Forumet - ont i knät. överansträngt?

ont i knät. överansträngt?

2941 0 24

har ont i mitt vänstra knä. gör ont när jag böjer på det och när jag sedan ska räta ut det efter böjningen.

funderar på om det kan vara överansträngt pga cyklar till jobbet, blir väl totalt typ 9 km/dag sedan två månader tillbaka ungefär. innan det gjorde jag aldrig något ansträngande typ. men sådant botas väl med vila? kan inte vila. måste cykla till jobbet pga går inga bussar................. tips??

Spana också in:


Myksa: Kör du fem dagar i veckan? Blir ju ingen vila då... =/

jaaa, jobbade 8 dagar i sträck nyss med. tror det var då jag började märka av det.

elverpigen: typ sitt med knäet lite böjt,inte helt rakt, lindar ibland osv osv

har försökt hålla det så, kommer på mig själv hela tiden med att sitta på smalbenet osv haha :( har alltid böjda beeen

turtle:

jaaa, jobbade 8 dagar i sträck nyss med. tror det var då jag började märka av det.


har försökt hålla det så, kommer på mig själv hela tiden med att sitta på smalbenet osv haha :( har alltid böjda beeen
inte braaaaaaaaa sitter oftast i skräddare med datorn framför mig i soffan och det sliter som fanken på knäna, inte mer böjt än 90 grader ska man ha :/ du får påminna dig!

turtle: jaaa, jobbade 8 dagar i sträck nyss med. tror det var då jag började märka av det.

  • Se till att sadeln är i rätt höjd (googla). Eller om den redan är i rätt höjd så kan du sänka eller höja 1-2 cm.
  • När det är uppför, motvind eller bara går väldigt trögt och långsamt så kan du fixa med tekniken. Testa att peka inåt med fötterna på pedalerna. Du kan också när du trampar vinkla knäna inåt ramen. Alltså att (om du har herram) hela tiden försöker gnida insida ben mot ramen (fast man behöver inte pressa hela vägen så att man gnider mot ramen). På detta sätt använder man musklerna lite effektivare och blir starkare. Ser lite konstigt och fånigt ut men kan vara värt det.
  • Testa om du har korta muskler på fram- eller baksida ben. Nu när du cyklar tränar du ju bara vissa benmuskler och de kan bli korta eller hela benen snedtränade.
  • Om du ska cykla mycket kan du skaffa clips. På så sätt kan du även dra pedalerna uppåt - få mycket effektivare trampning och anstränga benen mer jämt.
  • Om du får vila några dagar så kan du köra typ Voltaren samtidigt som du vilar för att dämpa eventuell inflammation. Men jag tycker inte du ska köra Voltaren när du cyklar.


elverpigen:
inte braaaaaaaaa sitter oftast i skräddare med datorn framför mig i soffan och det sliter som fanken på knäna, inte mer böjt än 90 grader ska man ha :/ du får påminna dig!
påminner mig jättemycket nu! har mer ont nu

Myksa:

  • Se till att sadeln är i rätt höjd (googla). Eller om den redan är i rätt höjd så kan du sänka eller höja 1-2 cm.
  • När det är uppför, motvind eller bara går väldigt trögt och långsamt så kan du fixa med tekniken. Testa att peka inåt med fötterna på pedalerna. Du kan också när du trampar vinkla knäna inåt ramen. Alltså att (om du har herram) hela tiden försöker gnida insida ben mot ramen (fast man behöver inte pressa hela vägen så att man gnider mot ramen). På detta sätt använder man musklerna lite effektivare och blir starkare. Ser lite konstigt och fånigt ut men kan vara värt det.
  • Testa om du har korta muskler på fram- eller baksida ben. Nu när du cyklar tränar du ju bara vissa benmuskler och de kan bli korta eller hela benen snedtränade.
  • Om du ska cykla mycket kan du skaffa clips. På så sätt kan du även dra pedalerna uppåt - få mycket effektivare trampning och anstränga benen mer jämt.
  • Om du får vila några dagar så kan du köra typ Voltaren samtidigt som du vilar för att dämpa eventuell inflammation. Men jag tycker inte du ska köra Voltaren när du cyklar.


tack för tipsen! tror min sadel är lite för låg, då blir det ju mer ansträngning för benen va? får fixa den imorn.. behöver nog pumpa däcken med.

Järn: Det är väl typ en halvtimmes cykling per dag vafan skäll ut knät och be det sluta vara så töntigt, brukar funka när något på min kropp strular.

exakt en halvtimme faktiskt!!! bra gissat! nu strejkar det totalt dock, skulle gå nerför trappan på uteplatsen som är typ 4 steg. kunde knappt stödja på knät......................... mgdkfjgdkf

turtle:

exakt en halvtimme faktiskt!!! bra gissat! nu strejkar det totalt dock, skulle gå nerför trappan på uteplatsen som är typ 4 steg. kunde knappt stödja på knät......................... mgdkfjgdkf
Låter inte bra, men känns konstigt ifall du cyklar på rätt sätt och ändå får problem pga det om inget annat är problemet. Har cyklat liknande sträckor dagligen så vet ju hur det är liksom, om jag var du skulle jag kolla upp det så fort du bara kan och försöka låna en moppe eller dyl så länge.

turtle:
har ingen att låna av och alltså.... moppe? :( nä

tror min sadel är lite för låg och att däcken inte är ordentligt pumpade. ska kika på det imorgon!
Som simpel lekman tycker jag fortfarande att det känns väldigt konstigt även om så var fallet. Cykla är ju inte direkt så påfrestande för det mesta liksom. Å andra sidan kanske du står mycket på jobbet osv?

turtle: tack för tipsen! tror min sadel är lite för låg, då blir det ju mer ansträngning för benen va? får fixa den imorn.. behöver nog pumpa däcken med.
Ja det blir det nog. Och se till att pumpa ordenligt, brukar vara mer än vad man tror.

turtle: känns dumt att det bara är ena knät dock
Blir nästan alltid ena knä/foten/höften vid ansträngning eftersom vi inte är helt symmetriska och ena benet är starkare än det andra.

nu har jag börjat få ont i knät igen Ledsen har ont idag med trots att senast jag cyklade var i onsdags

bor längre från jobbet nu också, så har 6 km enkel sträcka och ska jobba lördag-fredag alltså cykla 1,2 mil/dag sju dagar i sträck ORKAR INTE

behöver nog vila knät men har ej råd med busskort (och bussarna går efter sommartabellen nu dvs dom går typ 1 gång/timme) tyck synd om mig