Aviseringar
Rensa alla

Om toaletter


Ämnesstartare

För gemene man så är toaletter någonting vardagligt som vi sällan reflekterar över; vi uträttar våra behov, torkar oss, spolar och går vidare i livet. Men vi i branschen förstår att toaletter säger någonting om själva vår kultur.

Image

Det här förstår ni är en tysk toalettstol, vad som utmärker den är att hålet är placerat längst fram med en stor platt avsats där bak. Vad som händer när man bajsar är då att avföringen dumper ner på avsatsen och ligger kvar där tills dess att man spolar. Därigenom så konfronteras man direkt med exkrementet vilket möjliggör för en att utreda huruvida man t.ex. har mask.

Denna modell uttrycker tyskarnas naturliga, praktiska och reflektiva sinnelag, varför inte ta en kort stund i akt att studera spillningens färg och struktur för att därigenom kunna fastställa sin egen hälsa? Det är ingenting att äcklas över, dessutom slipper man plasket. Tyskarna har också ett stort kontrollbehov. När tyskarna skall koka ris så lyfter de på locket för många gånger, i så pass stor utsträckning att tids- och måttangivelser på tyska risförpackningar är annorlunda än på våra svenska.

Image

Den här däremot är av fransk modell, som ni kan se så är hålet där bak istället för där fram som hos den tyska modellen. Den franska toalettens uppgift är att se till så att exkrementet försvinner så fort det lämnat tarmarna; det är ingen idé att hålla fast vid det förgångna och avverkade.

Detta system återspeglar den franska ideologin som till sitt väsen är revolutionär och avfärdande. Det franska toalettsystemet bör alltså förstås som ett konkret uttryck för den anda som såväl gav upphov till och reproducerades år 1789, 1871 och 1968. Åt fanders med det gamla!

Image

Och sist men inte minst så har vi då vår svenska stol som är av anglo-amerikansk modell. Den här toalettstolen framstår då som en syntes mellan de andra två modellerna; toaletten är fylld med vatten som avföringen flyter bland, synligt men ej att inspektera närmare. Vår svenska toalett ges mening först genom det som skiljer dem från den tyska och franska toaletten, precis som den danska nationella identiteten skapats i opposition till det svenska.

Alltså, tre olika toaletter för tre olika kulturer som alla ser sitt system som det vettigaste. Det är tydligt att inga utav dessa modeller kan förstås i ett rent praktiskt nyttoperspektiv: En bestämd ideologisk uppfattning om hur man bör förhålla sig till sin avföring kan definitivt urskönjas. Så nästa gång du hör någon påstå att ideologierna är döda så kan du gott upplysa denne om att ideologierna i allra högsta grad är levande, även i de mest intima sammanhangen.


   
Citera
Ämnesstartare

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var kommer de där toaletterna som skiljer helt på avföring och urin?
Och de där självtorkande toaletterna i tyskland, är de verkligen fräschare än vanliga?!


   
SvaraCitera

jobbigt .. nu kan jag inte avgöra vilken jag tycker är bäst :S


   
SvaraCitera

Den amerikasnka med cirka 10-20 liter i då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För gemene man så är bilar någonting vardagligt som vi sällan reflekterar över; vi uträttar våra behov, kör barnen till dagis, tankar och går vidare i livet. Men vi i branschen förstår att bilar säger någonting om oss själva i vår kultur.

Image

Det här förstår ni, är en rysk bil. [massa text]

Image

Ingen kommentar behövs till denna.

Jag avslutar detta med ett citat från Futuristiska manifestet av Filippo Tommaso Marinetti:

Vi förklarar att världens härlighet berikats med en ny skönhet: fartens skönhet. En racerbil med motorhuven prydd med stora tuber som liknar ormar med explosiv andedräkt...en rytande automobil som verkar driven av en kulspruta är vackrare än Nike från Samothrake.


   
SvaraCitera

[bigsmile] Jag måste åka på toa-turné och testa vilka som är bäst.


   
SvaraCitera

Man lär sig något nytt varje dag! Den svenska känns aningen tråkig måste jag säga..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det där var i sanning en fascinerande resa i toaletternas värld! Du, Spartakus har öppnat dörrarna för mig t en fantastisk värld av ny kunskap.

Art deco:

Vi förklarar att världens härlighet berikats med en ny skönhet: fartens skönhet. En racerbil med motorhuven prydd med stora tuber som liknar ormar med explosiv andedräkt...en rytande automobil som verkar driven av en kulspruta är vackrare än Nike från Samothrake

Min avatar[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

Min avatar[cool]

(h)


   
SvaraCitera

Spartakus:

tysk toalettstol

Finns i Ungern och Polen, man spolargenom att dra i ett snöre. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera