Aviseringar
Rensa alla

Områdesbehörighet


Ämnesstartare

Är mitt uppe i inviduellaval-yran och vill såklart nå 2,5 meritpoäng. Jag undrar vad det är för skillnad på områdesbehörighet 9 och 10 då båda ger Civilingenjörsexamen?
För det ena får jag max meritpoäng och det andra 1,75 för de kurser som alla läser, men för att maxa 10an så ska jag välja fler meritpoängskurser, men vad är det för skillnad egentligen?[surprised]


   
Citera

Gå in på högskolan du vill söka tills hemsida å kolla vilka områdesbehörigheter som gäller på deras program


   
SvaraCitera

Tian är väl läkare och sånt?[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de flesta civilingenjörsutbildningarna kräver områdesbehörighet 9, jag känner faktiskt inte till en enda som kräver 10.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej tack! Finns knappt några meritkurser till 10an på skolan heller... så kommer inte få max på den [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kan ansöka om dom kurserna och ha dom i en annan skola, en kille i min klass gjorde så [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det ens någon civilingenjörsutbildning som har så pass höga intagningspoäng att man verkligen behöver full meritpoäng?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Finns det ens någon civilingenjörsutbildning som har så pass höga intagningspoäng att man verkligen behöver full meritpoäng?

ja, den högsta är teknisk design tror jag, 22.00 på chalmers.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Casablanca:

ja, den högsta är teknisk design tror jag, 22.00 på chalmers.

Ah okej, är tydligen inte alltför insatt. Men rent generellt är det väl inga extrema intagningspoäng till ingenjörsutbildningar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Men rent generellt är det väl inga extrema intagningspoäng till ingenjörsutbildningar?

Nja ingen har max, och det kommer antagligen sänkas. Men civilingenjörsutbildningar har blivit väldigt attraktiva den senaste tiden, vissa utbildningar mer än andra. I princip alla utbildningar(civ.ing) på chalmers, kth och lund har höga poäng(runt 20). Det finns några få mindre roliga som har lägra poäng.
Men det är självklart att man kan flytta till luleå där de har betydligt mycket lägra intagningspoäng.
Fast det är alltid bra att ha full merit, det kan ju vara avgörande [smile]


   
SvaraCitera