Aviseringar
Rensa alla

Ont i leder efter jogging (och under)!


Ämnesstartare

Såhär ligger det till,
jag springer(löper) flera gånger i veckan. Jag överdriver och ökar streckan med ca 1-2km mellan varje pass för att pressa mig själv, då jag försöker komma i ordentlig form till en tävling.

Hur som helst, jag har bra syreupptagningsförmåga och klarar på det sättet av att jogga väldigt långt men, mina muskler hänger inte med. Jag blir tvungen att avbryta träningen pga smärta i vaderna och ja, i stort sett i varenda led från vaderna och neråt. Detta förstör ju då som ni säkert förstår, förbannat mycket.

Så, hur löser jag detta? Jag förmodar att det handlar om att min kondition helt enkelt utvecklas så snabbt att senor, leder, och muskler inte hinner med, och att det krävs en del uthållighetsträning på gymmet för att de ska hinna ikapp.
Eller så handlar det helt enkelt om att jag måste vila längre mellan passen.

Saken är den att jag inte vet hur man på ett säkert sätt genomför att joggingpass, då jag mer är hemma på gymdelen. Jag drar bara ut och joggar på i stort sett.
Ska jag stretcha eller massera mig vid vaden och neråt innan träningen? Och ska jag värma upp mig på något sätt innan jag joggar? Finns det något sätt att förebygga smärta från vaden och neråt genom någon speciell utrustning (förutom skor, för bra skor har jag)? Jag vill ha tips helt enkelt på vad jag kan göra! [smile]

Och just det, vad ska jag göra efter passet? Varva ner, stretcha, massera etc?

Tack på förhand! [y]


   
Citera
Ämnesstartare

Vila mer och inte pressa dina ben, benhinnor och ligament för hårt i början, utan öka succesivt, annars kan det gå illa.

Vet själv hur jag har varit, var mer tjockskallig och sprang så långt jag "kände för" oavsett vad man kände, men man märker att det är inte vinnande konceptet i längden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sculptura:

.

Jag förstår. Tack.
Men om vi säger att jag måste vara naiv och fortsätta springa som jag gör nu, vad kan jag göra innan passet för att lindra smärtan så mycket som möjligt?

Har linnex, tigerbalsam, etc någon effekt?


   
SvaraCitera

Varje gång du springer så ska du värma upp.. sen ska du tänja(inte stretcha). Sen ska du inte springa varje dag.
När jag sprang som mest så sprang jag 4dagar i veckan(+ träningar i övrigt).

Sen så är det viktigt med bra skor, och att om man har problem ska man även springa på bra underlag. Det är inte bra för kroppen att springa på asfalt, utan bättre att springa i joggingspår i skogen.

Hoppas de blir bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Varje gång du springer så ska du värma upp.. sen ska du tänja(inte stretcha). Sen ska du inte springa varje dag.
När jag sprang som mest så sprang jag 4dagar i veckan(+ träningar i övrigt).

Kan du vara lite mer specifik? Har ingen koll alls nämligen.

Och jag springer 4 gånger i veckan också, så det blir inte alltför mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Hoppas de blir bättre.

Tack så mycket!


   
SvaraCitera

majkie2:

Kan du vara lite mer specifik? Har ingen koll alls nämligen.

Och jag springer 4 gånger i veckan också, så det blir inte alltför mycket.

Stretcha: Få ut musklerna i ytterläge och håller där för att inte musklerna ska krympa och man får ont efteråt.

Tänja: Gungar i musklerna, för att värma upp dem fortfarande. Förstår du?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stretching -> Lita info från Wikipedia om Streching


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haft samma problem. Se till att ha bra skor och spring på bra underlag. Det är svårt att inte pressa sig men försök ta det lugnt.


   
SvaraCitera

majkie2:

jag springer(löper) flera gånger i veckan. Jag överdriver och ökar streckan med ca 1-2km mellan varje pass för att pressa mig själv, då jag försöker komma i ordentlig form till en tävling.

Du gör några alvarliga fel(om jag förstår dig rätt) du ska inte åka på sträckan så mycket(max 10 %per vecka är en bra gräns), Det är mycket bättre om du varierar dig mer och försöker få kvalitet i passen dvs att du delar upp passen och satsar på olika saker på olika pass(fart, distans, mjölksyra osv). nu vet jag inte hur långt du har till täcling eller vad det är för tävling så det är svårt att säga exakt hur du ska träna(+ att det är indiviuellt)

att du får ont kan bla bero på: du har dålig löpteknik, du pressar kroppen för hårt. om jag inte har fel så väger du ganska mycket vilket gör att du löper mycket större risk för skador. så ta det lungt. vill du pressa dig själv ge dig ut o kör tempo i backe då blir du trött utan att behöva springa så långt[smile].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Förstår du?

Tror det.

oggelgoggel:

Se till att ha bra skor och spring på bra underlag. Det är svårt att inte pressa sig men försök ta det lugnt.

[y]

Zaew:

.

Thx.


   
SvaraCitera

majkie2:

Tror det.

Good


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majkie2:

.

Hur många KM sprang du sist ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Riiikard:

Hur många KM sprang du sist ?

7-8km. Vadårå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majkie2:

7-8km. Vadårå?

NÄ undra bah 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Riiikard:

NÄ undra bah 😉

I c


   
SvaraCitera