Aviseringar
Rensa alla

Ombytta roller i omtalad video


time
 time
Ämnesstartare

Det är nog många av er som sett den här videon redan. Vad tycker ni? Gav den ett bra perspektiv på hur kvinnor överlag kan behandlas under vardagen, i hemmet och på gatan? Jag tyckte själv den var riktigt bra och träffande, den stämde in på många situationer jag varit med om.


   
Citera

hur är sexism omvänd?


   
SvaraCitera

typ, jämställd?


   
SvaraCitera

lr hur vadå omvänd

såna uttryck befäster bara förtryckande diskurs o struktur. trodde vi lärt oss det i samband med "omvänd rasism" och hela den vändan.


   
SvaraCitera

Omvänd för att den försätter mannen i kvinnans position och tvärtom. Se videon innan ni uttalar er.


   
SvaraCitera

jag tycker att den är bra men lite överdriven i scenen på polisstationen och när de kommer ut därifrån. antagligen skådespelarnas fel.


   
SvaraCitera

Nachac:
Omvänd för att den försätter mannen i kvinnans position och tvärtom. Se videon innan ni uttalar er.

tror jag talar för både mig o player one när jag säger att frågan var retorisk


   
SvaraCitera

mpt:hv: tror jag talar för både mig o player one när jag säger att frågan var retorisk

Den är ju knappast retorisk när man hävdar att uttrycket är destruktivt.


   
SvaraCitera

Tycker den är väldigt bra! Men gillar inte inslaget av religion på dagiset. Får det att framstå som att slöja verkligen är ett förtryck vilket självklart stämmer i vissa fall som med allt annat, men gäller inte alltid eller till och med oftast. 


   
SvaraCitera

vad i helvete var det jag nyss såg?


   
SvaraCitera

Nachac:

Den är ju knappast retorisk när man hävdar att uttrycket är destruktivt.

retoriskt i den mening att vi förstod associationen men ville kritisera den.


   
SvaraCitera

Känns mest ganska krystat. Ogillar dessutom offerrollen som feminister ihärdigt försöker sätta tjejer i. Sexism existerar i princip inte och är i de flesta fall mest minimala problem. Många av de könsroller som finns i samhället bygger på att kvinnor och män helt enkelt är olika och så ska det få vara. Vill kvinnor bryta mot könsrollerna klarar kvinnor av detta själva, man behöver ingen feminist eller man som hjälper dem på traven. Feminister får sluta med att göra kvinnor och tjejer till offer. Tjejer kan själva.  Sedan finns det naturligtvis beteendeproblem, men det är en annan sak.


   
SvaraCitera

mpt:hv: retoriskt i den mening att vi förstod associationen men ville kritisera den.

Hm.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

player one:
hur är sexism omvänd?

Videon behandlar sexism och omvända roller. Men du har rätt, rent retoriskt var det aningen korkat skrivet. Bör fixa.


   
SvaraCitera

mpt:hv:

retoriskt i den mening att vi förstod associationen men ville kritisera den.

typ så. det framgår ju vad som menas, men begreppet "omvänd sexism" låter som om det inte är sexism om det drabbar folk av hankön.


   
SvaraCitera