Aviseringar
Rensa alla

Ominstallation (Windows/Linux)


Gifted
Ämnesstartare

Jag tänkte snart ominstallera dumburken, och köra två OS...
Jag skriver en lista på program jag direkt skall installera, men jag är säker på att ni har bra förslag till mig:
(firefox, opera, eller chrome, förresten?)

Windows
Nod32 (antivirusprogram)
Firefox (webbläsare)
VLC (filmspelare)
Winamp (musikspelare)
CrimsonEditor (avancerad texteditor)
OpenOffice (officepaket)
MSN Messenger 8.0 (msn-klient)
TrueCrypt (krypteringsprogram (bra till alla fraktaler[crazy]))

Linux
fluxbox (fönsterhanterare)
rxvt (terminal)
Kile (LaTeX-editor)
Firefox (webbläsare)
Apache (webbserver)
VLC (filmspelare)
OpenOffice (officepaket)
Pidgin(?) (msn-klient)


   
Citera

jaha

1 smart grej är att kolla vilka program man har innan kanske skriva ner om man inte kan komma ihåg alla i huvudet o installera samma


   
SvaraCitera

Varför inte Pidgin både på Windows & Linux?


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

ennie:

1 smart grej är att kolla vilka program man har innan kanske skriva ner om man inte kan komma ihåg alla i huvudet o installera samma

Jo, det är väl så jag gjort när det gäller windows...
Spel, photoshop, mathematica etc. installerar jag vid behov...

Buddah:

Varför inte Pidgin både på Windows & Linux?

Oh, visste inte att det fanns till windows... måste testa!


   
SvaraCitera

Gifted:

Pidgin(?) (msn-klient)

Finns som sagt till windows också. Vill du ha fler MSN-funktioner så finns även amsn, lite mer bloatat men kan göra rätt mycket, till exempel webcamera och ljud. Detta finns också till både linux och windows.


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

aristoteles:

amsn

Jag såg att du skrev om det i en annan tråd... jag testade på det igår, men nja... det var som en dålig kopia av riktiga msn...


   
SvaraCitera

hade använt smplayer istället för vlc, sen en filhanterar vore ju bra att ha.


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

grön_apa:

filhanterar

ah, vad rekommenderar du? dolphin och konqueror känner jag till...


   
SvaraCitera
Åtta

Använder sig inte fluxbox av gtk+ för fönsterdekoration? I så fall så skulle jag rekommendera dig att använde t.ex. Thunar som filhanterare. Jag hatar när inte alla mina program använder sig av gtk, då jag kör gnome som skrivbordshanterare. Du kanske inte har någonting emot att blanda.

När det gäller webbläsare så vet jag inte riktigt vad jag ska rekommendera dig. För mig så har Firefox börjat krasha helt oförklarligt en gång var femte minut, så just nu är jag inte sådär skitglad i eldräven. Dock är ju Firefox, Opera och Chrome rätt bloatat (om det är därför du vill köra Fluxbox). Söker du någonting lite lättare så kanske Midori är någonting att kolla på.


   
SvaraCitera

Thunar är snabb och efektiv om det är en enkel filhanterare du vill ha, vill du ha ena rikigt fra och avancerad filhanterare så är krusader riktigt bra. för command line så är midnight crusader bra,

konqeror är också bra dolphin har jag bara testat väldigt lite


   
SvaraCitera

Är lite en fråga om smak, då jag brukar föredra TUI-applikationer eller helt enkelt CLI. Mocp som musikspelare, mplayer som mediaspelare, urxvt terminalen, midnight commander som filhanterare...
På Windows kör jag dock Pidgin, AVG-antivirus (gratis), OpenOffice och Firefox.

Åtta:

För mig så har Firefox börjat krasha helt oförklarligt en gång var femte minut, så just nu är jag inte sådär skitglad i eldräven.

Kör du någon ostabil version av det kanske?


   
SvaraCitera

Gifted:

ah, vad rekommenderar du? dolphin och konqueror känner jag till...

Jag gillar pcmanfm, mycket snabb och monterar usb/cdrom och annat per automatik genom hal och pmount[y]


   
SvaraCitera
Åtta

sylar:

Kör du någon ostabil version av det kanske?

Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.0.7) Gecko/2009030422 Ubuntu/8.10 (intrepid) Firefox/3.0.7


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Åtta:

Du kanske inte har någonting emot att blanda.

Nah, inte direkt, men föredrar nog kde-apps....

Åtta:

Dock är ju Firefox, Opera och Chrome rätt bloatat (om det är därför du vill köra Fluxbox)

Ah, jag kör lynx ibland, men det lämpar sig inte för deviantArt.
Fluxbox kör jag för att det är lätt att konfigurera snabbtangenter, och styra fönsterhantering med tangentbordet.

grön_apa:

krusader

Åh, kanske det..

aristoteles:

pcmanfm, mycket snabb och monterar usb/cdrom och annat per automatik genom hal och pmoun

Oh, det där gillar jag! Det är något jag har som krav, automountning...


   
SvaraCitera

aristoteles:

webcamera

Detta skall ju tydligen komma i nästa version av Pidgin 😮


   
SvaraCitera