Aviseringar
Rensa alla

Online - tal eller skriftspråk?


Ämnesstartare

Jag läste nyligen en diskussion på Facebook angående språket online. Som jag förstod det fanns där två poler.

Den ena polen påstod att internetsnack är skrivet språk, därför ska texten där anpassas efter svenska skriftspråkets grammatikregler. Just eftersom det är just text, man ska läsa utan problem eller störningar.

Motpolen påstod att internetspråket är talspråk, man konverserar och vill mest kommunicera snabbt. Man kan se det som att det är talspråk i skriven form eftersom det är som att man trycker in orden istället för att säga dem rakt ut, ifall kanske ett program lär in ord när en människa uttalar dem för att omvandla dem till skriva teckenord.

(Jag syftar på tex MSNkonversationer, chatt, gaming eller blogginlägg, inte skrivna texter för rapporter, undersökningar, uppsatser eller formella texter. )


   
Citera
Ämnesstartare

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)

Tycker att jag kommunicerar tillräckligt snabbt ändå och det underlättar för läsaren [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Talspråk

iaf msn o UM o andra sådana sidor..

men annars rapporter, blogg o annat sånt är det skriftspråk som gäller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)

ROWBIN:

Tycker att jag kommunicerar tillräckligt snabbt ändå och det underlättar för läsaren [y]

Precis!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Precis!

Men jag tänkte lissom, det känns lite fjantigt att skriva korrekt svenska med bisatser och huvudsatser, rätt skiljetecken osv när man talar. Jag tycker chatt är som ett samtal snarare än korrespondens, jag menar om någon säger allting som man skulle skrivit det tror jag det låter lite fel.


   
SvaraCitera

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)

Jag skriver korrekt svenska för att det är prydligare och lättare för andra att läsa, jag tycker inte det är svårare att skriva ordentligt än att skriva slarvigt, snarare tvärtom.

Jag har aldrig ens lärt mig det där med satser och allt vad det heter, jag vet inte ens när man, rent grammatiskt sett, ska sätta ut kommatecken. Jag brukar sätta ut dem där det känns bra.
Det är alltså inte svårt att skriva riktigt, jag kan inte förstå folk som inte gör det.

Varför ska man skriva i talspråk när man, så uppenbart, skriver?

snaeky:

Men jag tänkte lissom, det känns lite fjantigt att skriva korrekt svenska med bisatser och huvudsatser, rätt skiljetecken osv när man talar. Jag tycker chatt är som ett samtal snarare än korrespondens, jag menar om någon säger allting som man skulle skrivit det tror jag det låter lite fel.

Varför skulle det låta fel? [confused] Du skriver ju det du annars hade sagt, att man skriver det ordentligt gör det inte på något vis konstigt.
Jag skriver som jag talar, formulerar mig på samma sätt osv, varför skulle jag skriva annorlunda?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)

I alla fall på forum, mail och liknande. Över msn är det mer talspråk, utan versal i början på mening, punkter och liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan kommunicera snabbt med skriftspråk också.


   
SvaraCitera

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Men jag tänkte lissom, det känns lite fjantigt att skriva korrekt svenska med bisatser och huvudsatser, rätt skiljetecken osv när man talar. Jag tycker chatt är som ett samtal snarare än korrespondens, jag menar om någon säger allting som man skulle skrivit det tror jag det låter lite fel.

Är det inte som viktigast att skriva korrekt när hela samtalet är textbaserat, då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Skriftspråk (Du röstade på detta alternativ)

Jag klarar inte av att prata med människors om skriver dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det spelar egentligen ingen roll, jag gillar att skriva såhär - andra får skriva som de vill. <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag bryr mig inte. Folk får skriva hur fan de vill.


   
SvaraCitera