Aviseringar
Rensa alla

om tandvård


Ämnesstartare

visste ej vart jag skulle placera!

det är så att en av mina tänder har gått sönder precis nu, lagom till årsskiftet och så. tänkte ringa till tandläkaren på måndag och boka tid (det är inget akut, gör varken ont eller ilar etc) men det finns ju ingen chans alls att jag skulle få en tid innan årsskiftet (speciellt inte eftersom det inte är akut). så jag undrar då hur det blir med betalning eftersom det faktiskt har hänt innan årsskiftet [sad] men jag befarar att jag kommer få betala skiten ändå.

så jag ville mest bara höra om någon vet säkert? [cute]

vet att jag kan fråga tandläkaren det på telefon på måndag men jag är otålig och så [blush]

ÄNDRAT 2010-12-26 19:32

ÄNDRAT 2010-12-26 19:32
hur vet man om behandlingen man antagligen kommer behöva göra är operativ eller icke-operativ? 🙁


   
Citera
Ämnesstartare

Får du tiden efter årsskiftet så måste du nog betala. Men jag tror att jag fick gå gratis innan jag fyllt 20, samma år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror såhär: om du får tid innan och går på bedömning innan årsskiftet, kommer alla kommande behandlingar bli gratis även om det gått över årsskiftet. annat fall: nä

är det en tuggskada? när jag fick ett flaskhuvud slagen mot tänderna på nyår (happy new year) så gick allting på olycksförsäkringen, men detta täcker inte tuggskador om det är nu så det gått till. i flesta fall iaf.. kolla din försäkring


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men jag tror att jag fick gå gratis innan jag fyllt 20, samma år.

jag vet att man måste betala fr.o.m. 1 januari året man fyller 20 här. det är ju lite olika i olika landsting som jag har förstått det.

och sist jag var där bedömde dom att jag skulle behöva genomgå en rotbehandling men fick ingen tid förrän i februari. då frågade jag om jag skulle behöva betala den då eftersom det är efter årsskiftet men då sa dom att jag inte skulle behöva det eftersom det upptäcktes nu liksom. det var därför jag blev lite fundersam över hur det blir med det här [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det var därför jag blev lite fundersam över hur det blir med det här [cute]

be och nåda om en bedömning innan årsskiftet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

är det en tuggskada?

nä alltså. det är egentligen inte tanden som har gått sönder. slog sönder tanden när jag var liten så dom satte dit plast på tanden så den blev hel igen, och nu har plasten lossnat så jag har en halv framtand i underkäken [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

be och nåda.. :s fan kom det där ifrån


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

nä alltså. det är egentligen inte tanden som har gått sönder. slog sönder tanden när jag var liten så dom satte dit plast på tanden så den blev hel igen, och nu har plasten lossnat så jag har en halv framtand i underkäken [blush]

jaha! men om min plastbit skulle gå sönder så skulle jag få gratis reparation. vet dock inte om detta var inom typ fem år eller något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

sa dom att jag inte skulle behöva det eftersom det upptäcktes nu liksom. det var därför jag blev lite fundersam över hur det blir med det här [cute]

Ring och fråga dem då! Boka tid nu fort och få garanterat att du slipper betala. Skitdyrt att rotfylla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Skitdyrt att rotfylla

ja, blev glad när dom sa att jag inte skulle behöva betala för det [party]

isola:

Boka tid nu fort och få garanterat att du slipper betala

kan ju inte ringa förrän på måndag dock [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

jaha! men om min plastbit skulle gå sönder så skulle jag få gratis reparation

får se vad dom säger på måndag då [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

kan ju inte ringa förrän på måndag dock [n]

Ring då och tjata och vägra lägg på tills du får höra att du slipper paya!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

får se vad dom säger på måndag då [cute]

läste nu att mitt försäkringsbolag skulle betala fram tills 25 års ålder vid föränringar, och var 19 när det skedde. så 6 år. enbart nödvändig information om du använde dig av någon försäkring som liten alltså, eller om det går under någon annan lag i samband med tandvården. aja fråga ja!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

enbart nödvändig information om du använde dig av någon försäkring som liten alltså

det har jag dock ingen koll på men ja, får höra vad dom har att säga [smile] får väl tigga pengar av mamma och pappa om jag behöver [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det har jag dock ingen koll på men ja, får höra vad dom har att säga [smile] får väl tigga pengar av mamma och pappa om jag behöver [blush]

ja.. alltså tkr du borde få tid innan nyår och sura lite över att det är inte ditt problem att de monterade dit en plastbit på ickeoptimalt sätt. hur många år har det gått?

snällt om de betalar [crazy][crazy]


   
SvaraCitera