Aviseringar
Rensa alla

Omega-3 (Kan alla veggisar titta hit?)


Ämnesstartare

Hur viktigt är egentligen Omega-3? Och vad förändras om man börjar slänga i sig Omega-3-tabletter varenda dag? Är det onödigt eller är det bra, som vegetarian?

Vad händer i kroppen liksom. Blir man piggare osv eller är det bara skit.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Angelize:

Och vad förändras om man börjar slänga i sig Omega-3-tabletter varenda dag?

Man börjar rapa och det smakar RÖV i munnen då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Man börjar rapa och det smakar RÖV i munnen då.

Oseriösa svar undanbes.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sedan så vill jag också veta om det finns några nackdelar med dessa tabletter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Vad är omega-3?
Det finns ett antal fleromättade och nyttiga fettsyror som kallas omega-3. De är så kallade essentiella fettsyror vilket betyder att kroppen inte själv kan skapa dem utan vi måste få i oss dem via kosten. De är därför mycket viktiga för god hälsa.

(...)

Om du vill få i dig mycket omega-3 så ska du äta fet fisk som makrill, sardin, sill, ansjovis och lax. Gillar man inte fisk och ändå vill vara säker på att man ändå får i sig tillräckligt fiskfettsyror så finns det kosttillskott och naturläkemedel.

(...)

Vi behöver fiskfetter för optimal hälsa i hjärnan och kroppen i övrigt. Omega-3 har i vetenskapliga studier visat på en rad positiva hälsoeffekter som:

sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar
bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen)
hjärnans kapacitet förbättras
ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner
bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl
cellmembranen blir mer mjuka och elastiska "


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här.

Och här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Ett utbrett missförstånd är att omega-3 fettsyror har en kolesterolsänkande effekt, och därigenom förebygger hjärt/kärl-sjukdom. Rätt är att omega 3-fettsyror endast har en triglyceridsänkande effekt, och att medlen inte har visat effekt på hjärt-/kärlsjukdom."

"Vegetariska källor till omega 3-fettsyror [redigera]
Av de fleromättade omega 3-fettsyrorna förekommer alfa-linolensyra i vegetabiliska oljor, bl.a. linfrö-, raps-, valnöt-, hampa- och solrosolja samt linfrön, valnötter, kiwi och gröna bladväxter.

De längre fleromättade fettsyror (EPA och DHA) förekommer i mikroalger, men endast i små mängder i landlevande vegetabilier. EPA och DHA anses ha ett högre näringsvärde jämfört med alfa-linolensyra."

"Det rekommenderade intaget för en vuxen är enligt Livsmedelsverket 1 energiprocent, eller cirka 2 till 3 gram, per dag. Ett regelbundet intag av till exempel rapsolja, nötter och fet fisk bör kunna täcka detta. En portioner fet fisk i veckan täcker detta behov[källa behövs].

Kosttillskott och naturläkemedel med omega 3-fettsyror kan köpas när kosten inte räcker till. Kosttillskott är generellt billigare genom lägre beskattning och att årskostnaden för godkännande som naturläkemedel inte krävs. Kostillskott är emellertid inte lika hårt kontrollerade.

Tillskott av omega-3-fettsyror har inte i vetenskapliga studier visat på några allvarliga risker.[källa behövs] Viss försiktighet fordras dock om man samtidigt äter den blodförtunnande medicinen warfarin."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack, ska läsa det alldeles strax men jag skapade den här tråden för att få höra era personliga åsikter. Någon som testat och märkt några skillnader osv. Men tack ändå. =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[badgrin]

schism:

Här.

Och här.

Vissa kör Copy & Paste också ^^ Nä fan, det var dagens goda gärning. Nu får det bli PSD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Någon som testat och märkt några skillnader osv.

Kan inte hjälpa där då jag är fiskvegetarian själv, sorry [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Omega-3-tabletter

Vad jag känner till finns inga varken vegetariska eller veganska omega 3 tabletter. Men Omega 3 går ju att finna i en del frön och nötter osv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Vad jag känner till finns inga varken vegetariska eller veganska omega 3 tabletter. Men Omega 3 går ju att finna i en del frön och nötter osv..

Jag vet men jag syftar inte på de vegetariska tabletterna. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Jag vet men jag syftar inte på de vegetariska tabletterna.

Okej. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Oseriösa svar undanbes.

Jag är helt seriös. Jag prövade omega 3 kapslar och det var inte trevligt.


   
SvaraCitera

Angelize:

Sedan så vill jag också veta om det finns några nackdelar med dessa tabletter.

Det är sjukt dyrt och inte värt pengarna. Dessutom är det ofta av gelatin runt om, svårt att hitta andra (och om du gör det, så är de ännu dyrare än de andra som fortfarande är snordyra).

Omega 3 finns i bland annat linfröolja, valnötter och rapsolja. Mest i linfrölja och minst i rapsolja.

Att shotta ett par matskedar linfröolja varje dag borde ge dig det du behöver, medan du behöver väldig mycket rapsolja för att täcka dina behov.

Köp kallpressad linfröolja, biofood har en som kostar runt 40 kr, den är billig och bra. [smile]

Image


   
SvaraCitera