Aviseringar
Rensa alla

Omformatering? Hjälp!


Ämnesstartare

Hej.

Det var ett tag sedan jag köpte ny dator av en firma. I papprerna stog det att Norton antivirus skulle komma med men jag hade Norman antivirus installerat när jag fick hem den.

Kändes lite konstigt att dem redan varit inne i datorn och installerat "sina" program som jag inte ens behövde. Och det dröjde inte länge förrän Norman började upplysa mig om att den upptäckt en trojan och satt den i karantän. Men den fortsatte att poppa upp kanske i 2 dagar innan det blev tyst. Därefter märkte jag att när jag skulle göra en manuell skanning av virus i programmet kom det upp ett felmeddelande.

Så denna trojanen måste på något vis ha sabbat antivirus programmet. Men vad det gör vet jag inte. Det enda jag stör mig riktigt mycket på är att jag ligger på runt 80 processer hela tiden och att det poppar upp osynliga internet explorer med reklam meddelanden som bara är åtkomliga i programhanteraren.

Vill inte ha det såhär och nu vill jag formatera om datorn. Men det är ett problem som kvarstår... Jag har letat överallt efter några skivor som följde med datorn. Men hittar dem inte!

Men kan man formatera om datorn på något sätt utan skivorna? Jag har windows vista på skiva och hittade lite drivrutiner till mitt moderkort/processor. men kan inte minnas vad de andra 5-6 skivorna innehöll. Jag skulle vara väldigt tacksam om ni kan svara på detta och ställ gärna frågor om jag glömmt något!


   
Citera
Ämnesstartare

Alltså allt du behöver kan du hämta på nätet. Starta om datorn precis i början tryck "Delete", sedan gå till avancerade inställningar i BIOS sätt den på att boota från skiva. Sätt i skivan och starta om. Nu formaterar du om hela skiten och installerar ditt OS.

Jag fattar inte riktigt frågan. Men du har väl inte glömt något. Möjligtvis om du har ett wifi-nätkort så kan drivrutinerna i vista facka, så då kan du behöva gå in på tex netgears sida och tanka dem på ett usb från en annan dator och sedan installera dem.

Fråga mig gärna om du behöver hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, Ja min kompis sade det med att det räcker om man har en Windows skiva, Jag tror inte att det ska vara några problem att installera det.

Jag har ju lagt över allt jag vill spara på en extern hårddisk, Det enda jag bekymrar mig över är hur jag ska veta vilka drivrutiner jag behöver till ljudkort, etc, kan man se vad det heter och sen söka på internet efter dem då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schill:

Jag har ju lagt över allt jag vill spara på en extern hårddisk, Det enda jag bekymrar mig över är hur jag ska veta vilka drivrutiner jag behöver till ljudkort, etc, kan man se vad det heter och sen söka på internet efter dem då?

Alltså Windows har ju drivrutiner till allt sådant förinstallerat, det ända dom inte har är Firmware, det vill säga mjukvara till programmen. Alltså det har drivrutinen till ditt nätverkskort, men det har inte smart-wizard-bullshitprogrammet som skall göra det lättare att använda enheten.

Men generellt sett så kan du finna drivrutinerna till dina enheter på tillverkarens hemsida. Jag skulle säga att det bara är att tuta och köra, så får du väl skicka ett pm eller googla om du stöter på nått problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej tusen tack ! Det ska jag göra och jag hoppas jag lyckas 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schill:

Okej tusen tack ! Det ska jag göra och jag hoppas jag lyckas 🙂

Haha, det e lugnt 😛


   
SvaraCitera

schill:

Kändes lite konstigt att dem redan varit inne i datorn och installerat "sina" program som jag inte ens behövde.

I princip alla datortillverkare får betalt av olika företag för att förinstallera deras program. Utan det förinstallerade skräpet skulle du sannolikt fått betala ett par tusen spänn mer för datorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schill:

Jag har ju lagt över allt jag vill spara på en extern hårddisk

Om datorn blivit infekterad innan du förde över allt på externa disken är den inte direkt säker heller. Backupade du före eller efter du tankade ner en trojan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänkte tala om för dig att jag inte läste allt.

Men klart dom installerar sin skit, dom e ju inte dumma i huvudet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schill:

Det enda jag stör mig riktigt mycket på är att jag ligger på runt 80 processer

Är det volymen?


   
SvaraCitera

daisy:

Är det volymen?

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

[bigsmile]

säg då? [sad]


   
SvaraCitera

daisy:

säg då? [sad]

En process är enkelt uttryckt ett program under körning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

En process är enkelt uttryckt ett program under körning.

Okej. 80 processorer = 80 program som körs samtidigt? Hur ser man det?


   
SvaraCitera

daisy:

processorer

En process är någonting helt annat än en processor.


   
SvaraCitera