man inte hunnit få en inkomst. Hur funkar det då? Måste man inte ge en månads före hyra?

Jo, man betalar oftast hyran i förskott. Bäst är om du har egna sparpengar att lägga ut eller om dina föräldrar kan låna dig pengar. Annars kan banken kanske hjälpa dig med ett personlån, eller om ägaren kan tänka sig att ge dig uppskov på första hyran (så att du betalar senare). Kolla också med arbetsplatsen när du får din första lön. På mitt jobb började jag mitt i en månad och fick inte första lönen förrän i slutet av månaden efter, men fick då givetvis etalt även för arbetet månaden innan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mario:

Min första lägenhet, en mycket fin lägenhet (är fortfarande lite kär i den) i en stabil...

Det lät faktigst väldigt bra! Men lite omständigt för mig, då jag inte har lika bra stöd som du har haft med dina föreldrar.

Mario:

Om det är tidsbegränsat så vet du ju när det är dags att leta ny lägenhet...

Jag vet, Hoppas bara att man hittar en ny lägenhet då, lite knepigt om man inte skulle det innan deadline :/.

Mario:

Jo, man betalar oftast hyran i förskott. Bäst är om du har egna sparpengar att lägga ut eller om dina föräldrar kan låna dig pengar. Annars kan banken kanske hjälpa dig med ett personlån, eller om ägaren kan tänka sig att ge dig uppskov på första hyran (så att du betalar senare).

Ok, jag har lite extra pengar på banken som jag kan och ska använda, men bra att veta att det finns andra alternativ!, ifall man skulle behöva.

Mario:

Kolla också med arbetsplatsen när du får din första lön. På mitt jobb började jag mitt i en månad och fick inte första lönen förrän i slutet av månaden efter, men fick då givetvis etalt även för arbetet månaden innan.

Absolut! det ska göras 🙂 .

TACK FÖR ALL INFO, DU HAR VERKLIGEN VARIT TILL STOR HJÄLP. STOOOOORT TAAAACK! [love][love][love][love][love][love][love]


   
SvaraCitera

Pepparkaksgubbe:

[mad] det är för lite.

[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera