Aviseringar
Rensa alla

Onödiga låsningar


Issen

Först och främst så kan jag säga att båda uppdatering av reglerna och andra diverse ändringar är under en diskussion och ett par förslag som verkar väldigt lovande tyckte admins har lags så det är på väg, vad exakt dom innebär kan jag inte säga förrän det är klart så ingen får för sig nåt i förväg.

Utöver det så är det meningen att som jag skrev till Åtta i PM att man ska ta det med vederbörande moderator om man anser att en tråd låsts felaktigt. Och naturligtvis gör mods fel då och då liksom jag som låste den tråden, jag läste fel och att Åtta påpekade det var helt korrekt och ändrades direkt.

Och som aristoteles säger så är det ibland svårt att tyda och då får man fatta sitt sunda förnuft eller fråga om råd av en annan moderator och kolla va de tycker.

Sen för att svara på grejen om oseriösa trådar etc så är det inte meningen att UM ska vara fullt av oseriösa trådar... alltså, skapas en tråd som har ett slags underlag för diskussion och vettig fortsättning i jämförelse med startämnet så är det mer eller mindre okej att tråden finns där, men spamtrådar eller trådar som det det bara står t.ex. "godnatt" i tar bara upp onödig plats och tillför inte forumet något och kommer tas bort.

Vissa moderatorer kommer också ta bort annat som annan kanske inte skulle just för att det anses som spam/trams enligt den ena och inte den andra.

Detta är det som admins våra hittils önskat och det vi följer, vi mods bestämmer inte reglerna utan jobbar för att följa dom.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Issen:

trams

Och precis som jag sade i en tidigare post så har inte tramsposter någonting med den här diskussionen att göra. Vad jag vill åstadkomma är att fram till dess att nya, klarare och direktare regler skrivs så ska inte trådar som potentiellt, men inte definitivt behandlar olagliga ämnen inte låsas då det bringar mer skada än nytta.


   
SvaraCitera
Issen

Åtta:

Vad jag vill åstadkomma är att fram till dess att nya, klarare och direktare regler skrivs så ska inte trådar som potentiellt, men inte definitivt behandlar olagliga ämnen inte låsas då det bringar mer skada än nytta.

Om tråden mer eller mindre utformas som en fråga hur man begår en illegal handling så kommer den låsas, det säger reglerna.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Issen:

mer eller mindre

Och där kommer bedömningar in i ekvationen. Om jag gör en tråd där det står: "Hur kan jag ladda ned musik?" så kommer den att låsas. Detta trots att jag mycket väl kan ha behövt hjälp med att använda min webbläsares nedladdningsfunktion eller behövt hjälp med att hitta gratis musik, allt p.g.a. att någon moderator antog att jag syftade på upphovsrättsskyddad musik. Vad som händer därnäst är att jag beger mig till ett annat forum där de direkt berättar för mig om magin bakom p2p eller bittorrent, varpå jag skrattar, masturberar och laddar ned alla Britney Spears album utan att betala.

Anledningen till att UMIT tagit med en regel om låsning av trådar som behandlar olagliga ämnen är för att skydda sitt eget arsle. Om någon snut får för sig att börja anklaga UM för att vara en hub för illegala barnporrnätverk så kan UMIT säga att de gör allt de kan för att motverka det. Att tillåta trådar som inte definitivt bryter mot någon regel förändrar inte detta. UMIT kan fortfarande säga att de motverkar illegal verksamhet så mycket de kan, nu utan att lämna idioter informationslösa och människor som jag utan folk att håna.


   
SvaraCitera

Åtta:

så kan ni försvinna. [mad]

Men geez, andas.


   
SvaraCitera
Issen

Åtta:

"Hur kan jag ladda ned musik?"

Nej den typen ska egentligen inte låsas, då blir det istället kanske skäl att rensa vissa av svaren... det blir ett gränsfall och det var här som jag läste lite fel.

Åtta:

Anledningen till att UMIT tagit med en regel om låsning av trådar som behandlar olagliga ämnen är för att skydda sitt eget arsle.

Ja självklart, och det spelar heller ingen roll om någon på UMIT är pro mord eller nedladdning, det är deras server allting ligger på och därför även om dom avsäger sig ansvar så blir dom ändå till viss del ansvariga ifall dom inte agerar mot att det används för andra att diskutera illegala handlingar.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

I love Lucy:

Men geez, andas.

Jag var inte så seriös. Jag tänkte bara vara lite rolig genom att vara en hycklare. [rolleyes]

Issen:

Nej den typen ska egentligen inte låsas

Där håller jag med dig, men den skulle ändå låsas (skulle som i ("skulle komma att", inte "borde").

Issen:

det är deras server allting ligger på och därför även om dom avsäger sig ansvar så blir dom ändå till viss del ansvariga ifall dom inte agerar mot att det används för andra att diskutera illegala handlingar.

Jupp. Men de agerar mot att illegala handlingar diskuteras. På samma sätt som en person inte fälls för ett brott om han inte bevisats skyldig borde inte trådar låsas om man inte fastställt att tråden behandlar ett olagligt ämne. I dagsläget så är man skyldig sålänge motsatsen inte bevisats, fram till dess att någon gnäller och skickar ett PM till en moderator.


   
SvaraCitera
Issen

Åtta:

Jupp. Men de agerar mot att illegala handlingar diskuteras. På samma sätt som en person inte fälls för ett brott om han inte bevisats skyldig borde inte trådar låsas om man inte fastställt att tråden behandlar ett olagligt ämne.

Ne de får diskuteras men att fråga om hjälp för att utföra en är skillnad [smile]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Issen:

Ne de får diskuteras men att fråga om hjälp för att utföra en är skillnad [smile]

"Hjälp. Hur laddar jag ned en låt med Limewire?" - Låses ej.
"Hjälp. Var kan jag ladda ned James Blunts senaste album?" - Låses som sig bör.

Det är allt jag ber om.


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag var inte så seriös. Jag tänkte bara vara lite rolig genom att vara en hycklare. [rolleyes]

Du är så skojig att man missar skojigheten ibland, faktiskt. Det lär du ju inse! [sad]


   
SvaraCitera
sincan

Upp till kamp! Eller nått.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

I love Lucy:

Du är så skojig att man missar skojigheten ibland, faktiskt. Det lär du ju inse! [sad]

Det är okej. Jag vet själv hur svårt det kan vara att till fullo uppskatta skojigheten i min skojighet. Det är nästan så att jag själv inte förstår den ibland.


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag vet själv hur svårt det kan vara att till fullo uppskatta skojigheten i min skojighet. Det är nästan så att jag själv inte förstår den ibland.

Du är minsann en sann poet!


   
SvaraCitera

Modsen suger, det är väl ganska uppenbart?


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Pelle Pelikan:

Modsen suger, det är väl ganska uppenbart?

Det är irrelevant. Det är utformandet av reglerna som suger, då varje moderator tvingas tolka dem på sitt eget sätt.


   
SvaraCitera