Aviseringar
Rensa alla

OMGfacts


Ämnesstartare

kan inte sova pga den här http://twitter.com/OMGFacts


   
Citera
Ämnesetiketter
Åtta

Tråkigt att typ 9/10 grejer som skrivs där är bullshit som inte stämmer. [n]


   
SvaraCitera

kk


   
SvaraCitera

"Children conceived on airplanes never suffer from motion sickness."
[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej du har med största sannolikhet fel. Vissa saker kanske är falska men knappast 9/10. Visa gärna källa på det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

"There are 6700 languages in the world."

what


   
SvaraCitera
Åtta

soimpolite:

Visa gärna källa på det.

Hur tänkte du nu? Ska jag leta upp en källa som säger: "9 av 10 faktioder som postas i #OMGFacts på Twitter är felaktiga" eller förväntar du dig att jag ska gå igenom samtliga faktioder för att verifiera deras riktighet, och sedan genomföra en statistisk analys för att således ge dig en mer korrekt statistisk bild?

Då är det kanske smartare att vara lite kritisk i sin analys av sagda faktioder. Låt oss som ett exempel ta påståendet: "Children conceived on airplanes never suffer from motion sickness".

Om vi gör en snabb googling på "children conceived airplanes motion sickness" eller "correlation between altitude and motion sickness" så ger detta noll relevanta träffar, och visar ingen som helst indikation på att en korrelation skulle finnas. Om vi sedan går vidare in i en undersökning av vad åksjuka egentligen är så finner vi detta: "Motion sickness occurs when the inner ear, the eyes, and other areas of the body that detect motion send unexpected or conflicting messages to the brain. One part of your balance-sensing system (your inner ear, vision, and sensory nerves that help you keep your balance) may indicate that your body is moving, while the other parts do not sense motion. For example, if you are in the cabin of a moving ship, your inner ear may sense the motion of big waves, but your eyes don't see any movement. This leads to a conflict between the senses and results in motion sickness."

Då kan man fundera, skulle skillnad i tryck kunna påverka detta? Svaret är; knappast.

Faktum är att väldigt få av de faktioder som jag valde att undersöka från första sidan av #OMGFacts går att verifiera. Det finns helt enkelt ingen data tillgänglig för att stödja dessa påståenden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Hur tänkte du nu?

exakt, det finns ingen källa på det alltså kan du inte veta. du kan bara uppskatta och om man kollar igenom dem så verkar det inte direkt som att 9/10 inte stämmer.


   
SvaraCitera
Åtta

soimpolite:

om man kollar igenom dem så verkar det inte direkt som att 9/10 inte stämmer.

Jo. Det är just det det gör. Det är det som kallas att göra en uppskattning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jo. Det är just det det gör. Det är det som kallas att göra en uppskattning

hur tänkte du nu? man uppskattar olika. jag betvivlar starkt din uppskattning. och du har som sagt ingenting som verifierar att 9/10 inte stämmer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle säga att 7/10 inte stämmer


   
SvaraCitera
Åtta

soimpolite:

du har som sagt ingenting som verifierar att 9/10 inte stämmer

Bevisbördan ligger knappast på den som förnekar en företeelse. [zzz] F.ö. så gjorde jag en koll på ett flertal av de faktioder som fanns på förstasidan, och utav dem så fann jag ingen som var enkelt verifierbar. Om en majoritet av dem hade varit sanna så hade man förväntat sig att hitta åtminstone någon som var enkelt verifierbar.

Tror du på allt du läser, utan att verifiera det någonstans? [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och 9/11 verkar också lite skumt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

More than 90% of shark attack victims will survive.

[zzz][zzz][zzz][zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Tror du på allt du läser, utan att verifiera det någonstans?

nej verkligen inte. varför skulle jag det vännen?

jag har inte någonstans påstått att 10/10 är sant däremot att jag inte tror att 9/10 är falskt.


   
SvaraCitera
Åtta

soimpolite:

jag har inte någonstans påstått att 10/10 är sant däremot att jag inte tror att 9/10 är falskt.

Okidokie.


   
SvaraCitera