Aviseringar
Rensa alla

Ont i fingrarna efter 2 års gitarr spelade!


Ämnesstartare

Jag har fortfarande ont i fingrarna när jag spelar gitarr. är det normalt? mina kompisar säger de blev av med det efter bara några månader! jag har spelat i 2 år nu! vad är det som är fel? [surprised]


   
Citera
Ämnesetiketter

du spelar väl som en mes???

spelar för lite???

dåliga fingrar???

Tror något av dessa.


   
SvaraCitera

andlin103:

Jag har fortfarande ont i fingrarna när jag spelar gitarr. är det normalt? mina kompisar säger de blev av med det efter bara några månader! jag har spelat i 2 år nu! vad är det som är fel?

Menar du ont i fingrarna eller fingertopparna? Fingertopparna härdas ju efter ett par månader om man spelar ofta nog. Däremot kan man fortfarande få ont i fingrarna och leder pga. träningsvärk om man spelar väldigt mycket eller om man spänner sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Menar du ont i fingrarna eller fingertopparna? Fingertopparna härdas ju efter ett par månader om man spelar ofta nog. Däremot kan man fortfarande få ont i fingrarna och leder pga. träningsvärk om man spelar väldigt mycket eller om man spänner sig.

jag får ont i fingertopparna om jag spelar för mycket. jag spelar ca 2-3 timmar om dagarna. och spelar jag mer så får jag ont i fingertopparna.. :O


   
SvaraCitera

Köp sån där salva på apoteket som bedövar. (vet ej om den finns receptfritt) Men har hört att det skall vara bra vid gitarr-spelande om du envisas med att inte använda ett plektrum eller vad fan det heter..


   
SvaraCitera

S3ON:

plektrum

Använder man ju ej när man trycker ner strängarna [surprised]

andlin103:

får ont i fingertopparna

Har du alltid haft ont eller kommer och går det? Spelar du stålsträngat eller nylon?

När jag spelade som mest övade jag ofta hemma, men på akustiska nylonsträngade gitarrer, vilket efter ett tag inte kändes alls, men när jag repade i lokalen på stålsträngat gjorde det fortfarande ont efter ett halvår typ.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Använder man ju ej när man trycker ner strängarna [surprised]

Vart skrev han att han får ont när han "trycker" ner strängarna?


   
SvaraCitera

S3ON:

Vart skrev han att han får ont när han "trycker" ner strängarna?

Ingenstans, men det är av tryckandet man får ont i fingertopparna, inte av att slå på strängarna (såvida man inte slår himla knasigt och ej vet hur man använder plektrum) [shake]


   
SvaraCitera

du kanske bara spelar skithårt


   
SvaraCitera

Sucks to be you. [y]


   
SvaraCitera

Miceparade:

Ingenstans, men det är av tryckandet man får ont i fingertopparna, inte av att slå på strängarna (såvida man inte slår himla knasigt och ej vet hur man använder plektrum)

Aha okey.. Jag spelade, för sådär 10 år sedan.. [blush]
Fick aldrig lära mig om plektrum ens. [shake]


   
SvaraCitera

Klenis4lyf[smile]


   
SvaraCitera
zIGGE

andlin103:

jag får ont i fingertopparna om jag spelar för mycket. jag spelar ca 2-3 timmar om dagarna. och spelar jag mer så får jag ont i fingertopparna.. :O

Nej, fingrarna vänjer sig och bildar tjockare hud på fingertopparna. Du spelar inte så mycket under längre tid alls.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

du spelar väl som en mes???

spelar för lite???

dåliga fingrar???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Har du alltid haft ont eller kommer och går det? Spelar du stålsträngat eller nylon?

Jag spelar elgitarr och ibland akustisk gitarr. men det är inte ofta.


   
SvaraCitera