Aviseringar
Rensa alla

om man inte förstår sarkasm


vill minnas att det skall finnas ett namn ifall man inte förstår sarkasm?
Har googlat men hittar inte. 🙂 tänkte om det är någon som sitter inne på det ordet här?

Vet inte vart jag skulle lägga diskussionen men vill tro att det är en diagnos eller något man får så valde därför att lägga den här.

tack på förhand[love]


   
Citera
Ämnesetiketter
Åtta

Det du tänker på är troligen aspergers syndrom, vilket innefattar en hel del andra saker också (och behöver heller inte innefatta avsaknad av förmågan att förstå sarkasm).


   
SvaraCitera

Budolicious:

chrysseus

-s dock!

OnT: ironi förstår de (eller ja tänker bara på en person som har aspie om jag ej minns fel) ej heller


   
SvaraCitera

Har man asperger så gör man inte.


   
SvaraCitera

Knarko:

OnT: ironi förstår de (eller ja tänker bara på en person som har aspie om jag ej minns fel) ej heller

Bra att du förtydligade det, skillnaden mellan ironi och sarkasm är så pass stor att det där var nödvändigt, de fungerar ju helt olika liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det du tänker på är troligen aspergers syndrom, vilket innefattar en hel del andra saker också (och behöver heller inte innefatta avsaknad av förmågan att förstå sarkasm).

Jag tror främst det är ironi, dock, eftersom de ibland har svårt att plocka upp icke-verbala signaler. Sarkasm betyder ju inte nödvändigtvis att man menar nåt annat än det man säger, så jag tror inte det är ett lika stort problemområde för aspies.

Budolicious:

Den du tänker på hette chrysseus men har nu lämnat oss.

[crazy]


   
SvaraCitera

honolulu:

Varför så elaka!

tolkade ej budo's som elak 😛

Wanking_BC:

Förmågan att skapa irritation är visst också svår att komma undan. [no-no][crazy]

🙂
har alltid trott att sarkasm = väldigt elak ironi
så därför jag skrev som jag gjorde


   
SvaraCitera
Åtta

Penstrokes:

Jag tror främst det är ironi, dock, eftersom de ibland har svårt att plocka upp icke-verbala signaler. Sarkasm betyder ju inte nödvändigtvis att man menar nåt annat än det man säger, så jag tror inte det är ett lika stort problemområde för aspies.

Wanking_BC:

Blir arg när folk felaktigt tror att de bidrar med något.

[mad]


   
SvaraCitera

Knarko:

🙂
har alltid trott att sarkasm = väldigt elak ironi
så därför jag skrev som jag gjorde

Men du måste ju ändå varit medveten om att dessa två begrepp ligger varandra väldigt nära, det är t.o.m så att din "förklaring" gör det hela värre. [cry]


   
SvaraCitera

Knarko:

OnT: ironi förstår de (eller ja tänker bara på en person som har aspie om jag ej minns fel) ej heller

Complicated:

Har man asperger så gör man inte.

Nej. En del personer med asperger förstår inte sarkasm och ironi. Långt ifrån alla.


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Sarkasm betyder ju inte nödvändigtvis att man menar nåt annat än det man säger,

Men vafan?! [mad] Jo?!? Annars säger man väl bara något elakt om ingen ironi är inblandad?! Varför skulle det då kallas sarkasm?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking_BC:

Men vafan?! [mad] Jo?!? Annars säger man väl bara något elakt om ingen ironi är inblandad?! Varför skulle det då kallas sarkasm?!

Det kan bara vara tonfallet och nåt allmänt elakt, det behöver inte vara ironi inblandad. Ofta innehåller sarkasm ironi, men inte nödvändigtvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking_BC:

Men i så fall gör ju tonfallet m.m i kombination med det sagda det till ironiskt. Skriv ett exempel där det inte är så!

Att vara hånfull är i princip att vara sarkastisk, om man ska hårddra det. Du kan vara hånfull utan att vara ironisk. Orkar inte dra dåliga exempel ur röven.

Sarkasm kan vara ironisk, men behöver inte vara det. Ironi kan inte vara sarkastisk, för då blir det sarkasm istället. Typ...


   
SvaraCitera

autism kan göra att det blir svårt att förstå sarkasm


   
SvaraCitera

Complicated:

Har man asperger så gör man inte.

jag fattar ironi, och det är ju jättekul


   
SvaraCitera