Aviseringar
Rensa alla

Omättlig kropp! Hungrig nästan jämt!


Ämnesstartare

Hej där ute!
Jag kämpar just nu med att ta mig ur min ortorexi, och ligger just nu fortfarande på undervikt med dåliga värden, men är otroligt motiverad att bli frisk på riktigt nu! Skulle egentligen bli inlagd, men jag ville verkligen testa att bli frisk på egen hand. Har helt avbrutit min maniska träning och äter sex mål om dan, helt enligt kostcirkeln. Blir piggare i skallen för varje dag![bigsmile]

Problemet är bara att min kropp känns omättlig.. Jag äter tex frukost som består av havregrynsgröt med nötter och frukt i och även en smörgås med pålägg till, det är ju vad de flesta matscheman rekomenderar, men även efter detta så känner jag att min kropp vill ha mer.

Jag är ju liksom nöjd på detta, men känner ändå en svag hunger kvar. Ska jag då ta en till macka, eller försöka vänta de tre timmarna till nästa måltid? Vill inte riskera att skena upp i vikt heller 🙁 Vet inte om det är ortorexins röst som talar.. [sad] Kan ju inte låta bli att känna mig glupsk som vill äta mer än matschemat...

Någon som har haft samma erfarenhet när ni skulle gå upp i vikt? Att kroppen känns som den förbränner allt man äter direkt? Kan det bero på att man ligger på sån skuld till alla organ och blod och hjärta och allt? [confused]


   
Citera
Ämnesetiketter

prata med dietist eller personen som gav dig matschemat. det kan finnas en poäng med att gå upp i en lagom takt men samtidigt är det ju fantastiskt att du fått tillbaka din aptit!


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Prova att äta mat med en högre näringsdensitet och som tar längre tid att bränna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För det första så tycker jag verkligen inte att du skall känna dig glupsk. För kroppen är så smart att den säger till att du är underviktig och vill gå upp i vikt. Därför skickar den iväg signaler om att du skall äta så du kan hamna på en sund vikt. För det andra är det jättejätte svårt att ta sig ur en ätstörning själv. Jag tycker du skall söka till något ställe, MHE tror jag hade passat dig eftersom du äter och vill bli frisk! (På så sätt slipper du fråga umare när det kommer frågeställningar.) Jag vill även passa på att tipsa dig om en blogg http://narjagblirfri.blogg.se/. Har kan du läsa och få motivation om det är så att det känns svårt att utmana dig själv men livsmedel som känns jobbiga.
Lycka Till!!


   
SvaraCitera

Är ofta hungrig, men vill inte bli en tjockis så äter bara frukost, lunch och middag [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar, det hjälper!

SLCD:

Prova att äta mat med en högre näringsdensitet och som tar längre tid att bränna.

Jo jag försöker äta mycket fett, så som nötter, yoghurt osv till frukost, men det känns som att det försvinner ur kroppen nästan direkt. Har du något tips på bra livsmedel till frukost som skapar den där sköna mättnaden? 🙂

människan: Tack för tipsen! Jag har hjälp på traven, ska bla få en mentor att träffa, och även börja med kognitiv beteendeterapi.. Synd bara att det är kö till nästan allt.. Men kändes skönt att läsa det du skrev, att kroppen behöver näringen. Men det är ju djävulen i mig, som får mig att känna mig glupsk, som får mig att tänka "såhär mycket äter minsann ingen annan". Men ska försöka att lyssna på kroppen och inte på hjärnan och ögonen när det gäller portioner osv..

[love]


   
SvaraCitera

radiiokiller:

Ska jag då ta en till macka, eller försöka vänta de tre timmarna till nästa måltid?

Som tidigare talare tycker jag du ska prata med den som gav dig matschemat, kanske skulle ni kunna lägga in mellanmål eller liknande? Det är ju gott och bra för kroppen, det ska vara gott att leva.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

radiiokiller:

Har du något tips på bra livsmedel till frukost som skapar den där sköna mättnaden? 🙂

Ägg fixar det för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du borde absolut inte känna dig glupsk...det är bara kroppen som vill berätta att du behöver näringen i maten. 🙂

Försök med kanske lite mer mellanmål eller mer mängd?

Gröt och ägg borde vara en bra frukost...?
Jag vet inte...vill inte säga för mycket eftersom det här är något du måste ta med din dietist..


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ät massor av fullkorn och frukt när det krisar.
Du befinner dig i en övergångsperiod och detta kommer med största säkerhet gå över när din kropp har vant sig, men det kan ta tid.
Drick massor av vatten och sysselsätt dig, minskade tankar = minskad hunger.


   
SvaraCitera

radiiokiller:

Tack för alla svar, det hjälper! Jo jag försöker äta mycket fett, så som nötter, yoghurt osv till frukost, men det känns som att det försvinner ur kroppen nästan direkt. Har du något tips på bra livsmedel till frukost som skapar den där sköna mättnaden? :)människan: Tack för tipsen! Jag har hjälp på traven, ska bla få en mentor att träffa, och även börja med kognitiv beteendeterapi.. Synd bara att det är kö till nästan allt.. Men kändes skönt att läsa det du skrev, att kroppen behöver näringen. Men det är ju djävulen i mig, som får mig att känna mig glupsk, som får mig att tänka "såhär mycket äter minsann ingen annan". Men ska försöka att lyssna på kroppen och inte på hjärnan och ögonen när det gäller portioner osv..

Havregrynsgröt till frukost håller mig mätt typ 4-5 timmar


   
SvaraCitera