Aviseringar
Rensa alla

Ondska


Ämnesstartare

Varför finns det ondska?

Jag tänker så här. Om inte det hade funnits ondska på jorden så hade vill aldrig uppskattat det goda som finns på jorden. Alltså om det bara hade funnits goda människor som aldrig gjorde nått ondskefullt så hade det betytt att vi inte har så fri vilja som vi har idag. För på nått sätt så tänker jag att om det inte finns några människor som gör ondskefulla grejer. Måste det betyda att vi är lite begränsade och det är inte heller så bra. Så ondskan kanske finns för att vi ska ha en helt fri vilja att vi själva ska bestämma vad som är rätt och fel utifrån vår förmåga att förstå,och för att vi ska kunna uppskatta det goda.För på samma sätt som att det hade varit skit tråkigt ifall alla tyckte samma sak, så hade det varit ganska tråkigt att inte kunna förstå det goda.

Berätta varför ni tror att det finns ondska?
Skulle vara jätte roligt att få läsa och veta vad andra tycker om saken!


   
Citera

definiera ondska


   
SvaraCitera

Mm, ondska uppstod för att vi skulle känna oss fria.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

definiera ondska

Adolf Hitler som hade nästan hade en hel värld under sina händer. Att han fick så många människor att tro på honom är otroligt.

josep fritzl. Det han gjorde mot sin dotter var riktigt ondskefullt men sen så kan han ju inte ha varit helt frisk heller trots att dem förklarade honom som frisk.


   
SvaraCitera

Leeilaa:

Alltså om det bara hade funnits goda människor som aldrig gjorde nått ondskefullt så hade det betytt att vi inte har så fri vilja som vi har idag.

Inte alls.

Dock verkar du vara ytterligare en kristen som snott det här argumentet från någon annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Inte alls.

Dock verkar du vara ytterligare en kristen som snott det här argumentet från någon annan.

Jag är inte kristen, och det är vad jag tänker som jag skrev inte om det är rätt eller fel för det kan inte finnas nått rätt eller fel här det är bara vad du tycker och om du hade rätt så du suttit nån annanstans och typ forskat och det tvivlar jag på att du gör.

Så du kan ju berätta varför du inte tycker så inte bara säga att det är fel och dra.


   
SvaraCitera

vet inte om jag tror att ondska finns.
det finns galna människor och ondskefulla handlingar möjligtvis, men inte ren ondska.


   
SvaraCitera

Jag är inne på samma linje som du[smile]
det måste finnas människor som gör ondskefulla saker för att man ska kunna uppskatta det som är bra. för att man ska kunna förstå och göra egna val utifrån det man ser och hör.

Ungefär så tror jag. Lite svårt att förklara.


   
SvaraCitera

Leeilaa:

om det är rätt eller fel för det kan inte finnas nått rätt e

Rätt eller fel beror ju helt på vem du frågar.

Det är en abstrakt ide, som etik och moral.

Inget universellt.
Om man nu inte tror på en gud dvs[wink]


   
SvaraCitera

Det finns varken ondska eller någon fri vilja.


   
SvaraCitera

Enligt min syn på universum och existens så är konceptet "fri vilja" endast en fantasi. Då det, imho, inte verkar finnas något som står över de partiklar och den energi som vi består av, så kan inte fri vilja existera.

Om allt är energi/materia, så bestäms alla händelser av partikelrörelser. En atom krockar med en annan, bildar en molekyl, och så vidare i en icke överskådligt lång kedja. Varje händelse bygger på en tidigare händelse. Varje händelse bygger vidare nya händelser. I förlängningen innebär det att allt vi gör, allt vi upplever, bygger på det som hänt oss tidigare. Och om våra upplevelser, och då även val, styrs av tidigare händelser; hur kan vi då påstå att det finns fri vilja?

Däremot är detta inte bekräftat. Det finns hypoteser inom fysik som gör gällande att vissa händelser bygger på ren slump. Kontentan av det är att man åtminstone ännu inte vet vad som orsakar det, och då är det orimligt, ur ett vetenskapligt perspektiv att ta ställning.

Det är dock min fulla övertygelse om att man en dag kommer att förstå vad det är som händer; och även varför. Även om detta varför är "slump". Den dagen ska jag erkänna fri vilja som en möjlighet.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Leeilaa:

Berätta varför ni tror att det finns ondska?

Tror inte att det finns goda/onda handlingar. Bara handlingar som tolkas olika av personer med olika värderingar.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

vet inte om jag tror att ondska finns.

Amsle:

Det finns varken ondska eller någon fri vilja.

Ok... Men åk tillbaka till ert hottentottland där alla är glada och fluffiga påskharar säger till er vad ni ska göra och var glada [y]

Men allvarligt talat, klart att folk kan vara ondskefulla - bara för att du inte har sett det behöver det inte betyda att det inte finns. Konstigt att vissa verkar se ondska som någons slags energi och särar ondska från onda handlingar. Ondska är onda handlingar utförda av människor utan tanke om goda resultat.

Varför skulle det inte finnas fri vilja? Som att ropa Inshallah och frånsäga sig allt ansvar. Så länge ingen tvingar dig är du ansvarig för det du gör.

SLCD:

Tror inte att det finns goda/onda handlingar. Bara handlingar som tolkas olika av personer med olika värderingar.

Eller hur... Att äta bajs, våldta, förnedra och knivhugga en gravid kvinna över magen och se kvinnans bebis rinna ut i en kaskad av blod är säkert fullt accepterat i din familj.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

T Närkontakt:

Eller hur... Att äta bajs, våldta, förnedra och knivhugga en gravid kvinna över magen och se kvinnans bebis rinna ut i en kaskad av blod är säkert fullt accepterat i din familj.

Någon har svårt för att föra en teoretisk diskussion [bigsmile]
Det är fortfarande bara handlingar, det är du som tolkar de som onda.
Ps. Vad gör koprofagi "ondskefullt"?


   
SvaraCitera

Varför anta att ondska skulle finnas?


   
SvaraCitera