Aviseringar
Rensa alla

om tandvård


Ämnesstartare

Lounge fact:

hur många år har det gått?

jag veeet inte, några år? tror dom har bytt ut den förut. eller jag vet som sagt inte, har så på ganska många tänder [cool]

Lounge fact:

snällt om de betalar

pappa sa att han och mamma (gillar att han pratade för mamma också [cool]) kunde hjälpa till vid en sånhär situation, så länge det inte är flera tusen det handlar om, men det tror jag inte att det gör när det bara gäller en plastbit [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jag veeet inte, några år? tror dom har bytt ut den förut. eller jag vet som sagt inte, har så på ganska många tänder [cool]

jobbiga tänder du har :s

enhimmelskdrog:

pappa sa att han och mamma (gillar att han pratade för mamma också [cool]) kunde hjälpa till vid en sånhär situation, så länge det inte är flera tusen det handlar om, men det tror jag inte att det gör när det bara gäller en plastbit [tard]

aw.. nä jag tror jag betalade under 2000 kr iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(och det var en lördag på en akutmottagning för tandproblem) så lär bli billigare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

jobbiga tänder du har :s

ja, jättedålig kvalitet [crazy] kommer behöva spara massa pengar till tandvård så fort jag får en inkomst [party]

kom på en annan sak. får man räkning på faktura eller betalar man när man är där?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

ja, jättedålig kvalitet [crazy] kommer behöva spara massa pengar till tandvård så fort jag får en inkomst [party]

jobbigt :S

enhimmelskdrog:

kom på en annan sak. får man räkning på faktura eller betalar man när man är där?

rätt säker på att jag betalade där, men var som sagt en "akutmottagning", kanske annorlunda regler


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

jobbigt :S

frågade om jag kunde göra något för att göra dom mindre dåliga men hon sa att det inte var något fel på hur jag skötte tänderna utan det hade antagligen blivit något fel redan när dom utvecklades, känns lite surt [crazy]

Lounge fact:

rätt säker på att jag betalade där, men var som sagt en "akutmottagning", kanske annorlunda regler

ah okej, kan ju fråga det när jag ringer på måndag också [crazy]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

visste ej vart jag skulle placera!

Jag stod inför en liknande situation.
Tänderna var trasiga och det fanns ingen möjlighet att få tid hos folktandvården.
Så jag blev tvungen att gå till en privat tandläkare. och det är det absolut bästa jag gjort.
Läkaren var fruktansvärt bra. väntetiden var kort. Sen om hela operationen överstiger en viss summa, har för mig det var 3500. Så går försäkringskassan in och betalar 75% utav kostnaden.
Min kostnad för besöket översteg inte den summan så jag kan inte säga hur proceduren med försäkringskassan går till.
Men jag är ändå nöjd med att ha en egen tandläkare som har tid för mig när jag behöver det. Så gå till en privat tandläkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Galvmeister:

Så jag blev tvungen att gå till en privat tandläkare.

men då kostar det väl iallafall? är ju betalningen jag vill slippa [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

frågade om jag kunde göra något för att göra dom mindre dåliga men hon sa att det inte var något fel på hur jag skötte tänderna utan det hade antagligen blivit något fel redan när dom utvecklades, känns lite surt [crazy]

förstår det, men sånt e livet likzom, fullt med skit [crazy]

enhimmelskdrog:

ah okej, kan ju fråga det när jag ringer på måndag också [crazy]

mja.. men om det nu är så att du inte får tid innan nyår och får stå för kostnaden själv, tycker jag att du skall kontakta ditt försäkringsbolag och höra om din försäkring täcker denna skada.. om det inte nu är så att den som stod för betalningen då plastbiten monterades står för ev påföljder. det var skitsimpelt, behövde bara ringa dit och förhöras/få bekräftelse om att de står för mina kostnader och sedan skicka in kvittot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det är så att en av mina tänder har gått sönder precis nu, lagom till årsskiftet och så. tänkte ringa till tandläkaren på måndag och boka tid (det är inget akut, gör varken ont eller ilar etc) men det finns ju ingen chans alls att jag skulle få en tid innan årsskiftet

Jag har hört att det privata tandläkare är gratis fram tills du fyller, annars kan du påstå att det rispar din käke eller liknande och hävda att det är akut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

kontakta ditt försäkringsbolag

har alla ett sånt? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

har alla ett sånt? [tard]

om du är skriven hemma bör du vara försäkrad ja.. hör med dina päron. dock har jag för mig att min hemförsäkring (som är vanligast) ej innefattar olycksfall utan jag hade en annan försäkring för det. dina päron bör veta isf!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

om du är skriven hemma bör du vara försäkrad ja.. hör med dina päron. dock har jag för mig att min hemförsäkring (som är vanligast) ej innefattar olycksfall utan jag hade en annan försäkring för det. dina päron bör veta isf!

ah, får fråga [smile] känner att jag har koll på saker [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

ah, får fråga [smile] känner att jag har koll på saker [cool]

hade inte koll på det där heller förens jag började utnyttja försäkringsbolagen [crazy] blev bestulen på min väska och slog ju ut en del av tanden.. tkr de gott kan betala då man betalar dem hela sitt liv.. småpengar för dem liksom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jag vet att man måste betala fr.o.m. 1 januari året man fyller 20 här. det är ju lite olika i olika landsting som jag har förstått det.

hos mig är det gratis fram t.o.m året jag fyller 22 år [cool]
fyller 22 nästa år 🙁


   
SvaraCitera