Aviseringar
Rensa alla

Om ni lånade ut ngt till er kompis


Ämnesstartare

som ej var ert och som sedan försvann, hade ni delat på kostnaden (ersättningskostnaden) lr hade ni bett kompisen stå för det?

jag vill ej bli kallad snål men jag har inte slarvat bort och det var akut, så var tvungen att låna via mig. Vill verkligen dela samtidigt som jag inte vill göra så mot mig sj lr mot min Plånbok


   
Citera
Ämnesstartare

ville ej ta med alternativet "skulle aldrig sätta mig i en sådan situation" eftersom att det handlar om ett ganska fjuttigt lån. vi kom dessutom överens om att det skulle lämnas tbx samma dag som det lånades ut.


   
SvaraCitera
Kudhos

Hade delat utifrån en symbolisk gest. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

beror helt på vad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinkompis:
beror helt på vad.

vrf?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rent tekniskt, om ersättning behövs, är personen som slarvade bort prylen skyldig dig pengar och du är skyldig personen du lånade av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Rent tekniskt, om ersättning behövs, är personen som slarvade bort prylen skyldig dig pengar och du är skyldig personen du lånade av.

ja, precis
hade jag slarvat bort ngn annans grej hade jag betalat allt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Övrigt


   
SvaraCitera

kimkardashian: hade jag slarvat bort ngn annans grej hade jag betalat allt 

Samma här, men är osäker på om jag skulle kräva det av någon annan. Beror lite på omständigheterna kring händelsen, vår relation och hur personens ekonomi ser ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus: men är osäker på om jag skulle kräva det av någon annan.

Kommer få dåligt samvete om jag gör det men har en liten önskan om att hn själv tar initiativet

Proteus: Beror lite på omständigheterna kring händelsen, vår relation och hur personens ekonomi ser ut.

det mesta pekar på att personen bör stå för det. det är det som är grejen, egentligen :/


   
SvaraCitera

kimkardashian: Kommer få dåligt samvete om jag gör det men har en liten önskan om att hn själv tar initiativet 

kimkardashian: det mesta pekar på att personen bör stå för det. det är det som är grejen, egentligen :/ 

Hur tror du att din vän hade agerat om rollerna var ombytta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus:

Hur tror du att din vän hade agerat om rollerna var ombytta?

Sagt att vi ska dela och hoppats på att jag insisterade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade nog aldrig lånat ut något till någon som ej var mitt, men om jag gjorde och hen slarvade bort det så hade jag stått för kostnaderna själv, om den andre inte var tydlig med att hen kunde betala. 

Mvh konflikträdd. Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kompisen hade fått stå för hela kostnaden, varför ska jag betala?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Hade nog aldrig lånat ut något till någon som ej var mitt,

så om ni hade ett grupparbete och ni skulle låna böcker på en rast och din kompis inte hade lånekort, då skulle du inte låta personen läsa ur din bok?
om ngn gjorde så mt mig hade jag trott att den är riktigt nojjig och tyckt synd om den :p

adaq: varför ska jag betala?

för att det står på mitt namn och för att man förväntas vara hjälpsam (bland annat eftersom man var det då man lånade ut boken)


   
SvaraCitera