Aviseringar
Rensa alla

Om olyckan är framme...


Ämnesstartare

Tycker att det behövs en tråd med samlad information om hur man ska bete sig om det händer en olycka.

Viktiga telefonnummer

112 är numret till SOSalarm för akuta situationer. Dit ringer du om någon/några pesoner är sjuka eller skadade. Personen du får prata med på telefon kommer att ställa frågor som ''Hur många är skadade?'', ''Hur är de skadade?'' och ''Var befinner sig de skadade?''

Fyll på (jag orkar inte skriva mer just nu)...


   
Citera

Sagitta:

'Hur många är skedade?'',

Sagitta:

''Hur är de skedade?''

Sagitta:

''Var befinner sig de skedade?''

[blush][blush]


   
SvaraCitera

Suveränt initiativ!


   
SvaraCitera

114 14 är väl polis tror jag! rätta mig om jag har fel.


   
SvaraCitera

SMS:a 118 100 om du vill fråga Gud vad som helst.


   
SvaraCitera

jag tror vilken 10-åring som helst kan sån här bullshit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

jag tror vilken 10-åring som helst kan sån här bullshit

Bidra med något en 10-åring inte kan då...[rolleyes]


   
SvaraCitera

Man kan få prata med giftinformationscentralen om man ringer 112 och det är akut. Är det mindre akut så är numret 08-331231. [crazy]

Extra viktigt om man är min gäst och jag har arsenik i din mat. [cute]


   
SvaraCitera

Sjukvårdsrådgivningar med telefonnummer 1177:

Landstinget Blekinge
Landstinget Dalarna
Gotlands kommun
Landstinget Gävleborg
Region Halland
Jämtlands läns landsting
Landstinget i Kalmar län
Landstinget Kronoberg
Region Skåne
Stockholms läns landsting
Landstinget Sörmland
Landstinget i Uppsala län
Landstinget Västmanland
Landstinget i Värmland
Västerbottens läns landsting
Västra Götalands region
- Fyrbodal
- Göteborg, Södra och Mellersta Bohuslän
- Skaraborg
- Södra Älvsborg
Landstinget i Östergötland
Örebro läns landsting


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Sagitta:

Bidra med något en 10-åring inte kan då...

haha som vad? hjärt och lungräddning? släcka en eld?


   
SvaraCitera

SOS alarm - 112
Tänk på att (försöka) vara lugn. Ju bättre man beskriver skadeplatsen/skadan desto lättare har LKC att skicka rätt folk i rätt antal. står man bara och skriker som en upphetsad vinthund så blir det bara fel.

Polis - 114 14
Ring detta nummer vid ärenden som ej är akuta, är det akut så ring 112.

Okej, nu tänker jag tala en del om första hjälpen, det är en ganska basic nivå, och jag kommer använda en del militära termer. Är det något är det bara att fråga.

LCABCDE
Location: Hur ser omgivningen ut? Finns det direkta faror där den skadade finns nu? T.ex. Vägar (andra bilar), Brand etc.

Catastrofic bleeding: Finns massivt blödande sår? Nu talar vi storleksordningen avslitna lemmar, eller kill-bill-blödande sår.

Airways Har personen fria luftvägar? Om inte annat se till att personen har det. Hur? Kolla längre ner.

Breathing: Andas personen? Hur andas personen? snabbt och ytligt? Tungt och långsamt? stressat etc?
Om inte påbörja konstgjord andning. Hur? Kolla längre ner.

Chock: försök se till så personen inte hamnar i chock. är personen redan i chock, så försök lugna ner personen, om möjligt ta personen från skadeplatsen. Värme och kroppskontakt fungerar ypperligt för att hjälpa chockskadade. Ett annat sätt att hjälpa till är att lägga benen i högläge, så man får ner blod till hjärnan.

Disability: Kolla efter skador. Tänk på att inte dra längstmed kroppen, utan "slå" lätt med öppen hand över kroppen för att kontrollera efter fler skador. kolla också på handen emellanåt, för att se om det finns blod eller liknande på den. Kolla HELA kroppen!

Enviroment: Se till att isolera de/n skadade från kyla eller miljön om det går. Tänk på att markyla oftast är värre än kylan från luften.

Förband
Det finns ett gäng olika förband. Allt från de enklaste Gasbindorna, till De mer avancerade sakerna såsom Israeli Dressing, eller C.A.T.
Tänk dock på att inte ha värre saker än det man kan hantera. Och kan man sina saker kan du likaväl göra en improviserad C.A.T. av en vanlig jävla gasbinda och en penna. Dock är ju "the real deal" bättre. Jag tänkte ta upp de vanligaste typerna av förband som man lägger med en vanlig gasbinda.

*Skyddsförband - Även kallat täckförband är mestadels till för att skydda såret från infektioner, och att få såret att sluta blöda. Skyddsförband används på sår som inte blöder allt för mycket. en tumregel är att man med lätthet ska få in två fingrar mellan skyddsförbandet och huden (detta för att se till att inte förbandet sitter för tight).

*tryckförband - Sätts på kraftigt blödande sår. en rumregel är att två fingrar knappt ska få plats.
OBS! Tänk på att tryckförband ALDRIG får sättas på hals eller huvud. Måste man lägga tryck på dessa delar på man göra det med handkraft på det ställe där det behövs.

Avsnörande förband - precis som det låter, man virar förbandet så hårt man kan, och helst lite till. Detta för att helt strypa blodtillförseln till t.ex. avslitna lemmar. C.A.T. är ett avsnörande förband, dock lite mer avancerat, som redan är förberett, och är skitbra att använda. Med lite träning kan du sätta på det på dig själv på under en minut (med en hand).

HLR
Detta är ett ämne som de visa debatterar om hur och när man ska göra. En enkel tumregel är:
Trettitvå - Mitt på! , vilket betyder att man ska göra trettio bröstkompressioner, och två inblåsningar.

Hur man gör HLR:
1. lägg personen på rygg.
2. sätt händerna ovanpå varann
3. Sätt händerna mitt mellan brösten
4. Med raka armar och så mycket kroppstyngd som möjligt gör trettio (30) bröstkompressioner, det är ganska vanligt att man bryter revben på personen som man ger HLR.
5. Gör fria luftvägar* och gör två (2) inblåsningar.
6. Repetera steg 2-5 tills Utbildad personal kommer på plats.

*Fria luftvägar - Detta gör man genom att:
1. Lägg två fingrar under personens hakspets
2. Lägg andra handen på pannan
3. Lyft FÖRSIKTIGT huvudet bakåt.
4. Kontrollera så att tungan inte täpper till luftvägarna, har man en säkerhetsnål är det ett bra tips att fästa tungan i läppen.

*konstgjord andning:
1. Skapa fria luftvägar
2. Täpp till näsan på den skadade
3. Ta ett djupt andetag
4. Blås in luft i den skadade personens lungor
5. Titta så att brästkorgen rör på sig. Om inte gör om 1.
6. repetera 2-5.

Att tänka på:
* Tala alltid med de skadade du hjälper, det spelar ingen roll om de är medvetslösa, helt hysteriska eller att de inte talar svenska. Hör man en lugn röst brukar det smitta av sig, och att lugna ner folk är bland det viktigaste man kan göra vid en skadeplats.

*Tänk på att verkligen kontrollera om personen har eller inte har puls innan man påbörjar HLR.
Andas man finns det puls.

Detta är det jag orkar skriva nu lite snabbt, ska försöka minnas att skriva lite mer imorron.


   
SvaraCitera

Tycker ändå det som finns i denna tråd är ganska uppenbart.


   
SvaraCitera

vid alla typer av misstänkta eller verkliga förgiftningar där ni tvekar över om ni ska kontakta akutsjukvård, ring giftinformationscentralen så sparar ni tid, istället för sjukvårdsupplysningen eller jourveterinär som ändå kommer koppla er dit. De svarar även på sånt som gäller djur.. De är de gånger jag ringt hjälpsamma och har tillgång till register där det står kakaoinnehåll och xylitolinnehåll i olika produkter när hunden förtärt något olämpligt. De kan säkert mycket om människors förgiftningar också, tex om du druckit alkohol till farliga smärtstillande eller tagit en saltöverdos

Nummer 08 - 33 12 31


   
SvaraCitera

Angående HLR
om personen både saknar puls och andning, gör som det är beskrivet ovan
om personen har puls och enbart har andningsstillestånd, gör endast inblåsningar.

det är inte så svårt att komma ihåg, kompensera det som saknar liksom


   
SvaraCitera